:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی خبر داد

رشد ۲۰۸ درصدی تعیین تکلیف کالاها، فروش ۸۸۰۰ میلیارد تومان کالا تا اواخر دی‌ماه

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از رشد ۲۰۸ درصدی تعیین تکلیف کالاهای در اختیار این سازمان تا اواخر دی‌ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته خبر داد و گفت: در همین بازه زمانی بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومان از این کالاها به فروش رسید که نسبت به سال گذشته ۵۰۷ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۲۰۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
اقتصادگردان- عبدالمجید اجتهادی در نشست خبری امروز اظهار کرد: از ابتدای سال تا ۲۵ دی‌ماه در زمینه تعیین تکلیف کالاها رشد ۲۰۸ درصدی را تجربه کرده‌ایم همچنین در زمینه فروش کالا با رشدی بیش از ۵۰۰ درصدی و در زمینه اعاده آنها رشد ۷۱۶ درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تا ۲۵ دی‌ماه امسال بیش از ۸۸۰۰ کالا به فروش رسید و همچنین تعیین تکلیف ۲۱ همت کالا انجام شده است.

اجتهادی با اشاره به تسریع در تعیین تکلیف کالا در انبارهای بنادر و سایر انبارهای عمومی گفت: این اقدام انگیزه مالکان کالا و تجار را بیشتر کرده تا هرچه سریع‌تر تکلیف کالاهایشان را مشخص کنند.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد شفافیت در برگزاری مزایده‌ها سعی کردیم به سمت و سوی مزایده‌های الکترونیکی برویم حتی شاید در آینده حراج‌های حضوری را هم کاهش دهیم و به این روش آن را سوق دهیم. از سویی دیگر از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی سریع و به موقع در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد: در زمینه انهدام کالاهای فسادپذیر هم در سال جاری با رشد ۱۳۸ درصدی مواجه شدیم که البته خوشایند ما هم نیست اما بخش اعظمی از این کالاها مربوط به دوره دولت سیزدهم نبوده است و برخی از آنها حتی بیش از ۲۰ سال در انبارهای سازمان بنادر یا انبارهای عمومی متعلق به گمرک و در اختیار سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی باقی مانده بودند که تعیین تکلیف شد. البته انهدام این کالاها هزینه بسیار بالایی دارد چرا که بخشی از آنها کالاهای شیمیایی مانند دارو است و انهدام آنها به لحاظ مسائل زیست محیطی باید در محیط‌های حفاظت شده و تحت نظارت باشد و حتی انتقال آنها هزینه‌بر است.

تعیین تکلیف انهدام خودروهای لوکس

اجتهادی با اشاره به پرونده واردات خودروهای لوکس در سال‌های گذشته گفت:‌ این خودروها قابلیت فروش در داخل را نداشتند و به دلیل این‌که در سال‌های گذشته وارد شده بودند و به گونه‌ای قدیمی به شمار می‌رفتند در مزایده‌های به شرط صادرات هم نتوانستیم آنها را به فروش برسانیم بنابراین به صورت فنی آنها را معدوم کردیم. البته موتور و گیربکس این خودروها در اختیار سه دانشگاه برتر قرار گرفت تا بتوانند در راستای مهندسی معکوس از آنها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: اقدام بسیار خوبی که با هماهنگی قوه قضاییه در ماه‌های گذشته انجام دادیم این بود که ۱۰۶۲ خودروی وارداتی در سال‌های گذشته که پرونده آن تشکیل شده بود تعیین تکلیف شد برخی از این خودروها آسیب‌های جدی به بدنه‌شان وارد شده بود اما توانستیم در مزایده‌هایی بسیار شفاف و با نظارت دستگاه قضایی آنها را تعیین تکلیف کنیم و عمده این خودروها هم‌اکنون در بازار در اختیار مردم قرار گرفته است.

اجتهادی اعلام کرد: بسیاری از خودروهایی که منهدم و امحاء شدند خودروهای آمریکایی بودند که ممنوعیت فروش در داخل را داشتند و باید باز صادرات می‌شدند اما با توجه به این‌که این خودروها قدیمی بودند با وجود برگزاری مزایده‌های مختلف نتوانستیم آنها را برای باز صادرات به فروش برسانیم بنابراین امحاء فنی آنها در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: با توجه به تکلیفی که در فروش کالاها از طریق بورس داشتیم، علی‌رغم برخی مشکلات توانستیم برخی از کالاها را از طریق بورس کالا تعیین تکلیف کنیم همچنین تعیین تکلیف ۲۱ همت کالای در اختیار سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی انجام شد.

مزایده سراسری خودروها و ماشین‌آلات در سال آینده

وی ادامه داد: از طریق لایحه بودجه سال آینده با پیشنهاد دولت درصددیم تا همه خودروها و ماشین‌آلات راهداری و دیگر ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه‌ها که در اختیار سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی است را در سال آینده از طریق مزایده سراسری و آنلاین عرضه کنیم و اگر این مساله به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد می‌توانیم از رسوب بیشتر آنها جلوگیری کنیم.

اجتهادی گفت: برخی کالاها با توجه به این‌که سلامت‌محور هستند باید تاییدیه‌های بهداشتی و استانداردهایی را دریافت کنند اما با توجه به این‌که نتوانستند این استانداردها را بگیرند به اموال تملیکی معرفی می‌شوند تا منهدم شوند بخشی از کالاهای فسادپذیر هم که منهدم شدند بیش از ۲۰ سال از رسوب آنها در انبارهای گمرک و دیگر انبارهای کشور گذشته بود و از حیز انتفاع خارج شده بودند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: در بحث کالاهای اساسی عمده کالاهای متروکه شامل نهاده‌های دامی است که در این زمینه ۱۲۵ هزار تن ذرت را که با استانداردهای داخلی منطبق نبود و در انبارهای بندر ماهشهر ماه‌ها باقی مانده بود همچنین ۵۷ هزار تن ذرت در استان کرمانشاه تعیین تکلیف شد و در حال حاضر ۱۲۷ هزار ذرت جدید در انبارهای بندر امام داریم که اقدامات اولیه برای تعیین تکلیف آن و تزریق به بازار انجام شده و می‌خواهیم هرچه سریع‌تر این اتفاق رخ دهد.

جزئیات پرونده هواپیماها و واگن‌های بلاتکلیف

اجتهادی درباره آخرین وضعیت هواپیماها و واگن‌های قطار بلاتکلیف در گمرک گفت: تعدادی هواپیما متعلق به یکی از ایرلاین‌ها بود که با هماهنگی‌های صورت گرفته در اختیار همان شرکت قرار گرفت تا بتوانند در ناوگان از آن استفاده کنند. واگن‌های قطار هم که در انبارهای یکی از استان‌ها باقی مانده تا ۱۰ روز آینده واگذاری کامل آنها انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: پرونده خودروهای باقی‌مانده سواری هم عمدتا شامل خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی است که امیدواریم با تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بتوانیم در سال آینده آنها را عرضه کنیم.

کاهش زمان برای متروکه شدن کالاهای رسوب شده

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۷ طبق قانون گمرک کالاها پنج ماه پس از آنکه در اختیار گمرک قرار می‌گرفتند متروکه اعلام می‌شدند اما در حال حاضر این پنج ماه به دو ماه کاهش پیدا کرده است از سویی دیگر این قانون شامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نمی‌شد و متروکه اعلام شدن کالاها در اختیار خود آن منطقه بود اما با مصوبه شورای عالی امنیت ملی این تغییرات اعمال شد.

اجتهادی افزود: امیدواریم کالاهایی که توسط صاحبان آن ماه‌ها به دلیل سودجویی یا ارزان بودن انبارهای عمومی و انبارهای سازمان بنادر و گمرک رسوب می‌کردند سریع‌تر تعیین تکلیف شوند و البته در سال جاری و با توجه به قوانین مذکور تعیین تکلیف کالاها سریع‌تر اتفاق افتاده و هم اکنون کالای مربوط به قبل از سال ۱۴۰۰ که تعیین تکلیف نشده باشد، نداریم و اگر کالاهایی مانند ۴۲۶ کانتیتر لوازم خانگی در هرمزگان تعیین تکلیف نشدند به دلیل این است که هنوز به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ابلاغ نشده است.