:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر جهادکشاورزی:

از نظرات فعالان بخش کشاورزی در سند الگوی کشت استقبال می‌کنیم

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه سند الگوی کشت سند بسته نیست از کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی خواست که اگر پیشنهاد یا اصلاحاتی در خصوص این سند دارند با استانداران در میان بگذارند.
کد خبر: ۲۰۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
اقتصادگردان- سید مجتبی خیام نکویی در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت دهه فجر برگزار شد در پاسخ به این سوال که کشاورزان و دست اندارکاران بخش کشاورزی می‌گویند که در تدوین سند الگوی کشت نظر آنها دخیل نشده و الگوی کشت دستوری و از بالا به پایین تدوین شده است، گفت: در تدوین سند الگوی کشت از  فعالان  بخش کشاورزی نظر خواهی شده است ولی امکان اینکه در بازه کوتاه استان به استان‌ نظرسنجی شود، وجود نداشت.

وی ادامه داد: سند الگوی کشت  در اختیار استانداران قرار گرفته است و این قابلیت وجود دارد که کشاورزان و فعالان پیشنهادات و اصلاحات مدنظر خود را مطرح کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سند بر مبنای نیاز کشور تدوین شده است و  پیش بینی کردیم که با اجرای آن در بیش از ۹۰ درصد محصولات راهبردی به خودکفایی برسیم.

وی افزود: این سند بسته نیست و یک سند باز است. اگر فعالان در این بخش نظر، پیشنهاد یا اصلاحاتی دارند از آن استقبال می کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه به اقدامات سازمان تات اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین پایش‌ها، پایش باقیمانده سموم است که در برخی محصولات از جمله کشمش، خرما، انگور و...انجام شده، همچنین پایش مستمری برای اطمینان از سلامت محصولات نیز انجام شده است.

وی افزود: پایش آفلاتوکسین برنج در استانهای گیلان و مازندران نیز از دیگر اقدامات ما است. پایش مستمر محصول برنج را پیگیری می کنیم و محصولاتی که آفلاتوکسین آنها از حد استاندارد بالاتر باشد به بازار عرضه نخواهند شد.

نکویی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سلامت و کیفیت مواد غذایی گفت: پایش آفلاتوکسین به سفارش معاونت اجرایی وزارت جهاد انجام می شود که هم برای نمونه‌های وارداتی هم برای نمونه های داخلی است. برای نمونه های وارداتی بر اساس نتایج که در اختیار وزارت جهاد قرار می‌دهیم اگر آفلاتوکسین از حد مجاز بالاتر باشد اجازه واردات نمی شود. برای نمونه‌های داخلی نیز دستورالعمل‌هایی تدوین کردیم که رعایت آن موجب کاهش میزان آفلاتوکسین در محصولات می شود.

وی افزود: هر چه جلوتر می رویم کسانی که این دستورالعمل را رعایت می‌کنند کیفیت محصول شان بالا می‌رود.

طراحی نشان سلامت تات/ عرضه مرغ سلامت تات به زودی

خیام نکویی با بیان اینکه به دنبال این هستیم  که میزان مصرف سم را به حداقل برسانیم یا به طور کل حذف کنیم گفت: نشانه سلامت تات را طراحی کردیم  و اولین محصولی که این نشان را به دست آورد برنجی بود که توسط یک مجموعه تولید شد. دومین محصول نیز عسل است که تا پایان سال عسلی معرفی خواهیم کرد که کاملاً سالم است. همچنین به دنبال این هستیم که مرغ سلامت تات را عرضه کنیم که علاوه بر سایز بودن مصرف آنتی بیوتیک نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: مردم ما نگرانی از بابت استفاده از محصولات کشاورزی و سلامت آنها نداشته باشند روند سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این است که میزان سلامت محصولات را دائماً ارتقا دهد.