:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
گزارش اقتصادگردان از تلاش بانک کشاورزی در بازگشت طرح‌های راکد به چرخه تولید:

حمایت مالی برای بازگشت طرح‌های کشاورزی به ریل تولید

با حمایت بانک کشاورزی در دهه فجر امسال، 178 فقره طرح راکد به چرخه تولید بازگشته است و این در حالی است که بدون حمایت‌های مالی بازگشت این طرح‌های کشاورزی به ریل تولید شدنی نبوده است.
کد خبر: ۲۰۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

به گزارش خبرنگار اقتصادگردان،‌ فعال سازی دوباره این ظرفیت‌ها و بازگشت واحدهای تولیدی  تعطیل یا راکد  به ریل تولید می‌تواند ضمن اشتغالزایی قابل توجه ،  کشور را برای رسیدن به رونق و جهش تولید یاری دهد. 

در سال‌های اخیر وجود واحدهای اقتصادی نیمه فعال و راکد و تعطیل شده، یکی از چالش‌های اصلی اشتغال نیروی کار کشور بوده است.
به دلایل مختلف بخش قابل توجهی از ظرفیت های تولیدی و صنعتی در کشور دچار رکود هستند که غیرفعال بودن آنها خسارت زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است و احیای آنها می‌تواند کمک بزرگی به رشد اقتصادی کشور باشد.

بازگشت 178 فقره طرح راکد به چرخه تولید 

با حمایت بانک کشاورزی از ابتدای سال 1401 تا شروع دهه فجر،  178 فقره طرح راکد و غیرفعال، تعیین تکلیف شده و با راه اندازی مجدد به چرخه تولید بازگردانده شده است .

از مجموع 231 فقره طرح راکد و موعد گذشته ی بیش از  دو سال که در ابتدای سال جاری شناسایی شده، تعداد 178 فقره طرح از طریق تامین مالی به مبلغ 13 هزار و 328 میلیارد ریال، با اقداماتی نظیر تمدید، رفع مشکل پرداخت اقساط، تخصیص تسهیلات تکمیلی و سایر اقدامات قانونی، تعیین تکلیف و به چرخه تولید بازگردانده شده است.


 بر اساس این گزارش، تا این تاریخ 77 درصد برنامه بانک کشاورزی در سال جاری برای تعیین تکلیف 231 فقره طرح راکد، محقق شده است و این روند تا پایان سال و تحقق کامل اهداف ادامه دارد.

تاکید کارشناسان بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های معطل و راکد اقتصادی

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند نگاه به تقویت تولید نباید  تنها معطوف به سرمایه گذاری‌ها و طرح‌های جدید باشد بلکه باید به احیای طرح‌ها و واحدهای راکد اقتصادی و فعال‌سازی ظرفیت‌های معطل و راکد اقتصادی نیز توجه ویژه صورت گیرد.

علی ملکی، کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه می‌گوید در شرایطی که برخی واحدهای بخش کشاورزی به دلیل مشکل کمبود نقدینگی، مواد اولیه یا سرمایه در گردش، راکد شده‌‌‌اند در صورت تامین مالی از سوی بانک کشاورزی می‌‌‌توانند واحد را احیا کنند.

وی افزود:‌ امروزه سهمی که بنگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک و متوسط از رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دارند، بسیار بالاست. این موضوع لزوم توانمندسازی بخش خصوصی، رقابت‌‌‌پذیری اقتصاد و تعامل با قواعد جهانی‌‌‌سازی، سیاستگذاری‌‌‌های مبتنی بر آزادسازی اقتصاد و تقویت بخش خصوصی را برای توسعه فعالیت‌‌‌های اقتصادی ضرورت می‌‌‌بخشد.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ اگر بانک کشاورزی امور بنگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی راکد در بخش کشاورزی را تسهیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کند این بنگاه‌ها قادر خواهند بود تا در چرخه تولید حرکت کرده و بازگشت آنها به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این میان فعالان اقتصادی نیز معتقدند که دولت باید از نظرات کارشناسی بخش خصوصی به منظور حل مسایل و مشکلات تولیدکنندگان از جمله در حوزه واحدهای راکد و راه اندازی مجدد آنها استفاده کند.