:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مصدق: وکلای کانون دادگستری با نظام زاویه ندارند/ تذکر به افرادی که حجاب درستی ندارند، وظیفه آحاد مردم است

معاون اول قوه قضائیه: ایرانیان علاقه مند به سرمایه گذاری امنیت خواهند داشت

معاون اول قوه قضائیه: اساسا تذکر به افرادی که حجاب درستی ندارند، وظیفه آحاد مردم است. این حوزه نیازمند فرهنگ سازی است. بسیاری از افرادی که حجاب درستی ندارند، غافل هستند. اگر این افراد بدانند که پشت برداشتن حجاب ها چه سرویس هایی وجود دارند، حتما این کار را نمی کنند./ به عنوان معاون اول قوه قضاییه اعلام میکنم که ایرانیان خارج از کشور که میخواهند در کشور سرمایه گذاری کنند، امنیت خواهند داشت.
کد خبر: ۲۰۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
اقتصاد گردان –
حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه در مراسم روز پاسداشت حقوق عامه و بیست و سومین سالگرد تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، که روز 19 فروردین 1402 در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما، برگزار شد،  با اشاره به ۲۳ سال سابقه تشکیل مرکز از روسای این مرکز و کارشناسان و مدیران آن در دوره های مختلف تقدیر کرد و با اشاره به دوره مسئولیت 8 ساله دکتر حجازی، ۱۰ سال همکاری دکتر مومنی و 2.5 سال ریاست دکتر بهادری جهرمی و همچنین مسئولیت فعلی آقای عبدلیان پور گفت: قدمت تشکیل این مرکز بیش از ۲۰ سال است که در این مدت خدمات شایانی ارائه شده است. از تمامی روسای اسبق و سابق این مرکز تشکر می‌کنم.در این دوران 23 ساله زحمات بسیار کشیده شده و در سال های اخیر نیز شاهد پیشرفت نسبت به گذشته بوده ایم
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره حجاب ادامه داد: این حوزه نیازمند فرهنگ سازی است. بسیاری از افرادی که حجاب درستی ندارند، غافل هستند. اگر این افراد بدانند که پشت برداشتن حجاب ها چه سرویس هایی وجود دارند، حتما این کار را نمی کنند. اساسا تذکر به افرادی که حجاب درستی ندارند، وظیفه آحاد مردم است.
وی با بیان اینکه زحمات زیادی تا کنون در مرکز وکلای قوه قضاییه کشیده شده است که امروز انتظارات بیشتری از این مرکز وجود دارد، ادامه داد: وکیل کلمه مقدسی است که همه موظف پاسداشت قداست آن هستیم. این کلمه در تمامی نظام های حقوقی دنیا مقدس است که آن در نظام جمهوری اسلامی ایران باید از قداست ویژه ای برخوردار باشد.
معاون اول قوه قضاییه گفت: در اصل ۳۵ قانون اساسی به حق دسترسی به وکیل اشاره شده و همچنین در مصوبه تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۰ به قداست کلمه وکیل تاکید شده است. وکلا باید احترام خود را داشته باشند. قاضی و وکیل در جامعه باید به نوعی رفتار کنند که آحاد جامعه متوجه تفاوت و قداست آن ها شوند. متاسفانه گاهی برخی از رفتارها منجر به کاهش قداست وکلا و قضات شده است.
حجت‌الاسلام مصدق خاطرنشان کرد: در نظام های حقوقی دنیا دو نوع رویکرد نسبت به وکالت وجود دارد، یک رویکرد سیستم رسیدگی به جرم که در این سیستم محدودیت‌هایی برای حضور وکیل ایجاد می‌کنند اما در سیستم دوم، رویکرد دادرسی عادلانه است که بیشتر رویکرد سیستم کشور ما است، در این رویکرد احقاق حق مطرح است. برخورداری از وکیل به عنوان یک حق دفاعی است که باید آن را پاس بداریم.
وی با اشاره فلسفه وکالت دادگستری افزود: وکیل دادگستری با وکیل مدنی متفاوت است. وکیل دادگستری یک وطیفه فراتر از دفاع از شخص دارد که آن شامل دفاع از حقوق مردم و حقوق عامه می‌شود. امروز جامعه ما نیازمند وکیل در تراز انقلاب اسلامی است. امروز جامعه از وکلای دادگستری انتظاراتی دارند.
این مقام قضائی تصریح کرد: گاهی مطالبی در خصوص مرکز وکلا مطرح می شود که من شرم دارم آن ها را بیان کنم. کسانی که بخواهند بین مرکز وکلا و کانون وکلا اختلافی ایجاد کنند، آن ها خائن هستند.ادبیات‌ بد و نامناسب از سوی برخی افراد در مرکز وکلا درست نیست، برخی از آنان می‌گویند که وکلای کانون دادگستری با نظام زاویه دارند، این حرف نادرستی است. دوستانی که حرف های بی موردی را مطرح می کنند، باید تجدید نظر کنند.
حجت‌الاسلام مصدق خاطرنشان ‌کرد: ما امروز نیازمند وکیل در تراز انقلاب اسلامی هستیم. یکی از ویژگی‌های وکیل در تراز انقلاب اسلامی، دفاع از مظلوم و کسی است که حق او ضایع شده است.
وی ادامه داد: ده ها سال است که حقوق مسلمانان فلسطین ضایع می شود، جامعه انقلابی انتظار دارند که جامعه وکلا در این موضوع بصیرت افزایی کنند‌. یکی از موضوعاتی که جامعه ما مبتلا است، موضوع حجاب است‌.
معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: جسارت و شهامت در اظهار نظر در فرآیند رسیدگی از ویژگی های وکیل در تراز انقلاب اسلامی است.
وی گفت: امروز تمامی ما در عرصه امنیت ملی وظایفی بر عهده داریم. در موضوع تیک تاک که توسط مجلس آمریکا دنبال می شود، جناح راست و چپ ندارند، همه یک صدا در برابر او ایستادند. ما باید به امنیت ملی توجه داشته باشیم.
معاون اول قوه قضائیه گفت: در اصل 35 قانون اساسی به حق دسترسی به وکیل اشاره شده است و در مصوبه تشخیص مصلحت نظام مصوب 1370 به قداست کلمه وکیل اشاره شده است. وکلا باید احترام خود را داشته باشند. قاضی و وکیل در جامعه باید به نوعی رفتار کنند که آحاد جامعه متوجه تفاوت و قداست آنها شوند. متأسفانه گاهی برخی از رفتارها منجر به کاهش قواست وکلا و قضات شده است.
وی با اشاره فلسفه وکالت دادگستری افزود: وکیل دادگستری با وکیل مدنی متفاوت است. دلیل دادگستری یک وطیفه فراتر از دفاع از شخص دارد که آن شامل دفاع از حقوق مردم و حقوق عامه می‌شود. امروز جامعه ما نیازمند وکیل در تراز انقلاب اسلامی است. امروز جامعه از وکلای دادگستری انتظاراتی دارند. گاهی مطالبی در خصوص مرکز وکلا مطرح می شود که من شرم دارم آنها را بیان کنم. کسانی که بخواهند بین مرکز وکلا و کانون های وکلا اختلافی ایجاد کنند، آنها خائن هستند.
معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: اینکه افرادی در مرکز وکلا بگویند وکلای کانون دادگستری با نظام زاویه دارند، حرف نادرستی است. دوستانی که حرف های بی‌موردی را مطرح می‌کنند، باید تجدید نظر کنند.
وکلا باید در ارائه طرح برای سرمایه‌گذاری در ایران کمک کنند‌. به عنوان معاون اول قوه قضائیه اعلام می‌کنم که ایرانیان خارج از کشور می‌خواهند در کشور سرمایه‌گذاری کنند، امنیت خواهند داشت.
رونمایی از تمبر پاسداشت حقوق ‌عامه، تقدیر از پدر و مادر شهید احمدی روشن، تقدیر از نخستین دریافت‌کنندگان پروانه وکالت و کارشناسی رسمی از مرکز وکلا، تقدیر از رؤسای سابق مرکز و برخی از مدیران قوه قضائیه، برخی همکاران مرکز وکلا، خیّرین و ... از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.همچنین اعلام شد که به همت وکلا، 17 زندانی جرایم غیر عمد از زندان آزاد شدند.
گفتنی است؛ مراسم گرامی‌داشت سالروز تأسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و روز پاسداشت حقوق عامه، عصر امروز شنبه 19 فروردین با حضور حجت‌الاسلام محمد مصدق؛ معاون اول قوه قضائیه، حجت‌الاسلام عبداللهی؛ رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، حجت‌الاسلام احمد پورخاقان؛ رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، امین‌حسین رحیمی؛ وزیر دادگستری، احمد اصانلو؛ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، علی بهادری‌جهرمی؛ سخنگوی دولت، طحان‌نظیف؛ سخنگوی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی؛ رئیس مرکز تحول قوه قضائیه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقامات اجرایی، کشوری و لشکری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.