:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سلیمانی امیری رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه:

به حقوق 50 هزار کارشناس رسمی، تعرفه و طولانی شدن روند رسیدگی ها توجه شود

باید اجازه داد تا کارشناس رسمی به پرونده در سامانه دسترسی داشته باشدو بتواند بررسی‌های لازم را انجام داده و سریعتر به موضوعات شکایت رسیدگی نماید. از این رو درخواست داریم که سامانه ۱۵۱۵ برای کارشناسان عملکرد بهتری داشته باشد و به روند رسیدگی به پرونده های کارشناسان رسمی نظم بدهد
کد خبر: ۲۰۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
اقتصاد گردان -
سلیمانی امیری رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه،  در مراسم روز پاسداشت حقوق عامه با اشاره به سالروز بیست و سومین سالگرد تشکیل مرکز و تبریک به همکاران خود اعلام کرد: روز پاسداشت حقوق عامه را به کارشناسان و همکاران خود تبریک عرض نموده و اعلام می کنم که کارشناسان رسمی و خبره در حوزه حقوق عامه فعالیت‌های موثری داشته اند و بر این اساس انتظار داریم که شرایط و محیط کسب وکار کارشناسان رسمی صیانت و حمایت شود.
وی در مراسم بیست و سومین سالگرد تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، که روز 19 فروردین 1402 در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما، برگزار شد،  با اشاره به سختی کار کارشناسان رسمی اعلام کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار کارشناس رسمی در ۸۰ رشته فعالیت می کنند و انتظار داریم که با صیانت از کارشناسان رسمی به این شغل توجه شده و مشکلات آن برطرف شود.
وی افزود: پرونده کارشناسی گاهی برای سالها میتواند از سوی شاکی مورد ایراد و شکایت قرار گیرد و لذا باید روشن شود که موضوع شکایت از ارزیابی و رسیدگی کارشناس رسمی دادگستری تا چند سال قرار است قابل ایراد و شکایت باشد. آیا باید دوره کوتاه مدتی برای آن در نظر گرفته شود یا برای مدت طولانی، می توانند از نظر کارشناس رسمی ایراد بگیرند و شکایت کنند.
وی ادامه داد: تعرفه کارشناسان رسمی دادگستری نیز در سه سال گذشته اصلاح نشده و امیدواریم که تعرفه کارشناسی نیز متناسب با نرخ تورم اصلاح شود .
وی ادامه داد: طولانی شدن پرونده کارشناسی رسمی دادگستری به دلیل مراجعات مختلف کارشناس به قاضی و همچنین حضور کارشناس در هیئت های سه نفره، پنج نفره، هفت نفره و ۱۵ نفره و سایر دستگاه ها و مراجع است که موجب طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده شده است. در این زمینه همکاری مسئولان و قضات می تواند به کارشناسان کمک کند که روند رسیدگی به پرونده سریعتر انجام شود و حقوق مردم تحقق یابد.
وی گفت: از سوی دیگر باید اجازه داد تا کارشناس رسمی به پرونده در سامانه دسترسی داشته باشدو بتواند بررسی‌های لازم را انجام داده و سریعتر به موضوعات شکایت رسیدگی نماید. از این رو درخواست داریم که سامانه ۱۵۱۵ برای کارشناسان عملکرد بهتری داشته باشد و به روند رسیدگی به پرونده های کارشناسان رسمی نظم بدهد.