:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی:

اعتماد نداشتن به شرکت‌های دانش بنیان سمی مهلک برای این حوزه است

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنگ نظری‌ها و عدم اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان سم مهلکی برای این حوزه است، گفت: وقتی بحث دانش‌بنیان به میان می‌آید باید همه قید و بندها و بروکراسی‌ها و موانع کنار گذاشته شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان جهش داشته باشند و بتوانند بزرگ شوند.
کد خبر: ۲۰۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

اقتصادگردان- عبدالعلی رحیمی مظفری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در اهواز اظهار کرد: ما باید در حوزه نفت بتوانیم از مرحله تولید به تجاری‌سازی برسیم تا زمان تولید شاید بودجه‌های محدودی که در حوزه‌های پژوهشی وجود دارد بتواند اتفاقاتی را رقم بزنند اما اگر بخواهیم به تکنولوژی‌های تک یا تجاری سازی تک ورود کنیم و به سمت تولید انبوه و صادرات تکنولوژی برویم نیاز به یک جهش و اقدامی بسیار ویژه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران حاضر نیستند ریسک یکسری از کارها مثل استفاده از قطعات خاصی را بپذیرند و در تولید استفاده کنند، افزود: مدیران معمولا از این مساله فراری هستند اما باید گفت که چه در حوزه حمایت مالی و حمایت مادی این مسایل در قانون دانش بنیان دیده شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مقایسه تولید بار اول با تولید تجاری شده یک کشور اصلا قابل مقایسه نیست، گفت: قطعا تولید بار اول ممکن است ۱۰ تا ۲۰ برابر تولید انبوه یک محصول هزینه داشته باشد اما این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است تا بتوانیم یک کالا را تولید کنیم.

رحیمی مظفری عنوان کرد: همچنین بحث ضمانت کارها و ورود کالای دانش بنیان به چرخه و پذیرش ریسک ورود آن به صنعت در قانون دانش بنیان دیده شده است.

وی تصریح کرد: باید عزم جدی برای اجرای این قانون به وجود بیاید. قطعا ممکن است این قانون مشکلاتی داشته باشد اما اگر قرار باشد کامل اجرایی شود باید وارد یک سیکل عملیاتی شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث مالکیت معنوی تولیدات دانش بنیان گفت: باید کاری کنیم که اگر کسی دانشی دارد علاوه بر اینکه این دانش را در اختیار جامعه قرار می‌دهد حق آن دانش برای آن شخص محفوظ باشد و خدایی نکرده در بحث دانش نباید به سمت برده‌داری مدرن از نخبگان پیش برویم.

وی با بیان اینکه نخبگان باید حمایت مادی و معنوی ببینند، افزود: باید اجازه دهیم نخبگان پول نخبگی خود را بگیرند نه اینکه پول تجهیز و تولید را و این مساله نکته‌ای است که اگر به آن توجه نشود در ادامه به مشکل بر خواهیم خورد.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تنگ نظری‌ها و عدم اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان سم مهلکی برای این حوزه است. وقتی بحث دانش‌بنیان به میان می‌آید باید همه قید و بندها و بروکراسی‌ها و موانع کنار گذاشته شوند تا شرکت‌های دانش بنیان جهش داشته باشند و بتوانند بزرگ شوند.