:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

مالیات ارزش افزوده ماشین آلات و تجهیزات خط تولید چگونه تعیین می‌شود؟

واحدهای تولیدی دارای مجوز که برای ورود ماشین آلات و تجهیزات نو یا مستعمل مرتبط با خطوط تولید خود ثبت سفارش دریافت کرده‌اند، نیاز به تاییدیه مجزا نداشته و همان ثبت سفارش به عنوان ملاک تشخیص وزارت صمت و تاییدیه مجاز بودن واحدهای تولیدی برای شمولیت معافیت تبصره (۴) ماده (۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده تلقی می‌شود.
کد خبر: ۲۰۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
اقتصادگردان- اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای با اشاره به اینکه مالیات ماشین آلات خط تولید به تشخیص وزارت صمت و رعایت سایر قوانین و مقررات قابل کسر، تهاتر و استرداد است، ضوابطی در این رابطه به تایید وزیر صمت رسیده است.

بر این اساس با توجه به حذف مالیات گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، ضرورت تشویق انگیزه‌های سرمایه گذاری و حذف فرآیندهای زائد و غیر ضرور، از آنجا که در مراحل ثبت سفارش، بررسی‌های مورد نیاز به ویژه ملاحضات ساخت داخل از سوی ادارات استانی انجام می‌شود و نظام رتبه بندی و اعتبارسنجی در ثبت سفارش ملاک عمل قرار می‌گیرد، واحدهای تولیدی دارای مجوز که برای ورود ماشین آلات و تجهیزات نو یا مستعمل مرتبط با خطوط تولید خود (که از سوی ادارات استانی تشخیص داده می شود) ثبت سفارش دریافت کرده‌اند، نیاز به تاییدیه مجزا نداشته و همان ثبت سفارش به عنوان ملاک تشخیص وزارت صمت و تاییدیه مجاز بودن واحدهای تولیدی برای شمولیت معافیت تبصره (۴) ماده (۸) قانون تلقی می‌شود.

بنابراین در این رابطه ضرورتی به طی فرایند جدید یا استعلام از سوی گمرکات اجرایی و یا ادارت مالیاتی از ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان ها و ستاد وزارت نیست. اطلاعات ثبت سفارش از طریق سامانه جامع تجارت در اختیار گمرک قرار داشته و در صورت لزوم اطلاعات تکمیلی نیز تبادل خواهد شد.

گفتنی است بر اساس ماده ۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات و عوارضی که مؤدیان برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی ‌خود پرداخت می‌کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور شده‌ و از مالیات و عوارض فروش آنها کسر می‌شود. تبصره ۴ این ماده نیز می‌گوید که صرف‌نظر از آنکه مؤدی به عرضه کالاها و خدمات معاف یا مشمول اشتغال داشته باشد، مالیات و عوارض خرید مربوط به ماشین‌آلات خطوط تولید وی قابل کسر، تهاتر و استرداد است.