:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئیس سازمان مالیاتی خبر داد

پیش‌بینی ۶۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه سال آینده

رئیس سازمان امور مالیاتی از پیش بینی ۶۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۲۰۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
اقتصادگردان- داوود منظور در نشستی که امروز در سازمان امور مالیاتی برگزار شد، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون اظهارنامه جدید از محل ثبت نام و شناسایی مودیان جدید شناسایی شد، اظهار کرد: همچنین در هشت ماه سال جاری یک میلیون مودی جدید از همان محل مذکور شناسایی شد.

وی با بیان اینکه رشد مالیاتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۵۸ درصد بود، گفت: میزان درآمد مالیاتی دولت در سال ۹۹ ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ ماهانه ۲۵ هزار میلیارد تومان و در سال جاری ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است و بطور کلی در هشت ماه سال جاری ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده توضیح داد: برای سال ۱۴۰۲ نیز ۶۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه پیش بینی شده است.

به گفته منظور، در شش ماه نخست سال جاری ۵۵ درصد مخارج دولت از مالیات تامین شده است و پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۳، ۸۰ درصد بودجه دولت با مالیات تامین شود.

وی در ادامه با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اظهار کرد: از ابتدای آبان تا کنون با اجرای قانون مذکور ۹۰ هزار میلیارد تومان صورتحساب توسط شرکت‌های بورسی صادر شده که میزان مالیات ارزش افزوده آن ۶۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در یک و نیم ماه گذشته ۳۶۶ هزار صورتحساب صادر شده است و ۳۵۷ مودی از طریق شرکت‌های معتمد به سازمان امور مالیاتی وصل شدند. ۱۶ سامانه دولتی نیز از این طریق به سازمان وصل هستند.

به گفته وی، از اول دی‌ماه سال جاری شرکت‌های دولتی هم مانند شرکت‌های بورسی به سامانه وصل خواهند شد تا بخش بزرگی از خرید و فروش اقتصادی در سامانه درج شود.

برخی نهادها اطلاعات لازم را ارائه نمی‌کنند

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ دستگاه اطلاعات خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهند، عنوان کرد: مهمترین اطلاعات برای سازمان اطلاعات مربوط به بانک‌ها است اما بانک‌ها اطلاعات به روز را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. بنابراین لازم است وب سرویس‌های مطمئنی از بانک مرکزی و بانک‌های دیگر اخذ کنیم تا اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنیم.

منظور ادامه داد: همچنین برخی نهادهای دیگر مانند پلیس راهور و ثبت املاک اطلاعات لازم را در مورد خودروها و مالکان ساختمان‌ها که ما برای شناسایی خانه‌های لوکس نیاز داریم در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش کیفیت رسیدگی‌ها و ساده کردن رسیدگی به اظهارنامه مودیان، گفت: قرار است فقط مودیان پر ریسک رسیدگی شوند. برخی مودیان ویژه مورد حسابرسی ویژه قرار می‌گیرند. بالغ بر ۵۰ درصد مالیات باید از ۲۰۰ شرکت گرفته شود که این شرکت‌ها امسال به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

تمکین مودیان تا کنون بالا نبوده است

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به فرآیند خوداظهاری مودیان مالیاتی عنوان کرد: تمکین مودیان تا کنون خیلی بالا نبوده است. در مورد مالیات مشاغل میزان مالیات تشخیصی نسبت به مالیات ابرازی ۱۳ درصد بیشتر بوده است. ما تلاش می‌کنیم تمکین مودیان را بالا ببریم.

منظور ادامه داد: مجموعه مالیات ابرازی ۱۷۰ شرکت ۲۹ هزار میلیارد تومان و کل مالیات ابرازی شرکت‌ها امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.