:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
حاجی بابایی:

تا پایان سال صادرات ۹ میلیارد دلار محقق می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش ۱۰ ماهه ابتدای سال، میزان صادرات کشور ۷ میلیارد دلار صادرات بوده است و بر اساس گزارشات تا پایان اسفند تحقق ۹ میلیارد دلار قطعی است.
کد خبر: ۲۰۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
اقتصادگردان- حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بیان اینکه تبصره ۱۴ بر اساس ماده ۳۹ برنامه ششم باید بر اساس یک جدول درآمدی و هزینه‌ای تعریف شود و منابع آن نیز باید صرف اصلاح زیرساخت‌های انرژی، برق و مسائل گوناگون شود، اظهار کرد: ۸ بند در درآمدهای این تبصره وجود دارد که بند سوم آن پیشنهاد دولت ۸۴.۷ همت بوده و ما این منابع را به ۸۵.۱  تغییر دادیم و در بند ۸ نیز فقط ۲ همت افزایش دادیم و اگر این منابع تحقق نیافته لایحه دولت خود دولت بوده است.

وی افزود: در بند ۱ که مربوط به فروش بنزین داخلی است، دولت ۷۵ همت برای فروش بنزین داخلی پیش بینی کرد که ما فقط ۲ همت به این منابع اضافه کردیم و گزارشات نشان می‌دهد این منابع ۱۲۳ درصد عملکرد داشته و در پایان سال از این محل ۹۵ همت درآمد وجود دارد. در بند دوم نیز دولت برای صادرات ۱۸۰ همت پیش بینی کرده بود که ما این را تا ۳۲۰ همت آوردیم؛ دلیل اساسی این است که دولت گفته بود که می‌خواهم ۷ میلیارد دلار فرآورده در سال ۱۴۰۱ بفروشم و ما گفتیم که بر اساس کار کارشناسی ما دولت ۹ میلیارد دلار صادرات خواهد داشت. بر اساس گزارش ۱۰ ماهه ابتدای سال، میزان صادرات کشور ۷ میلیارد دلار صادرات بوده است و بر اساس گزارشات تا پایان اسفند تحقق ۹ میلیارد دلار قطعی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با لحاظ قیمت هر دلار ۳۰ هزار تومان، تا پایان اسفند ۲۷۰ همت درآمد صادرات است که با محاسبه ۵۰ همت از سال گذشته در مجموع ۳۲۰ همت می‌شود. از نظر ما همه ۶۱۰ همت منابع تبصره ۱۴ به صورت ۱۰۰ درصدی تحقق پیدا می‌کند اما گیر ما در هزینه‌ها است؛ ما در هزینه ها به دولت در لایحه گفته بود که ۱۶۴ همت برای کالاهای اساسی و موارد پزشکی و دارو تخصیص دهد و ما این رقم را به ۲۵۴ همت تغییر دادیم؛ این ۲۵۴ همت به اضافه ۷۳ همت یارانه نقدی حدود ۳۲۰ همت می شود؛یعنی ما  ۳۲۰ همت در ۱۴۰۱ برای هزینه‌های دولت و ۷۱ همت نیز برای گندم در نظر گرفته‌ایم. دولت همچنین باید ۸۰ همت نیر برای دارو پرداخت کند.

حاجی بابایی با بیان اینکه دولت ۴۸۰ همت یارانه مستقیم باید بپردازد که ما آن را به این شکل مصوب نکردیم، تصریح کرد: کل لایحه دولت برای سال جاری ۴۷۴ همت است، ۱۲۶ همت هزینه شرکت‌هاست، اگر این ۱۲۶ را هم کنار بگذاریم، ۳۳۴ همت باقی می ماند؛ اگر لایحه دولت را عیناً مصوب می کردیم، چطور می توانستیم با ۳۳۴ همت به میزان ۴۸۰ همت یارانه را پرداخت کنیم؟ ماهانه ۲۷ همت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می شود، به غیر از گندم و دارو که اگر آنها را جمع بزنیم، ماهانه ۴۰ همت می شود و ۴۰ ضرب در ۱۲ ماه می شود ۴۸۰ همت.

وی ادامه داد: ما می گوییم ۷ میلیارد دلار فرآورده نفتی فروخته‌ایم، آقای میرکاظمی می‌گوید ۵ میلیارد دلار آن به دست ما رسیده است و درست می گوید. اینکه ۷ میلیارد دلار فرآورده نفتی فروخته ایم کسی شک ندارد و خبر متقن است، اما اینکه این ۷ میلیارد دلار به دست سازمان برنامه و بودجه نرسیده است، مهم است؛ درآمدهایی که پیش بینی کردیم صددرصد تحقق یافته است. اگر ۶۳۶ همت زیاد است، چرا در لایحه سال آینده ۸۱۰ همت شده است؟ دلیل آن این است که ۶۶۰ همت به شرکت ها تعلق یافته و بقیه به بودجه عمومی. از دولت و سازمان برنامه و بودجه به دلیل اینکه منابع کاملا تحقق یافته، تشکر می کنم و مجلس هر آنچه که پیش بینی کرده، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که تحقق می یابد و هم تبصره ۱۴ و هم بودجه دولت تحقق پیدا می کند و اشکال در نوع هزینه هاست که صورت گرفته است و مطابق با مصوبه مجلس نبوده است.