:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
تغییرات جدید ارزی با حداکثر 30 هزار یورو معامله روزانه در صرافی‌ها

ممنوعیت خرید و فروش ارز صادراتی، خرید و فروش ارز به مردم تا ۵ هزار یورو در صرافی ها / عرضه یک تن طلا و 450 هزار ربع سکه در بورس کالا

سقف وضعیت باز ارزی اسکناس (خرید اسکناس - فروش اسکناس) صرافی ها در هر روز معادل ۳۰,۰۰۰ یورو با معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود در صورت وجود مازاد امکان خرید برای صرافی‌ها وجود نخواهد داشت. صرافی مکلف است مازاد اسکناس را حداکثر تا پایان روز کاری بعد (به اشخاص حقیقی و حقوقی به) استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها یا بانک ملی ایران به فروش رساند
کد خبر: ۲۰۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
اقتصاد گردان  -
بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود، تغییراتی در خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها اعمال کرد که شامل ممنوعیت خرید و فروش ارز صادراتی، خرید و فروش ارز به مردم تا ۵ هزار یورو و... می‌شود.
در بخشنامه هشت بندی اخیر بانک مرکزی خطاب به  کلیه شرکت‌های صرافی آمده است: صرافی ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) پس از احراز هویت مشتری حسب مقررات ابلاغی تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶ با نرخ توافقی طرفین اقدام نمایند.
صرافی‌ها می‌توانند صرفا از محل منابع تامین شده از سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶ نسبت به فروش ارز به اشخاص حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال و حقوقی مقیم (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) به صورت یکبار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی از طریق اخذ کارت ملی یا شناسه ملی شماره تلفن همراه به نام شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی دارای امضای مجاز شماره حساب بانکی به نام شخص حقیقی با شخص حقوقی تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل "تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶)" اقدام نمایند.
در صورت ضرورت بانک مرکزی از طریق صرافی‌های بانکی امکان تأمین منابع مورد نیاز برای فروش در سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶ را فراهم خواهد نمود.
سقف وضعیت باز ارزی اسکناس (خرید اسکناس - فروش اسکناس) صرافی ها در هر روز معادل ۳۰,۰۰۰ یورو با معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود در صورت وجود مازاد امکان خرید برای صرافی‌ها وجود نخواهد داشت. صرافی مکلف است مازاد اسکناس را حداکثر تا پایان روز کاری بعد (به اشخاص حقیقی و حقوقی به) استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها یا بانک ملی ایران به فروش رساند.
در راستای مدیریت بازار ارز و به منظور پاسخگویی به نیازهای مردم، امکان فروش ارز به مردم تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای صرافی‌ها دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز شد.
از روز سه‌شنبه مورخ 4 بهمن‌ماه 1401، صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام نمایند.
صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تامین شده از این محل به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام نمایند.

خبرهای ارزی

در راستای ساماندهی و کنترل نوسانات بازار ارز از سوی بانک مرکزی که در آخرین اقدام سقف فروش ارز را تا ۵۰۰۰ یورو افزایش داده است و همچنین وعده رئیس‌جمهور در راستای کاهشی شدن نرخ ارز، انتظار می‌رود در روزهای آتی روند کاهشی داشته باشد.
در پی افزایش نرخ ارز در بازار و البته اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار و ساماندهی نوسانات آن شاهد ثبات نسبی در هفته‌های اخیر بودیم اما اخیرا دوباره روند افزایشی قیمت ارز در بازار شروع شد.
تا جایی که رئیس‌جمهور امروز در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد که "حتما بدانید وضعیت ارز و طلا و بسیاری گرانی‌ها کاهشی خواهد شد. به‌رغم همه القاء کردن یاس و ناامیدی که از سوی دشمنان صورت می‌گیرد یا برخی تردیدها که می‌خواهند به جامعه القاء کنند با توجه به منابع و ظرفیتی و منابع انسانی کارآمدی و همکاری امروز دولت و مجلس وجود دارد در اجرای منویات رهبر انقلاب و آنچه خواست مردم است آینده را بسیار روشن می‌بینیم".
این وعده رئیس‌جمهور در کنار اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز نشان از روزهایی آرام‌تر در بازار دارد، چرا که نه تنها تزریق ارز به بازار و تامین آن در هفته‌های گذشته بیشتر شده بلکه روز گذشته شاهد شکسته شدن رکورد معاملات در سامانه نیما نیز بودیم.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، روز گذشته بالغ بر ۵۱۱ میلیون دلار معامله در سامانه نیما انجام شد که یک رکورد برای این سامانه محسوب می‌شود.
از سوی دیگر بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از روز سه‌شنبه هفته جاری (چهارم بهمن‌ماه)، صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام کنند.
بر این اساس، صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تامین شده از این محل به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام کنند.
البته دستورالعمل جدید و جزئیات نحوه خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها به زودی اعلام خواهد شد و فعلا مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد به زودی شاهد جمع شدن معاملات خرد بازار ارز و انجام آن در صرافی‌های رسمی و تحت نظارت بانک مرکزی خواهیم بود و در آینده نزدیک با قطع این واسطه‌گری و دلالی‌های غیر ضرور نرخ‌ انواع ارز در بازار نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد.

عرضه 305 میلیون دلار در سامانه نیما
مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما در روز جاری به معادل 305 میلیون دلار رسید.
مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) امروز (یکشنبه مورخ 1401.11.2) معادل 305 میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده در این سامانه در روز جاری معادل 154 میلیون دلار بود.
گفتنی است، مجموع معاملات روز گذشته (شنبه 1 بهمن ماه 1401)، در سامانه نیما معادل 511 میلیون دلار بود.
هرچند بازار سکه و طلا در روزهای گذشته تلاطم‌های جدیدی را تجربه کرده اما دولت برنامه‌های خود برای کاهش قیمت در این بازار را همچنان در دستور کار دارد. یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها مانند هفته گذشته، تداوم عرضه ربع سکه در بورس کالا خواهد بود. در جدیدترین خبر بانک مرکزی ۴۵۰ هزار ربع سکه طلای بهار آزادی از روز سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز کاری از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود. با توجه به وزن تقریبا ۲.۰۳۳ گرمی هر ربع سکه، این عرضه، معادل بیش از ۹۱۴ کیلوگرم طلا خواهد بود.
همچنین با توجه به صحبت‌های مطرح شده در مجلس، به نظر می‌رسد که بازار نسبت به روزهای گذشته امیدوارتر خواهد بود. با توجه به وعده امروز رئیس‌جمهور در مجلس و همچنین ادامه عرضه ربع سکه از روز سه شنبه در بورس، به نظر می‌رسد قیمت طلا و سکه در بازار روند کاهشی در پیش گیرد.
در کنار سکه، بانک مرکزی در رابطه با ارز نیز تصمیم جدیدی گرفته است. طبق اعلام بانک مرکزی از روز سه‌شنبه (چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۱) صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام کنند