:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
تشریح سیاست‌های جدید ارزی از سوی رئیس کل بانک مرکزی

فرزین: دلار نیما 28500 تومان شد / دلار نیمایی، دلار مبادله ای، دلار آزاد / ارز مبادله ای چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح سیاست‌های جدید ارزی اعلام کرد: براساس سیاست جدید برای تثبیت نرخ ارز، قیمت هر دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.سایر مصارف ارزی که حدود 40 مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک خواهیم کرد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد
کد خبر: ۲۰۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
اقتصاد گردان - محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در تشریح سیاست‌های جدید ارزی، اعلام کرد:  ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد.  دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم، افزود:  براساس سیاست جدید برای تثبیت نرخ ارز، قیمت هر دلار 28 هزار و 500 تومان تعیین شد.

رئیس کل جدید بانک مرکزی گفت:  حتما نرخ نیما را روی قیمت 28 هزار و 500 تومان تثبیت خواهیم کرد و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد

فرزین با تأکید براینکه سایر مصارف ارزی که حدود 40 مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک خواهیم کرد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد.

وی از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازارها را تثبیت کند و ادامه داد: آنچه که بسیار مهم است اعتماد مردم به رئیس بانک مرکزی است؛ حتما تلاش می‌کنیم که پاسخ اعتماد مردم را بدهیم.

او با تأکید براینکه  مهمترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است، تصریح کرد: البته کلیه ارکان حاکمیتی در این مورد نقش دارند و باید تمام دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند.

ارز مبادله ای چیست؟


ارز مبادله ای نوعی ارز دولتی محسوب می شود که توسط او و در مکانی تحت عنوان مرکز مبادلات ارائه می شود. این نوع ارز برای واردات برخی از کالاها در نظر گرفته می شود و به تمام گروه های کالایی اختصاص پیدا نمی کند. حتما می دانید که قیمت ارزهای آزاد مانند دلار در بازار توسط صرافی ها و دلال ها تعیین می شود و شرایط مختلف اقتصادی و میزان عرضه بر قیمت آن تاثیر گذار هستند. اما ارزهای مبادله ای فاقد این شرایط اند و قیمت آن فقط توسط دولت تعیین خواهد شد.

قطعا ارزهای مبادله ای با ارز آزاد تفاوت های عمده ای دارد که این تفاوت ها نشان دهنده مزایای آن ها می باشد. تهیه کردن ارز آزاد مانند دلار بسیار راحت و بدون دردسر است. فقط کافی است تا به صرافی های مجاز مراجعه کنید. اما تهیه ارز مبادله ای دشوار است. زیرا به افراد عادی تعلق نمی گیرد. بلکه فرد مورد نظر باید از وارد کنندگان و فعالان اقتصادی باشد. لازم به ذکر است که بعد از دریافت ارز مبادله ای فقط قادر به وارد کردن کالاهای خاصی هستید. هر چه توان و قدرت کشور در تولید این کالاها بیشتر شود قطعا لیست این گروه کالایی نیز محدودتر خواهد شد.همچنین محدودیت و کنترل شوندگی ارزهای مبادله ای نیز نسبت به ارزهای آزاد بیشتر است.

محاسبه ارز مبادله ای چگونه است؟

بانک مرکزی که یکی از نهادهای بسیار مهم در کشور محسوب می شود در خصوص نحوه محاسبه ارزهای مبادله ای اینگونه بیان می کند که : بانک مرکزی سبدی از ارزهای معامله شده در انواع صرافی های مجاز در کشور را لحاظ می کند و بعد از بدست آمدن نرخ اولیه و کسر کارمزد ، دو درصد از این نرخ را کاهش می دهد و نرخ ارزهای مبادله ای بدست می آید.

نکات مهم در استفاده از ارزهای مبادله ای

در خصوص استفاده از ارزهای مبادله ای نکات مهمی وجود دارد که تمام وارد کنندگان باید نسبت به آن ها از آگاهی کامل برخوردار باشند. در صورتی که به قوانین حاکم در این حوزه واقف نیستید توصیه می کنیم از مشاور واردات و صادرات کالا و افرادی که به عنوان مشاور بازرگانی در شرکت بازرگانی واردات صادرات فعالیت می کنند کمک بگیرید. از مهم ترین نکاتی که در این حوزه وجود دارد و جزو قوانین محسوب می شود این است که شما نمی توانید با استفاده از ارزهای مبادله ای اقدام به وارد کردن تمام کالاها و اقلام کنید. زیرا تولید برخی از کالاها در کشور انجام می شود و وارد کردن آن ممنوع است. وارد کردن این نوع از کالاها سبب اختلال در تولید و فروش این محصولات در بازارهای داخلی می شود. ارزهایی که به عنوان ارزهای مبادله ای شناخته می شوند فقط به منظور وارد کردن کالا از یک کشور خاص ارائه می شوند و به وسیله این ارزها نمی توانید از کشورهای دیگر واردات انجام دهید. این کار کاملا غیر قانونی است و جرم محسوب می شود. ارزهای مبادله ای نقد و به صورت ال سی عرضه می شوند. از دیگر قوانینی که در حوزه استفاده از ارزهای مبادله ای وجود دارد مربوط به بانک است. بانک در هنگام ارائه ارزهای مبادله ای ، علاوه بر مبلغی که در فاکتور ذکر شده معادل 35 % را نیز به عنوان وثیقه نزد خود نگه می دارد.

پروسه دریافت ارزهای مبادله ای

دریافت ارزهای مبادله ای دارای شرایط بسیار ویژه ای است و پروسه آن بسیار طولانی و پردردسر می باشد. به همین دلیل می توانید با شرکت های مربوطه که در زمینه واردات و صادرات فعالیت می کنند مشورت کنید. این شرکت ها نه تنها در خصوص ارزهای مبادله ای بلکه در سایر زمینه ها مانند ترخیص از گمرک ، مراحل واردات و صادرات کالا و … نیز به شما عزیزان کمک می کنند.

دستورالعمل خرید و فروش ارز مبادله ای

– برخی از بانک ها به عنوان بانک عامل و برخی دیگر از آن ها به عنوان بانک عامل و واسط شناخته می شوند مانند بانک تجارت ، ملت ، کشاورزی ، سپه، سامان و پارسیان.

– تمام بانک هایی که به عنوان بانک عامل شناخته می شوند باید نزد بانک های واسط حساب ریالی باز کنند تا بتوانند عملیات مربوطه را انجام دهند.

– نرخ ارزهای مبادله ای به طور روزانه توسط بانک مرکزی اعلام می شود. این نرخ ها در سایت بانک مرکزی قابل مشاهده است و در دسترس افراد و عموم جامعه قرار می گیرد.

– هر فرد و فعال اقتصادی که قصد وارد کردن یک محصول از کشور دیگر را دارد باید اسناد و مدارک لازم به بانک های عامل ارائه دهد و درخواست خرید کند. مراجعه افراد باید به شعبه های ارزی بانک های عامل باشد نه شعبه های ریالی.