:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

۳۲۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌شود

مجری طرح‌های نیروگاه‌های گازی شرکت برق حرارتی، از افتتاح نیروگاه مهتاب کوویر در استان کرمان خبر داد و افزود: این نیروگاه فردا افتتاح خواهد شد و در همین راستا به ظرفیت نیروگاهی کشور ۳۲۴ مگاوات افزوده می‌شود.
کد خبر: ۲۰۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

اقتصادگردان- محمود صادقی با بیان اینکه نیروگاه مهتاب کویر در ۱۵ کیلومتری شهر زرند بین کرمان و زرند قرار گرفته که شامل دو واحد با ظرفیت اسمی ۱۶۲ مگاوات است، اظهار کرد: مجموع ظرفیت این نیروگاه ۳۲۴ مگاوات بوده که قابل تبدیل به سیکل ترکیبی است و ۱۶۰ مگاوات هم برای بخش بخار و سیکل ترکیبی اضافه می‌شود. این نیروگاه باتوجه به اینکه حائل سه استان هرمزگان کرمان و سیستان و بلوچستان است، از نظر استراتژیکی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه این نیروگاه با دو پست زرند ۲ و پرشیا ارتباط برقرار و تامین برق کارخانجات فولاد و پایه‌ای را تامین می‌کند، گفت: باتوجه به پیش‌فرض‌های توسعه قابل تبدیل به ۹۷۰ مگاوات برق است، از نظر بحث ساخت کلا این نیروگاه توسط متخصصان داخلی ساخته شده، تجهیزات اصلی این نیروگاه داخلی هستند. به عبارتی با توجه به فرمان اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با استفاده از کالاهای داخلی قابل رقابت این کار در نیروگاه انجام شد و ۳۰ درصد صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های گازی شرکت برق حرارتی با اشاره به اشتغالزایی این نیروگاه، گفت: به طور مستقیم ۲۰۰ نفر و غیر مستقیم ۱۲۰۰ نفر  اشتغال‌زایی در این نیروگاه صورت گرفت. همچنین تلاش شد تا اکثر پیمانکاران و نیروهای این نیروگاه از خود استان جذب شوند و زمان در زمان مقرر قبل از پیک وارد مدار شد.

به گفته صادقی، مصوبه این نیروگاه سال ۱۳۹۷ ابلاغ و از سال ۱۳۹۸ به صورت جدی وارد مرحله عملیاتی شد، هزینه احداث ۵۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که در دو فاز گاز و بخار اجرا می شود در کلاس  E اصلاح شده در مقابل نوع مشابه خارجی خود باتوجه به تغییراتی که اعمال شده از ۱۶۲ مگاوات اسمی به ۱۷۳ مگاوات با فناوری داخلی ارتقا یافته با دو سوخت گاز و گازوئیل قابل بهره برداری است.