:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان:

۴۰ درصد ظرفیت تولید مبلمان خالی است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان با بیان اینکه ۴۰ درصد ظرفیت تولید خالی است و این ظرفیت می‌تواند در اختیار صادرات قرار گیرد، گفت که ایران توان صادرات یک درصد از بازار مبلمان جهان را دارد.
کد خبر: ۲۰۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
اقتصادگردان- حسین نوروزی با بیان اینکه ظرفیت تولید متغیر و وابسته به تقاضا در جامعه است، اظهار کرد: چرا که تولیدکنندگان برای بارانداز تولید می‌کنند، نه برای انبار. سال گذشته بیش از ۴۰ درصد ظرفیت تولید خالی بود، اما طبیعتا این ظرفیت می‌تواند در اختیار صادرات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل اینجاست که اقتصاد ایران سیاسی است و صادرات به این راحتی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: معمولا کسانی که مبل صادر می‌کنند، در کشورهای دیگر فروشنده دارند. در غیر این صورت به راحتی نمی‌توان مبل ایرانی را به کشورهای اروپایی و سایر کشورها برد.

نوروزی با بیان اینکه ظرفیت و توانمندی صادرات در صنعت مبلمان وجود دارد، گفت: اما مشکل اینجاست که ارتباط لازم برای صادرات وجود ندارد.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان  برنامه ریزی اتحادیه در شرایط عادی پیش از تحریم‌ها این بود که در یک دوره پنج ساله صادرات مبلمان بدون مواد اولیه و ماشین آلات به میانگین سالانه ۲۰۰ میلیون دلار برسد. البته ایران توان صادرات یک درصد مبلمان جهان را دارد.

وی افزود: در حال حاضر صادرات مبل ایران کمتر از ۶۰ میلیون دلار در سال است.

اوایل سال جاری هم عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران، گفته بود که صادرات ایران می‌تواند حدود ۱۰ برابر شود. همچنین با توجه به تحریم‌ها باید کشورهای اطراف مثل عراق، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، سوریه و غیره هدف قرار گیرد و این کشورها به مبل ایران نیاز دارند، اما چین و ترکیه بازارهای ایران را در این کشورها گرفته‌اند.