:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد

تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت وجود آمار دقیق در بخش کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی گفت: مقام معظم رهبری به تهیه آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری، اهتمام به حضور بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های بومی تاکید کردند.
کد خبر: ۲۰۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
اقتصادگردان- سید جواد ساداتی نژاد در مراسم  رونمایی از دستاوردهای  تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حوزه غذا و امنیت غذایی تاکیدات بسیاری داشتند، گفت: در بخش کشاورزی ۵ محور اصلی را پیگیری می‌کنیم و یکی از اصلی‌ترین موضوعات نیز رصدخانه کشاورزی است.

وی ادامه داد: نبود آمار و اطلاعات دقیق یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی است و واقعاً نمی‌توانیم بگوییم تولیدات کشاورزی ما چقدر است. با یک جستجوی ساده در اینترنت آمارهای متفاوتی از تولیدات می بینیم که این نشان می‌دهد آمار و برآورد دقیقی در این بخش وجود ندارد.این ضعف است و در نبود آمار و اطلاعات دقیق مدیریت به درستی صورت نمی گیرد و اقتصاد و معیشت مردم و کشاورزان نیز دچار چالش می شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بر این اساس رصد خانه کشاورزی تشکیل خواهد شد که البته این کار به دقت زیادی نیاز دارد و امیدواریم این رصدخانه  یادگار دولت سیزدهم در بخش کشاورزی باشد. در رصدخانه کشاورزی دقیقاً مشخص خواهد شد که سطح زیر کشت چقدر است. مکان‌های تولید کجاست و مالک زمینها چه کسانی هستند و میزان تولید محصولات نیز چقدر است.

وی افزود:در این راستا مقام معظم رهبری  نیز توصیه کردند که آمار و اطلاعات دقیقی در این بخش تولید داشته باشیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: موضوعی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند بهره وری بود که متولی بهره‌وری  سازمان تات است. ما برای بهره‌وری کارهایی انجام دادیم اما باید این اقدامات منسجم تر و هدفمند تر باشد. پیشنهاد می کنیم که در این بخش از ظرفیت همه بخش ها استفاده شود. برای این منظور می‌توان مسابقه افزایش بهره‌وری را در نظر گرفت و به بهره وری شهرستان ها و استان های مختلف نمره داده شود تا ضمن ایجاد رقابت  از ظرفیت های استانها نیز استفاده شود.

به گفته وی برای افزایش بهره‌روی در بخش کشاورزی کمیته ارزان‌سازی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی شد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از توصیه های رهبری اهتمام به حضور بخش خصوصی بود. ماباید امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم. همچنین ایشان توصیه هایی در خصوص تامین مالی و استفاده از ظرفیت های صندوق ملی توسعه نیز داشتند و اعلام کردند که می توانیم از طریق مجلس حتی از تمام این صندوق در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت:توصیه  آخر مقام معظم رهبری استفاده از  ظرفیت های بومی کشور به طور مثال پنبه در سیستان و بلوچستان است.