:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
زره‌تن تاکید کرد

لایحه ساماندهی کولبری به دنبال رونق اقتصادی مناطق مرزنشین است

نماینده اورامانات، پاوه و جوانرود در مجلس شورای اسلامی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی را گامی در راستای رونق اقتصادی مناطق مرزنشین عنوان و اظهار کرد: کولبری از سر ناچاری است و هیچ جوانی حاضر نیست که یخچال روی دوش خود بگذارد.
کد خبر: ۲۰۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

اقتصادگردان- آرش زره تن لهونی با اشاره به تصویب دو فوریت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، گفت: اسفند ۹۹ طرحی با عنوان تجارت مرزنشینان برای حل معضل کولبری تهیه کردم که این طرح با امضای ۶۶ نماینده به هیات رییسه ارجاع شد و فراکسیون مرزنشینان آن را بررسی کرد.

وی افزود: فراکسیون مرزنشینان در بررسی این طرح جلسات مشترکی با دولت برگزار کرد و کمیته مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شد. بعد از رسیدن به نظر مشترک، بنا شد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جمع بندی نهایی را انجام داده و به هیات دولت ارائه کند.این لایحه بعد از تصویب در هیات دولت به مجلس تقدیم شد و دو فوریت آن نیز در مجلس به تصویب رسید.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس در توضیح فواید اجرای این لایحه برای کولبران گفت: در صورت تصویب و اجرایی شدن این لایحه، کالا با حجم مشخص، بدون گمرکی و با حداقل عوارض وارد شهرستان های مرزی می شود و به صورت همراه مسافر هم مجاز است که خارج شود؛ این اقدام باعث رونق اقتصادی مناطق مرزنشین خواهد شد.

کولبری از سر ناچاری است

زره تن لهونی با تاکید بر اینکه «کولبری از سر ناچاری است» افزود: هیچ جوانی حاضر نیست که یخچال روی دوش خود بگذارد؛ آن جوان به دلیل نداشتن شغل چنین کاری انجام می دهد لذا باید به سمت بهبود وضعیت اقتصادی مناطق مرزنشین رفت چون طبیعتا نمی توان به اجبار به جوان بدون شغل و درآمد گفت که نباید به سمت کولبری رود که گفته ما هم تاثیری ندارد.

وی در پایان بیان کرد: در صورت رونق اقتصادی مناطق مرزنشین، خود به خود وضعیت اقتصادی مردم هم بهتر شده و دیگر آن جوان به سمت کولبری نمی رود؛ ما دنبال این نیستیم که جلوی کولبری گرفته شود بلکه باید شرایط اقتصادی مناطق مرزنشین را بهبود ببخشیم. در این صورت کالا به جای آن که از کوه ها وارد شود بدون گمرک و از مبادی رسمی وارد این مناطق می شود و جوان کولبر به جای کولبری در بازارچه های مرزی مشغول خواهد شد.