:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

سرمایه گذاری عربستان در پتروشیمی پاکستان

Thehindubusinessline و mangalorean در گزارش هایی از اسلام آباد خبر دادند که دولت شهباز شریف موفق شد عربستان سعودی را متقاعد کند که پروژه بزرگی را که در زمان دولت PTI عمران خان متوقف شده بود، احیا کند و یک پالایشگاه پیشرفته به همراه یک مجتمع پتروشیمی در پاکستان ایجاد کند.
کد خبر: ۱۹۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
اقتصادگردان- پاکستان، عربستان سعودی را متقاعد کرده است که یک پالایشگاه 12 میلیارد دلاری پیشرفته تبدیل عمیق و یک مجتمع پتروشیمی را در این کشور احیا کند، پروژه ای که توسط پادشاهی نفت خیز خلیج فارس در زمان رژیم عمران خان متوقف شد.
دولت پاکستان تلاش هایی را برای متقاعد کردن عربستان سعودی برای احترام به تفاهم نامه های امضا شده سه سال پیش و سرمایه گذاری در پاکستان انجام داده است.
یک هیئت عالی رتبه پادشاهی به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد در هفته آخر نوامبر به پاکستان می رود و انتظار می رود طی آن اعلامیه رسمی در این زمینه ارائه شود. طرف پاکستانی تلاش زیادی برای متقاعد کردن عربستان برای اجرای تفاهم نامه ها و سرمایه گذاری در این کشور جنوب غرب آسیا انجام داده است.
اسلام آباد همچنین از ریاض در مسائل مربوط به بازار نفت و سیاست های آمریکا حمایت می کند. در فوریه 2019، در جریان سفر محمد بن سلمان به پاکستان، عربستان سعودی تفاهم نامه هایی را برای سرمایه گذاری 21 میلیارد دلاری در بخش های مختلف اقتصاد از جمله پروژه
غول نفتی عربستان سعودی آرامکو نیز در این زمینه مطالعه ای انجام داد که نشان می دهد راه اندازی یک پالایشگاه در گوادر امکان پذیر نیست.این مقام گفت، با این حال، می تواند در هاب، بلوچستان یا نزدیک کراچی ایجاد شود.هنگامی که روابط دولت عمران خان با عربستان سعودی تیره شد، تصمیم گیرندگان عملاً تفاهم نامه های 21 میلیارد دلاری را در فوریه 2019 امضا کردند.

دولت تصمیم دارد، به غیر از افزایش دامنه تخفیفات مالیاتی، سودآوری 14 تا 15 درصدی را در مقابل پیشنهاد 9 درصدی که قبلاً در پیش نویس سیاست پالایش تهیه شده بود ارائه دهد.
دولت همچنین خواهان سرمایه گذاری از سوی چین برای یک پالایشگاه است و به همین منظور، نخست وزیر شهباز شریف در سفر آتی خود به چین، به پکن پیشنهاد ایجاد یک پالایشگاه در پاکستان را خواهد داد.
در سال 2019، ولیعهد محمد بن سلمان در زمان نخست وزیری عمران خان از پاکستان بازدید کرد و تفاهم نامه هایی را برای سرمایه گذاری 21 میلیارد دلاری از جمله پروژه یک پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی تبدیل عمیق با سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری امضا کرد.
متعاقباً، زمانی که خان سعی کرد با رضایت ترکیه و مالزی، یک بلوک از کشورهای اسلامی را تشکیل دهد، خارج از محدوده سازمان همکاری اسلامی  OIC تحت سلطه عربستان سعودی، پادشاهی خلیج فارس را عصبانی کرد.
ریاض به ویژه در مورد هر حرکتی که ممکن است رهبری آن را تضعیف کند، حساس است.روابط دوجانبه پاکستان و عربستان سعودی از آن زمان تاکنون تیره مانده است. دولت شهباز شریف اکنون در تلاش است تا روابط خود را با ریاض از طریق تماس با ولیعهد عربستان از سر بگیرد.