:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
اقتصادگردان از تاثیرات انتشار اوراق سپرده در بانک کشاورزی گزارش می‌دهد:

تجهیز منابع برای تامین مالی طرح‌های زیربنایی با اوراق سپرده بانک کشاورزی

اخیراً برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از جمله بانک کشاورزی مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصد را دریافت کرده‌اند.گواهی سپرده جوان‌ترین و در عین حال از مهمترین ابزار‌های بازار پول به شمار می‌رود. این گواهی هم اکنون از مهمترین منابع تأمین مالی بانک‌ها به شمار می‌رود.
کد خبر: ۲۰۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
 اقتصادگردان - به گفته کارشناسان بانکی و پولی، اوراق گواهی سپرده دارای نرخ سود بالا بوده و از این بابت می‌تواند نسبت به سپرده بانکی، سرمایه افراد را از خطر کاهش ارزش پول دور نگه دارند.

عرضه اوراق سپرده سرمایه گذاری با سود ۲۳ درصد در شعب بانک کشاورزی

بنابراعلام بانک کشاورزی، اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) بانک کشاورزی با نرخ سود ۲۳ درصد از هفتم دی ماه تا پایان سال جاری در شعب این بانک عرضه می‌شود.این اوراق به صورت الکترونیکی، با نام، با سررسید حداکثر یک ساله و نرخ سود سالانه ۲۳ درصد از تاریخ خرید خواهد بود.

بر اساس این گزارش سود علی‌الحساب این اوراق به صورت ماهانه و معاف از مالیات و مدت زمان سپرده‌گذاری یک ساله خواهد بود.

بنابر اعلام بانک کشاورزی از آنجا که فروش این اوراق به اشخاص  حقیقی (بالای ۱۸ سال) و به صورت الكترونيكی صورت می‌گیرد و برگه سپرده به مشتری تحويل نخواهد شد؛ ضروری است متقاضیان در نگهداری رسيد صادره گواهی سپرده دقت داشته باشند.

مطابق با اعلام بانک کشاورزی، اوراق گواهی سپرده، که دارای نحوه خرید مخصوص است، اوراق بهاداری است که، دارای سررسید معین بوده و با سود ثابت به متقاضیان عرضه می‌شود. پرداخت سود این سپرده ماهانه و نرخ سود این سپرده بنا بر اعلام بانک مرکزی، 23درصد و با نرخ شکست 10 درصد خواهد بود.

تجهیز منابع برای تامین مالی طرح‌های زیربنایی با اوراق سپرده

شاید این سوال مطرح باشد که تفاوت سپرده با گواهی سپرده چیست؟ در پاسخ باید گفت استفاده از اوراق یکی از ابزار‌های مناسب برای اجرای سیاست‌های مالی و پولی است. به علت آنکه فروش اوراق مشارکت دولت و فروش گواهی‌های عام و خاص توسط بانک‌ها به منظور جمع آوری وجوه سرگردان و آزاد نزد مردم و شرکت‌ها و حتی موسسات مالی صورت می‌پذیرد. دولت و بانک‌ها با جمع‌آوری وجوه اقدام به تجهیز منابع برای تامین مالی طرح‌های زیربنایی و پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی می کنند و همین امر موجب بازگشت و تزریق مجدد پول به جامعه در قالب تسهیلات و اعتبارات می شود.

کارشناسان نظام بانکی می‌گویند فروش اوراق توسط بانک‌ها به مردم و شرکت‌ها و حتی بانک‌ها باعث انتقال منابع به بانک مرکزی شده و باعث کاهش قدرت خرید در مردم می شود. با توجه به این امر، بانک مرکزی اقدام به اعمال سیاست‌های پولی و مالی و انقباضی و انبساطی و هدایت و کنترل نقدینگی در سطح جامعه کرده و می‌تواند به‌سهولت جریان‌های پولی جامعه را به‌نحو احسن هدایت و موج‌های حاصله را مهار کند.

 اوراق گواهی سپرده ؛ راه‌حلی امن برای سرمایه‌گذاری افراد 

در شرایطی که موسسات غیرمجاز با راه کارهای گوناگون به دنبال جذب سرمایه افراد هستند، اوراق گواهی سپرده می توانند راه‌حلی امن برای سرمایه‌گذاری افراد محسوب شوند.

سود ثابت و تضمین شده برای اوراق گواهی سپرده

از دیگر مزایای اوراق گواهی سپرده که دارای نحوه خرید مخصوص است سود ثابت و تضمین شده آن توسط بانکی مانند بانک کشاورزی است که گواهی را منتشر نموده است، چرا که هیچ نگرانی بابت از دست دادن و نوسانات بازار در آن وجود ندارد.

طبق ابلاغیه بانک مرکزی، مدت این اوراق حداکثر یک ساله است و فقط به اشخاص حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال داده می‌شود. به گفته مسئولین، این تصمیم در چهارچوب سیاست‌های پولی و در راستای کنترل و کاهش نرخ تورم گرفته شده است.

    بانک‌های مرکزی به منظور کاهش نرخ تورم از راهکار افزایش نرخ بهره بانکی استفاده می‌کنند. این سیاست، در کنار سیاست‌های مالی که توسط وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و در قالب تنظیم بودجه های انقباضی اعمال می‌شود، تأثیر به سزائی در نیل به هدف کاهش نرخ تورم دارد.

در واقع، بانک مرکزی در زمان تورم با اجرای این سیاست‌، پول را از سطح بازار جمع می‌کند و بدین ترتیب تقاضا برای سایر بازارها را کنترل می‌کند.

این پرسش مطرح است که آیا اوراق سپرده آن میزان جذابیت را خواهد داشت که آنها را از سوق به سمت بازارهائی مانند سکه و دلار باز دارد؟

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ سود بانکی در قالب اوراق اوراق سپرده سرمایه گذاری با سود ۲۳ درصد اقدامی اجتناب‌ناپذیر است چراکه انتظارات تورمی افزایش یافته و اگر از این اوراق یا سایر ابزارهای بانکی کمک گرفته نشود مردم دارایی‌های خود را به سمت سایر بازارها انتقال می‌دهند که این موضوع، خود تورم‌زاست.

جذابیت اوراق سپرده برای سپرده‌گذاران با سطح ریسک پائین

افزایش نرخ سود در قالب اوراق سپرده می تواند تا حدودی برای آن دسته از سپرده‌گذارانی که از سطح ریسک‌پذیری پائینی برخوردارند جذابیت داشته باشد و آنها را در نرفتن به سمت بازارهائی مانند سکه و طلا متقاعد کند.  

 در پایان لازم به یادآوری است که برای موفقیت در اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی برای کاهش نرخ تورم، حتماً همدلی مردم لازم است. بدیهی است این همراهی و همدلی، دستیابی به تمامی اهداف این سیاست را تسریع خواهد نمود.