:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون خبر داد

تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه تولید، جمع‌آوری ۹۲ درصد گازهای همراه

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با اشاره به تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه تولید نفت خام گفت: با اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با همکاری و حمایت بخش خصوصی و استفاده از دانش بومی، ۹۲ درصد گازهای همراه به جای سوختن در مشعل، جمع‌آوری و به مدار تولید بازگردانده می‌شود.
کد خبر: ۲۰۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

اقتصادگردان- قباد ناصری در نشست خبری که امروز، ۱۸ بهمن ماه در حاشیه نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شرکت نفت و گاز مارون یکی از ۵ شرکت بهره‌بردار تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است. این شرکت فعالیت خود را رسما از تاریخ یکم فروردین ۷۹ آغاز کرده است و در فروردین ۱۳۸۳ ابتدا برای بخشی از تاسیسات و سپس در مرداد ۱۳۸۵ برای تمامی شرکت موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه شدیم.

وی با اشاره به رسالت فعالیت این شرکت افزود: راهبری عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت خام، گاز و میعانات گازی از ۳ میدان مارون، کوپال و شادگان از عمده رسالت‌های فعالیت این شرکت است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در خصوص تاسیسات و چاه‌های این شرکت گفت: ۶ کارخانه بهره‌برداری، ۵ کارخانه نمکزدایی، ۲ کارخانه گاز و گاز مایع، ۸ ایستگاه تقویت فشار گاز، ۲ ایستگاه تزریق گاز، یک واحد لخته‌گیر، ۲ مجتمع تفکیک نفت، یک واحد فرآورش مایعات گازی، یک تلمبه‌خانه آبرسانی و یک چندراهه اقماری و بیش از ۵۰۰ حلقه چاه از جمله تاسیسات و چاه‌های تحت اختیار این شرکت است.

ناصری در خصوص ظرفیت اسمی تولید شرکت ادامه داد: تولید بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام (بیش از ۸۰ درصد جهت مصرف پالایشگاهی و حدود ۲۰ درصد برای صادرات ارسال می‌شود) و همچنین تولید بیش از ۵۸۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز و تولید بیش از ۱۴ هزار بشکه گاز مایع در روز و تولید بیش از ۷ هزار بشکه نفتا در روز ظرفیت اسمی تولید این شرکت است.

وی با اشاره به پروژه‌ها و برنامه‌های تاسیساتی مهم در دست اقدام افزود: توسعه مخزن نفتی بنگستان شادگان، توسعه ایستگاه تزریق گاز کوپال و خطوط لوله تامین خوراک، توسعه ظرفیت واحد نمکزدایی شماره ۳ مارون از ۵۵ به ۱۱۰ هزار بشکه در روز، احداث واحد نمکزدایی نفت بنگستان و ترش آسماری مارون - ۳ و احداث کارخانه گاز و گاز مایع ۲۳۰۰ مارون از جمله طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: اجرای طرح توسعه میدان شادگان توسط پیمانکار روسی با هدف افزایش تولید به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز، احداث ۹ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچ انتقال نفت نمکی شادگان از مارون ۳ تا مارون ۴ با پیشرفت کاری ۹۰ درصد و جابجایی تلمبه تزریق پساب P-۳۵  از نمکزدایی مارون یک به نمکزدایی مارون ۳ جهت پیشگیری از ارسال پساب به حوضچه‌های تبخیر در راستای رعایت الزامات زیست محیطی با پیشرفت کار ۶۰ درصد از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای هستند.

ناصری با اشاره به تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه تولید نفت خام عنوان کرد: با اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با همکاری و حمایت بخش خصوصی و استفاده از دانش بومی، ۹۲ درصد گازهای همراه به جای سوختن در مشعل، جمع‌آوری و به مدار تولید بازگردانده می‌شود.

وی افزود: طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با همکاری بخش خصوصی داخلی از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد. دو قرارداد ۵ ساله با ۲ شرکت بزرگ داخلی با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیون دلاری برای احداث تاسیسات فشارافزایی گازهای کم فشار مشعل و شیرین سازی گازهای ترش علاوه بر ارسال به کارخانه گاز و گاز مایع ۴۰۰ جهت فرآوری و تفکیک NGL و گاز سبک داریم. این قراردادها شامل فروش گازهای ترش ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری شماره ۳ مارون به میزان ۱۵ میلیون فوت مکعب در روز و فروش گازهای کم فشار ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری مارون ۶ به میزان ۱۴ میلیون فوت مکعب در روز می‌شود.

ناصری ادامه داد: در حال حاضر ۹۲ درصد گازهای همراه مازاد جمع‌آوری می‌شود. تا سه سال آینده، ۸ درصد باقیمانده نیز در قالب قراردادهایی با شرکت‌های پتروشیمی ایرانی و احداث تاسیسات موردنیاز، جمع‌آوری شده و میزان گازسوزی به صفر خواهد رسید.

وی با اشاره به بحث ساخت کلیه قطعات ماشین‌آلات فرایندی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی، افزود: از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تا انتهای دی ماه سال جاری، ۱۵۳ قلم (۱۷۵۱ قطعه) با ارزش حدود ۶۳ میلیارد ریال ساخته و ۱۰۲ قلم (۱۹۱ قطعه) با هزینه حدود ۶۰ میلیارد ریال تعمیر شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در خصوص بحث استحصال نفت به صورت میانگین گفت: ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام در سال با استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت (MOT)  و تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) به صورت میانگین در شرکت نفت و گاز مارون محقق می‌شود. در این زمینه از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تا انتهای دی ماه سال جاری، ۶۸ هزار بشکه استحصال شده است.