:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در انتظار بازگشت چین

تحلیل بازار شرق آسیا نشان می دهد که بعد از رویه صعودی در اواسط سپتامبر با تکیه بر محدودیت دسترسی‌پذیری پس از 6 ماه روند نزولی، بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سراسر جنوب شرق آسیا در هفته‌های گذشته مجدد به روند ثابت تا کاهشی بازگشتند. این امر به آن دلیل است که تقاضا در غیاب چینی که در هفته‌ گذشته از تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی خود بازگشت، قوت گرفت.
کد خبر: ۱۹۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
اقتصادگردان- در طی هفته منتهی به 7 اکتبر، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی برای همه مبدأها در میزان ثابت 1010 تا 1110 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا، نقدی) ارزیابی شد.در طی هفته منتهی به 7 اکتبر، قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن وارداتی (فیلم پلی‌اتیلن سبک) برای تمام مبدأها با افت 10 دلاری در مقیاس هفتگی در میزان 1140 تا 1220 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی) ارزیابی شدند. قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین نیز با روندی ثابت تا 10 دلار نزولی در میزان 1030 تا 1100 دلار در هر تن ارزیابی شده، در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی با روند ثابت در مقیاس هفتگی در میزان 1030 تا 1110 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، با شرایط یکسان) قرار گرفتند.
در ضمن، انباشتگی عرضه داخلی در طی تعطیلات فاکتوری است که باید در نظر گرفته شود. مجموع ذخایر پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن دو تولیدکننده بزرگ چین در 30 سپتامبر در میزان 575 هزار تن ایستاد.

ارزهای داخلی ضعیف‌تر در برابر دلار آمریکا و نگرانی‌های رکود نیز بخش تقاضا را تحت فشار مضاعف قرار داده‌اند، و تجارت‌ها را به خصوص برای محموله‌های وارداتی در داخل منطقه دشوار ساخته‌اند.
تلاش‌های صعودی پلی‌پروپیلن با مقاومت سرسختانه مواجه شدند. در بازارهای پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا، فروشندگان تلاش کردند قیمت‌ها را افزایش داده، اما با مقاومت خریدارانی مواجه شدند که به تداوم ضعف تقاضا اشاره داشتند.
یکی از تاجران در ویتنام گفت: «در حال حاضر محموله‌های زیادی برای ارائه نداریم. فعلاً در حاشیه بازار در انتظار فرصت مناسب برای خرید می‌ایستیم. قیمت‌های خوراک علیرغم سیر صعودی نفت خام، ثابت بوده‌اند.»
بعد از دو هفته روند ثابت تا صعودی پلی‌اتیلن تغییر جهت داد. در بازارهای پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا، قیمت‌های پلی‌اتیلن پس از دنبال کردن روندی ثابت تا صعودی برای مدت دو هفته، تسلیم تقاضای ضعیف و افت قیمت‌های اتیلن شدند.
یکی از نماینده‌های تولیدکننده غرب آسیایی گفت: «تقاضای کلی ضعیف است. خریداران در رابطه با هر گونه تلاشی برای افزایش قیمت‌ها، محتاط و مردد هستند. عامل اصلی بازار راکد، تقاضای ضعیف برای محصولات نهایی است. با نزدیکی به پایان سال و همزمان با فشارهای رکودی، شرایط می‌تواند بدتر شود.»
بررسی روند بازار پسا تعطیلات در چین نشان می دهد که قیمت‌های پلی‌پروپیلن چین در هفته پیش از تعطیلات روز ملی ثابت بودند، در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن روندی صعودی داشتند. از بهبود تقاضا همزمان با «فصل سپتامبر طلایی اکتبر نقره‌ای»، همچنین محدودیت عرضه خارجی در میان تعطیلی واحدها، به عنوان فاکتورهای حامی جو بازار یاد شد.
در رابطه با دوره بعد از تعطیلات، پیش‌بینی‌ها کاملاً به تقاضا مرتبط هستند. یکی از تاجران گفت: «تا زمانی که شرایط تقاضا به رویه بهبود ادامه دهد، جو بازارهای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن چین در دوره پسا تعطیلات صعودی خواهند ماند. ما در رابطه با دورنمای پلی‌اولفین چین خوش‌بین هستیم، اما این خوش‌بینی با توجه به تورم جهانی و کندی اقتصادی و همچنین قرنطینه‌های گوناگون پاندمی در سراسر چین، محتاطانه است.
یکی دیگر از تاجران اظهار داشت: «بر این باوریم که قیمت‌های چین بعد از تعطیلات با توجه به سیر صعودی نفت خام، افزایش خواهد یافت. اما همچنان احتمال می‌رود افزایش قیمت‌ها وابسته به شرایط سیاست پیش‌گیری کووید در چین، محدود باشند. در صورت تداوم سیاست کووید صفر، ممکن است جو تضعیف شود.»