:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مدیر اجرایی شرکت اندیشه گستر مسعود:

سمان های داندانپزشکی در ایران ساخته و تولید می شوند

عضو انجمن تولید کنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی کشور و مدیر اجرایی شرکت اندیشه گستر مسعود گفت: هر کدام از محصولاتی که این شرکت تا به حال موفق به تولید و اخذ مجوز برای آنها شده است، خصوصیات منحصر به فردی دارند که آنها را قابل رقابت با بهترین برندهای بین المللی می کند.
کد خبر: ۲۰۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

اقتصادگردان - مهدی شهری افزود: به عنوان مثال می توان از بایواکتیو بودن، عدم تغییر رنگ و استحکام بالا در سمان MTA و چسبندگی بالا، مقاومت فشاری مطلوب و زمان ستینگ استاندارد در بقیه سمان ها نام برد.
وی گفت: این شرکت محصولات تخصصی دیگری را نیز در مراحل مختلف صدور مجوز، تست های نهایی و مطالعاتی دارد تا به هدف خود که رسیدن به یکی از شرکت های موفق در صنعت هایتک مواد دندانپزشکی در خاورمیانه است، نائل آید و از این راه بتواند کمکی هر چند کوچک به جامعه دندانپزشکی بنماید.
وی افزود: موضوع مهم در مورد تمامی محصولات این شرکت، اختصاصی بودن فرمول آنهاست و اینکه از روش مهندسی معکوس ساخته نشده اند، بلکه حاصل سالها تلاش و ممارست تیم فنی و علمی شرکت بوده و از این موضوع برخود می بالیم.
شهری گفت: شرکت اندیشه گستر مسعود، به طور غیررسمی کار خود را در سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و پس از ثبت پتنت داخلی و PCT بین المللی برای سنتز فازهای مختلف پودر سیلیکات کلسیم در سال ۱۳۹۶ تاسیس و به طور تخصصی کار مطالعه و تحقیق بر روس سمان های دندانپزشکی را در دستور کار خود قرار داد.
وی افزود: این شرکت در سال ۱۳۹۹ موفق به اخذ مجوز ساخت برای سمان MTA و در سال ۱۴۰۰ برای سمان های گلس آینومر لوتینگ و ترمیمی، زنیک فسفات و پلی کربکسیلات از اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.
شهری گفت: از طریق حضور در نمایشگاههای تخصصی و نیز نمایندگان تهران و شهرستان ها و با دادن صدها نمونه رایگان، سعی بر معرفی محصولاتمان به دندانپزشکان کردیم که رضایت ۹۵ درصدی از کیفیت را در پی داشته است.
وی با اشاره به این که، در این فرایند با موضوع مهم تردید دندانپزشکان در استفاده از محصولات ایرانی مواجه شدیم، افزود: البته نگرانی آنها را درک می کنیم، اما جا دارد در موقعیت فعلی کشور به شرکت هایی نظیر ما اعتماد بیشتری شود تا به ما این توانایی را بدهد که علاوه بر بهبود بخشیدن به کیفیت محصولات فعلی، محصولات جدید دیگری را نیز به جامعه دندانپزشکی معرفی نماییم.
وی گفت: برای جلب اعتماد و رضایت دندانپزشکان، محصولات تولیدی این شرکت با استانداردهای بین المللی و نیز برندهای معتبر جهانی مقایسه شده که نتایج آن قابل ارایه است و می تواند به پزشکان برای انتخاب برند ایرانی کمک کند.

عضو اتحادیه صنف تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات و مواد مصرف دندانپزشکی افزود: لازم به توضیح است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم از طریق دانشکده های دندانپزشکی و مراکز تحقیقاتی ذیربط و هم با حمایت خود می تواند در این راه به ما کمک شایانی کند.
وی با بیان این که، البته منظورمان از حمایت، جلوگیری از واردات محصولات مشابه نیست گفت: اعتقاد داریم در رقابت است که می توانیم بیشتر پیشرفت کنیم و از نگاه دیگر چون هدف ما صادرات و ورود به بازارهای جهانی است، باید بتوانیم ابتدا در داخل کشور هم از جهت کیفیت و هم قیمت با آنها مقابله کنیم.
وی افزود: سالانه به طور رسمی و غیررسمی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار انواع مواد و تجهیزات دندانپزشکی وارد کشور می شود که سمان ها حدود ۷ تا ۱۰ میلیون دلار از این مبلغ را به خود اختصاص می دهند.

سمان های داندانپزشکی در ایران ساخته و تولید می شوند
شهری گفت: شرکت اندیشه گستر مسعود(AGM) امیدوار است در طی یک دوره پنج ساله بتواند ۱۵ درصد از حجم بازار را به خود اختصاص دهد که سالیانه می تواند از خروج یک تا دو میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.
وی افزود: به دلیل ورود مقادیر متنابهی انواع سمان های دندانپزشکی از راههای غیررسمی به کشور، آمار دقیقی از تعداد مصرف آنها در دسترس نیست، اما برآوردها نشان می دهد که سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بسته وارد کشور می شود.
وی گفت: شرکت اندیشه گستر مسعود(AGM) با توجه به حمایت صندوق شکوفایی و نوآوری تا پایان سال ۱۴۰۱ ظرفیت تولید خود را به ۱۰۰ هزار بسته از انواع سمان های دندانی می رساند که در صورت استقبال جامعه دندانپزشکی این ظرفیت می تواند به سرعت افزایش یابد.
شهری با اشاره به این که، پیشنهاد شده که دانش تولید این محصول را به کشورهای همسایه یا اروپایی ببریم و در آنجا با برند خارجی تولید و بعد به ایران منتقل کنیم افزود: همچنین پیشنهاد داده اند که شرکتی در یکی از کشورهای صاحب صنعت دندانپزشکی ثبت کنیم و محصولاتمان را با لیسانس آن شرکت در ایران و دیگر کشورها بفروش برسانیم، اما ما تا به حال هیچکدام را نپذیرفته ایم، چرا که هدف ما تولید محصول با کیفیت دندانپزشکی با برند ایرانی است و بر این موضوع پافشاری داریم، هر چند که در ایران تجارت بیشتر جواب می دهد تا تولید.
وی گفت: شرکت AGM توانسته است با تکیه بر دانش فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر کشور، محصولات مهم و با ارزشی را تولید و یا در مرحله صدور مجوز و تحقیقات داشته باشد که همگی آنها از طریق واردات تامین می شوند و امیدواریم با حمایت بخش های دولتی و خصوصی علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخل کشور بتوانیم به صادرکننده این مواد در آینده نزدیک تبدیل شویم.