:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس دستگاه قضا: در زمان مدیریت عبدلیان پور، کارهای ابتکاری زیادی صورت گرفته که وحدت قابل توجهی در بین مردم و حکومت ایجاد کرده است

عبدلیان پور: با فعالیت مرکز وکلای قوه قضاییه، سرانه خدمات حقوقی به 850 نفر به ازای یک وکیل ارتقا یافته است

در این مراسم، به ابتکار مسوولان روابط عمومی این مرکز، سایر مراکز استان های کشور نیز توانستند از طریق ارتباط آنلاین و تصویری، در همایش مرکز در تالار همایش های صدا و سیما حاضر شده و تصاویر مراکزاستان ها و شهرستان‌های کشور در مانیتورهای سالن همایش صدا و سیما منتشر شد و همه همکاران این مرکز در ارتباط تصویری با برگزاری این جشن ملی قرار داشتند
کد خبر: ۲۰۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
اقتصاد گردان –
روز پاسداشت حقوق عامه و بیست و سومین سالگرد تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، با حضور تعدادی از مسئولان قوه قضاییه، دولت، نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه، وکلا و کارشناسان این مرکز، از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین علی عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم، حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی رئیس مرکز تحول قوه قضاییه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقامات اجرایی، کشوری و لشکری روز 19 فروردین 1402 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم، به ابتکار مسوولان روابط عمومی این مرکز، سایر مراکز استان های کشور نیز توانستند از طریق ارتباط آنلاین و تصویری، در همایش مرکز در تالار همایش های صدا و سیما حاضر شده و تصاویر مراکزاستان ها و شهرستان‌های کشور در مانیتورهای سالن همایش صدا و سیما منتشر شد و همه همکاران این مرکز در ارتباط تصویری با برگزاری این جشن ملی قرار داشتند.
 از سوی دیگر، در این مراسم طی یک گزارش تصویری که به همت روابط عمومی مرکز تهیه شده بود، دستاوردهای مرکزدریکسال اخیر اعلام شد. همچنین سخنان آیت الله محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در مورد برنامه های موفق مرکز در زمان حضور آقای عبدلیان پور به عنوان رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه منتشر شد. رئیس دستگاه قضا اعلام کرد « در زمان مدیریت آقای عبدلیان پور، کارهای ابتکاری زیادی صورت گرفته که به دستاوردها و شاخص های عملکردی مرکز کمک زیادی کرده است. این برنامه ها می تواند به تحقق اهداف این مرکز کمک زیادی کند و همچنین وحدت قابل توجهی بین این مجموعه با مردم و بخش های مختلف حکومتی ایجاد کرده است که به تحقق اهداف، بهبود عملکردها و دستاوردها کمک زیادی خواهد کرد.»
طبق گزارش مدیران این مرکز، در سال های اخیر حداقل 7 دپارتمان تخصصی برای وکلا در زمینه های حقوق اقتصادی، حقوق بین الملل، حقوق فرهنگی اجتماعی، حقوق املاک و اراضی و سایر رشته ها تشکیل شده است. همچنین کارگاه ها و دوره های آموزشی مختلفی از سوی این مرکز، برای وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در سراسر کشور برگزار شده و برنامه های مختلفی با همکاری مراکز استان و شهرستان ها،  در جهت ارائه خدمات حقوقی به مردم، دفاع از حق دادخواهی و دفاع، کادرسازی افراد متخصص و آموزش نیروی انسانی صورت گرفته است.
افزایش تعداد وکلا و کارشناسان و مشاوران در سراسر کشور، افزایش سرانه تعداد وکیل و کارشناسان و مشاوران برای جمعیت روبه افزایش 85 میلیون نفری فعلی،  خدمات حقوقی رایگان در مساجد و بیمارستان ها به مردم، از جمله دستاوردهای بزرگ فعالیت مرکز در سال های اخیر بوده است.
این مرکز که بر اساس ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم در ۱۷ فروردین سال ۱۳۷۰ برای حفظ حقوق عامه تشکیل شده است در حال حاضر بیست و سومین سالگرد تشکیل خود را جشن می گیرد و به دنبال دستاوردهای 23 سال اخیر در جهت افزایش تعداد وکلا و کارشناسان و مشاوران، و ارائه خدمات حقوقی و افزایش سرانه خدمات دهندگان در کشور، مرکز آماده آغاز گام دوم برنامه های خود بر اساس منویات ریاست قوه قضایی است تا شاخص حقوقی و قضایی کشور بهبود یافته و به مردم خدمات بهتری ارائه شود.
آقای عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز با عرض سلام و خیر مقدم به مهمانان از حضور جناب دکتر مصدق معاون اول قوه قضاییه، دکتر رحیمی وزیر دادگستری، و اعضای شورای عالی قضایی، مسئولین قضایی، نمایندگان مجلس، مقامات اجرایی لشکری و کشوری، سخنگوی دولت و اعضای مراکز مختلف وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در جشن ملی نهاد توسعه دهنده خدمات حقوقی در کشور تشکر کرد.
وی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و درخواست دعای خیر در شب های قدر، به این موضوع اشاره کرد که ابتکار اجرای طرح ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم در ۲۳ سال گذشته از افتخارات بزرگ تقنینی کشور بوده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های بعد سالگرد تشکیل مرکز توسط نسل‌های آینده نیز جشن گرفته شود و 230 مین سالگرد این مرکز نیز جشن گرفته شود و شاهد بهبود کمی و کیفی خدمات حقوقی در کشور باشیم.
  وی به اشاره به کارنامه ۲۳ ساله عملکرد مرکز اعلام کرد: قبل از تشکیل مرکز، سرانه تعداد وکیل در جمعیت ۶۵ میلیون نفری کشور، 6 هزار نفر وکیل بوده و به ازای هر ۱۱ هزار نفر، یک وکیل وجود داشت اما به برکت تشکیل مرکز و  تقویت برنامه جذب وکیل، در حال حاضر برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور حدود ۱۰۰ هزار وکیل داریم و به ازای هر ۸۵۰ نفر یک وکیل وجود دارد که قابل قبول است.
در حوزه کارشناسی رسمی نیز تا بیش از تأسیس مرکز حداکثر هزار نفر کارشناس رسمی و خبره در کشور وجود داشت که قطعاً انحصار، رانت و اطاله دادرسی را به دنبال داشت، اما پس از تأسیس مرکز و همچنین به برکت تعامل و همکاری مناسب مرکز و کانون کارشناسان رسمی دادگستری در حال حاضر حدود ۵۰ هزار کارشناس رسمی از جامعه پر افتخار و نخبه کارشناسان رشته‌های مختلف مشغول خدمت به مردم هستند که موجب سهولت دسترسی قضات به خدمات کارشناسی کاهش رانت و افزایش سلامت و ارتقاء دادرسی‌های تخصصی و فنی شده است.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه: حفظ حقوق عامه سنگ محک تمامی خدمات مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده است
وی ادامه داد: به برکت نگاه ارزشمند قانونگذار حفظ حقوق عامه سنگ محک تمامی خدمات و اقدامات مرکزوکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده است. چرا که بر خود فرض می‌دانیم که این هدف مقدس مقنن را پاس بدانیم.
وی گفت: بدون تردید ابتکار و طرح و وضع ماده 187قانون برنامه سوم توسعه از افتخارات ماندگار نظام تقنیتی کشور است که با نگاه مدبرانه حمایت‌های حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات حقوقی و حفظ حقوق عامه را هدف قرار داده و قوه قضاییه را به ایجاد نهادی تخصصی و کارآمد در مسیر آموزش وکلا مکلف نموده است.
رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه ادامه داد:کارنامه زرین مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در طول سال‌های اخیر نشان دهنده حسن تدبیر مقنن در ایجاد نهاد ملی خدمات حقوقی کشور است. نهادی که با نگاه اسلامی و انقلابی در راستای کاهش دغدغه‌های مردم در یکی از مهمترین حقوق اولیه یعنی داد خواهی و تظلم خواهی را نشانه گرفته است و با القا نگاهی نوین و کم نظیر به وکالت و کارشناسی در سطح جهانی رسالت احقاق حقوق عامه را هدف و و رسالت ذاتی وکیل دادگستری و کارشناس رسمی دانسته و تعریفی برابر با آرمان‌های انقلاب جاویدان اسلامی ایران را در سطح دنیا از رسالت نهاد متولی خدمات حقوقی دانسته است.
وی با اشاره به اینکه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه نه تنها نهاد ملی که نهاد ملی و اسلامی و قابل صدور به تمامی تشنگان حقیقت و عدالت در سراسر جهان است.کارنامه ۲۳ساله اخیر وکالت و کارشناسی رسمی به خوبی بیانگر تغییر، ارتقا و توسعه خدمات حقوقی است در هر جامعه بشری بالاخص جامعه‌ای که وصف اسلامی دارد هیچ مظلومی نباید از احقاق حق نا امید و هیچ ظالمی نباید در سایه ناتوانی مظلوم جسور و گستاخ شود.
عبدلیان پور گفت: دادرسی حق اولیه و بدیهی است حقی که باید بدون دغدغه برای مردم فراهم شود تا تمامی مردم طعم شیرین آن را احساس کنند و نباید تبدیل به خدمات لوکس برای قشر خاص شود. تا پیش از تأسیس نهاد وکالت به واسطه انحصار‌های موجود نه فارغ التحصیلان حقوق امیدی به اشتغال و آینده روشن داشتند و نه غالب مردم تصور امکان بهره مندی از خدمات وکالتی که همین امر موجب هدر رفت هزینه‌های دادرسی، سردرگمی مردم، اطاله دادرسی ومغفول شدن مفهوم دادرسی شده بود وتوانمندی‌های فارغ النتحصیلان نخبگان حقوقی به هدر رفته و نسل جوان و توانمند به جهت امیال برخی مدیران ظرفیت‌های خود را از دست و کشور و مردم ظرفیت‌های ایشان را نیز از دست می‌دادند.
وی ادامه داد: مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده پس از دوران تولد و بلوغ خود خود تا سال ۹۸ وارد مرحله تحول و توسعه شده و با اقدامات موثر برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت نخبگانی، اصلاح فرآیند‌های مدیریتی، برگزاری منظم آزمون‌های ورودی، تمرکززدایی و توسعه نگاه ملی، تدوین دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها متناسب با نیاز روز و همچنین توجه ویژه در حوزه‌های تخصصی امروز بر بلندای قله‌های خدمات حقوقی کشور از پرچمدار ارائه خدمات در تراز انقلاب اسلامی و نظام پر افتخار جمهوری اسلامی است.
عبدلیان پور تصریح کرد: ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه و سیاست‌های کلی امنیت قضایی، ابلاغیه مقام معظم رهبری در مهرماه ۱۳۸۱ رسالت سنگینی را بر دوش مرکز وکلا قراردارد تا با تعیین شاخص‌های وکیل و کارشناس تراز انقلاب این بار را به سر منزل مقصود برساند.اکنون در سالروز تاسیس باشکوه مرکز به نمایندگی از تمامی اعضای شریف و نجیب این خانواده بزرگ افتخار می‌کنیم که اعضای مرکز نمونه قابل دفاع از وکیل و کارشناس عالم، متخصص، متعهد، سالم، دلسوز، دغدغه مندو جهادی هستند که نام وکالت و کارشناسی رسمی مفتخر به وجود ایشان است.
عبدلیان پور گفت: از طرف کلیه اعضای مرکز از معاون اول قوه قضاییه به جهت حمایت‌ها و ارشادات موثر و کلیه مدیران سابق این مرکز که جایگاه فعلی مرکز مرهون فعالیت‌های این عزیزان است تقدیر می‌کنیم.
وی گفت: هفدهم فروردین ماه سالروز تأسیس مرکز در بهار طبیعت حقیقتا بهار خدمات حقوقی کشور بوده را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که بهار‌ها را در کنار یکدیگر گرامی بداریم؛ و آیندگان به دیده شکر، افتخار و اقتدار ۲۳۰امین سال تاسیس این نهاد را پر شور‌تر از امروز جشن بگیرند.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: دادرسی حقی اولیه و بدیهی است و هیچ‌گاه توانمندی در دادرسی و بهره‌مندی از خدمات حقوقی نباید محدود به قشری خاص از جامعه شود.