:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی درباره استیضاح فاطمی‌امین چه می‌گویند؟

استیضاح وزیر صمت در حالی است که این استیضاح از سوی بسیاری از مسئولین و نمایندگان مجلس و همچنین فعالین اقتصادی و صنعتی زیر سوال برده شده و بسیاری معتقدند فاطمی امین بدرستی در حال اداره وزارتخانه است.
کد خبر: ۱۹۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶

اقتصادگردان -
با توجه به اعلام وصول تقاضای استیضاح وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه مجلس، نشست علنی مجلس برای بررسی این موضوع در روز یکشنبه ۸ آبان تشکیل می‌شود.

به گزارش بولتن نیوز، طبق ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس، بعد از اعلام وصول تقاضای استیضاح، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت موظف است ظرف ۱۰ روز برای ارائه توضیحات لازم در مجلس حاضر شود که این مهلت ۱۰ روزه، ‌شنبه ۷ آبان تمام می‌شود لذا جلسه استیضاح ۸ آبان خواهد بود.

استیضاح وزیر صمت در 8 آبانماه 1401حالی است که این استیضاح از سوی بسیاری از مسئولین و نمایندگان مجلس و همچنین فعالین اقتصادی و صنعتی زیر سوال برده شده و بسیاری معتقدند فاطمی امین بدرستی در حال اداره وزارتخانه است و مشی او در مبارزه با رانت و فساد و تغیییرات در بدنه مدیریت صنعتی و معدنی و سیاستگذاریها در این بخش عامل اصلی سنگ اندازی ها و چالش هایی است که منتهی به استیضاح شده و باید به وزیر صنعت و معدن وتجارت فرست بیشتری داد.

در ادامه این گزارش نگاهی می اندازیم به نظرات مختلف برخی سیاستمداران و نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی در خصوص استیضاح وزیر صنعت و معدن و تجارت:

فاطمی امین،مورد تایید رییس جمهور است
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

فریدون عباسی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت که هفته گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، گفت: نمایندگانی که طرح استیضاح را مطرح کردند، دغدغه هایی دارند و وزیر نیز در بیان عملکرد خود دفاعیه هایی دارد که مجلس باید این دغدغه ها و دفاع وزیر را بشنود تا بتواند دراین باره تصمیم گیری کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: اختلاف سلیقه در روش های اجرایی که در وزارت صمت وجود دارد، از جمله مسائلی است که سبب شده برخی از نمایندگان طرح استیضاح را مطرح کنند. البته باید در این باره تبادل نظر انجام شده و نمایندگان و وزیر صمت یکدیگر را قانع کنند.

نماینده مردم کازرون در مجلس با بیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی بهتر است که نمایندگان به دولت کمک کنند، گفت: حداقل 2 سال زمان نیاز است تا وزیر بتواند برنامه های خود را اجرایی کند. اما اینکه مدام نمایندگان، وزرای دولت را به مجلس دعوت کرده و سوال از آنها یا طرح استیضاح را مطرح کنند، ضروری نیست. چرا که در این صورت، وزیر زمان لازم برای انجام وظایف خود را از دست خواهد داد.

عباسی یادآور شد: در این شرایط باید به دولت آقای رییسی فرصت داد تا کار کرده و خدمت بیشتری به مردم انجام دهد تا معیشت و رفاه مردم بهبود یابد.

فاطمی امین مدیری مستقل است

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید وزیر از مدیریت فردی خودداری کند، تصریح کرد: آقای فاطمی امین مدیری مستقل و پایبند به نظریات خودش است و تلاش می کند که به تنهایی مسائل را حل و فصل کند که این رویکرد مزایا و معایبی دارد. ولی در مجموع طرح استیضاح تبعات منفی بر روند اجرای برنامه های این وزارتخانه خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: پاسخگو به چنین رویکردی، شخص وزیر است و آنچه که ایشان در دفاع از خود در صحن مجلس مطرح می کند، معیار تصمیم گیری نمایندگان خواهد بود. البته بنده در زمان رای اعتماد به ایشان از برنامه های وی دفاع کردم. چرا که از این موضوع آگاه بودم که آقای فاطمی امین، فرد مورد تایید رییس جمهور است و هدف ما هم حمایت از دولت در آغاز تشکیل کابینه بود.

به گزارش ایرنا، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، 27 مهرماه اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح رضا فاطمی امین در تاریخ 10 مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت 10 روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت،معدن، تجارت هفته دوم آبان و پس از حضور نمایندگان در حوزه های انتخابیه برگزار می شود.

نماینده مجلس : فاطمی امین چالش های وزارت صمت را به درستی مدیریت می کند
 

غلامرضا شریعتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : فاطمی امین زمانی که این وزارتخانه را تحویل گرفت که با مشکلات و چالش های متعددی مواجه بود ،اما وی توانست به خوبی و درستی این وزارتخانه را ساماندهی کند .

وی ادامه داد : وزیر صمت دولت سیزدهم همچنین در انتخاب معاونان خود نیز دقت لازم را بکار برد و افراد باتجربه را در حوزه های کاری این وزارتخانه برگزید که این خود از نکات قوت وامتیاز وی در کار و فعالیت محسوب می شود .

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : تا بدین اندازه دقت در انتخاب مدیران و معاونان نشان می دهد که فاطمی امین فردی با برنامه و دقیق در انجام کارها است که به خوبی در فعالیت های وی مشاهده می شود.

وی به فعالیت شبانه روزی فاطمی امین برای پیگیری امور به عنوان ویژگی مدیران انقلابی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: نمی توان عملکرد و فعالیت وزیر صمت را تنها به یکسال محدود کرد ،چراکه وزارتخانه ای با این حجم از کار و به ثمر رسیدن به برنامه های هدفگذاری شده ،مطمنا به زمان بیشتری نیاز دارد .

شریعتی موثرترین اقدامات وزیر صمت را در حوزه بازرگانی داخلی عنوان و تصریح کرد: با توجه به تحول اقتصادی که دولت سیزدهم اجرا کرد ،بازار به خوبی مدیریت شد و کالاها به اندازه مورد نیاز در بازار وجود دارد .

به گفته نماینده مردم شرق مازندران درمجلس شورای اسلامی ساماندهی بازار و مدیریت تولید آهن و سیمان منجر به آرامش خوب در بازار این محصولات شده است.

تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی روز چهارشنبه -27 مهر- از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و با اعلام سخنگوی هیأت رییسه ، جلسه استیضاح قرار است روز یکشنبه هشتم آبان برگزار شود.

مطهری: باید به فاطمی امین فرصت داد
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

اردشیر مطهری در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی از عملکرد وزیر صمت گفت: به نظرم ارزیابی مان باید بر اساس واقعیت ها باشد؛ وزارتخانه ای با این گستردگی و ماموریت و با این تعاریفی که همه می دانیم، نیاز به زمان دارد.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان مخالف آقای فاطمی امین در رای اعتماد نطق داشتم، اما الان نگاهم این نیست، یادآور شد: چند روز گذشته بازدیدی از شرکت خودروسازی سایپا داشتم که مدیرعامل دانشمند سایپا گزارش خوبی را ارائه کردند که زمانی که این آقای مدیرعامل توسط آقای فاطمی امین در این جایگاه منتسب شده حدود 200 هزار خودرو این شرکت به مردم بدهکار بوده است و حدود 100 هزار خودرو نیز به انحاء مختلف به جهت نداشتن قطعات در مجموعه پارکینگ سایپا پارک بود و متاسفانه مسئولین پیشین سایپا هیچ عکس العملی راجع به این قضیه نداشتند و نارضایتی و انتقاد عجیبی از سوی مشتریان نسبت به عملکرد این شرکت وجود داشت.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: حال شاهدیم که در 6 ماه گذشته وزارت صمت در شرکت سایپا که زیرمجموعه آن است تحولی ایجاد کرد و تمام قطعات آن 100 هزار خودرو را وارد کرد و تحویل چرخه واگذاری داد. همچنین نزدیک به 200 هزار خودرو به مردم بدهکار بود که آنها را نیز واگذار کرد و اگر حضور ذهن داشتیه باشید در جریان بحث خودرو خودروسازان قرعه کشی برای واگذاری انجام می دادند که الحمدلله چند روز پیش شنیدیم که سایپا به روز خودرو واگذار می کند و چرخه قرعه کشی کنار رفت.

مطهری با بیان اینکه امروز باید این زمان را به مسئولین بدهیم، تاکید کرد: به طور مثال فرماندار یک شهرستان را که منصوب می کنیم یک سال طول می کشد تا در بخشداری، معاونین و در ادارات متبوعش تحولی ایجاد کند. در حوزه ایدرو واقعا دارد تحولی ایجاد می شود و اینکه امروز بیاییم و صحه بگذاریم بر اینکه فلان زنگ را زدیم و وزیر جواب داد، نداد یا کاری را خواستیم که گاهی وزیر نتوانست پیگیری کند و به عنوان نماینده مردم مشکلات مردم را منعکس کردیم، باید به او زمان بدهیم.

وی در ادامه گفت: به نظرم باید دنبال این باشیم که به آقای فاطمی امین فرصت دهیم. امروز دو ماه از آن روزی که قرار شد به ایشان فرصت بدهیم تحولات بسیاری در رابطه با این وزیر در وزارتخانه صمت ایجاد شده است. امروز داریم می بینیم که به سمت رو به جلو در حرکت هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کار مشکل است و مگر می شود همه این ماموریت ها و مثلا مشکلات جهان اسلام را از وزیر صمت بخواهیم. این که نمی شود و باید انصاف داشت و تحولات در داخل وزارت صمت را باید دید.

مطهری با بیان اینکه بعضی ها متاسفانه به دنبال یک سری موارد خارج از ضوابط اداری هستند و درخواست های بیجا دارند، اظهار کرد: نماینده ای داریم که به فلان شرکت وزارت صمت گفته است باید برادر من را در آنجا مشغول کنید در صورتی که برادر این فرد طبق اطلاعاتی که ما داریم بیسواد است و یا اینکه از فلان شرکت کارت هدیه درخواست کرده است. این منطقی نیست که درخواست هایی خارج از قواره اداری داشته باشند.

وی افزود: مثلا عضوی از اعضای هیات رئیسه داریم که به شدت دنبال این است که وزیر صمت نباشد و صحبت هایی هم که با من داشت صحبت های منطقی نبود و دلیل خاصی هم در آن ندیدم که کارشناسی، منطقی و تخصصی باشد و بگوییم به خاطر این استناد حرف ایشان درست است.

نماینده مردم گرمسار خطاب به نمایندگان مجلس گفت: خواهشم از همکاران این است که حواسشان خیلی باید جمع باشد، چون درست است که مجلس، مجلس انقلابی است ولی گاهی یکی دو نخاله داریم که دنبال کاسبی هستند و اگر همکاران حواسشان جمع نباشد احتمال دارد این آدم ها که عددشان به اندازه انگشتان یک دست نمی شود، بتوانند روی ما اثر بگذارند.

مطهری تاکید کرد: خواهشم این است که همه به وزیر صمت فرصت بدهیم و بگذاریم به کارهایی که دولت های دیگر مختل کردند و کارهایی که دیگران در آن اشتباه داشتند، اجازه دهیم با فرصت دادن یکی پس از دیگری رفع شود.

وی افزود: امروز عضوی از اعضای هیات رئیسه را می شناسم که نمی دانم با پشتیبانی کدام مسئول به دنبال ایجاد تنش، جو و کاسبی در بحث زدن وزیر صمت یا گرفتن امتیاز غیر اخلاقی در مجموعه صمت هست و از یک طرف هم متاسفم برای یکی دو تا از اعضای هیات رئیسه که دم از حمایت از تولید در کشور می زنند و حامی دولت هم بوده اند ولی الان بی تفاوت هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان در پایان گفت: من موافق ادامه کار وزیر صمت هستم و عده ای به اندازه انگشتان دست هم موافق گرفتن باج هستند.

تغییر رویه ها را جایگزین تغییر افراد کنیم/ صنعت خودرو با تغییر وزیر بهبود نخواهد یافت
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

واقعیت آن است که نه تنها دولت سیزدهم و نه فقط نظام اقتصادی بلکه کل کشور، بیش از همیشه به عقلانیت، انتخاب درست اولویت ها و تمرکز منابع (از جمله توجه سیاستگزاران) به نقاط بحرانی نیاز دارد.

سیاهچاله صنعت خودروی کشور که اکنون زیرپای وزیر صمت دهان گشوده و منشا انتقادات بسیار تا مرز استیضاح شده است، می تواند یک نشانه غلط، برای انحراف اذهان از اولویت هایی نظیر فقدان راهبردهای اصولی در تصمیمات کلان اقتصادی باشد.

خودروسازان داخلی، بیش ازچهار دهه بلای جان مردم و حکمرانان بوده و ایده رهایی از چنین وضعیت نکبت باری نیز در همه ادوار مجلس طرح شده و البته که هیچگاه رای نیاورده است. همچنان که هیچ دولتی حاضر نشد به یک جراحی سخت برای درمان تومور بدخیم انحصار خودروسازان داخلی تن بدهد و این اصل ساده اقتصادی را بپذیرد که کیفیت تنها و تنها زاده رقابت است و هیچ انحصاری و هیچ حمایتی، در هیچ کجا به کیفیت ختم نشده است.

در واقع انگشت اتهامی که اکنون به سوی وزیر صمت نشانه رفته است را باید متوجه حامیان انحصار در هر جا و هر بخش از اقتصاد کشور کرد که سال هاست همچون موریانه پایه های تولید در ایران را تضعیف کرده است.

در فقدان یک استراتژی روشن برای برون رفت از شرایط کنونی، شاخصی برای یک انتخاب بهتر وجود نخواهد داشت و تضمینی برای عملکرد بهتر دولت نیز به دست نمی آید. نه فاطمی امین، بدترین وزیر کابینه است و نه صنعت خودرو با تغییر وزیر بهبود خواهد یافت و به دلیل مخالفت دولت با این تغییر، نتیجه استیضاح هر چه باشد به تضعیف بیشتر دو حوزه کلیدی تولید و تجارت خواهد انجامید.

به نظر می رسد که همگرایی میان مجلس، دولت و بخش خصوصی برای احصای مسایل کلیدی، جست و جوی راه حل های واقع گرایانه و بالاخره تدوین و اجرای یک تقسیم کار ملی، اتخاذ راهبرد اصولی تری باشد و به استناد یک نقشه راه روشن، بتوان به ابزار بهتری برای ارزیابی یا انتخاب افراد دست یافت.

بخش خصوصی آماده تسهیل گری در شکل گیری چنین گفت وگویی است.

اقدام بزرگ فاطمی امین سالم سازی فضای کسب و کار است
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

امیررضا رجبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالم سازی فضای کسب و کار به ویژه برای بخش معدن که اطلاعات همه محدوده های معدنی شفاف شد و بر روی سامانه قرار گرفت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی بیان کرد: از مدتها قبل سامانه ای به نام "کاداستر" در بخش معدن مورد استفاده قرار می گرفت که فضای کاملا شفافی بود، برخی از اطلاعات معدن هم به صورت فیزیکی جمع آوری می شد اما روی سامانه قرار نمی گرفت، اما در یک سال اخیر با اراده شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت، سامانه کاداستر به روزرسانی شد و تقریبا تمامی فرایندهای مرتبط با حوزه معدن از طریق این سامانه مشخص می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همه محدوده های معدنی دارای پروانه اکتشاف یا پروانه بهره برداری در خراسان رضوی روی سامانه کاداستر بارگذاری و اطلاعات مکانی همه محدوده های معدنی فعال دارای پروانه اکتشاف یا پروانه بهره برداری به صورت شفاف درج شده است، در حالیکه قبلا برخی اطلاعات مربوط به معدن در داخل پرونده و برخی اطلاعات بر روی سامانه بود و برخی دیگر نیز اساسا شفاف نبود اما با اراده دولت سیزدهم همه اطلاعات مربوط به محدوده های معدنی شفاف شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی واگذاری محدوده های اکتشافی یا قابل بهره برداری معدنی از طریق مزایده را از دیگر اقدامات موثر این وزارتخانه دانست و گفت: با تاکید شخص وزیر، مبنی بر حفظ حقوق مردم و حقوق بیت المال، حتی یک مورد واگذاری خارج از مزایده محدوده معدنی به سرمایه گذار طی یک سال گذشته انجام نگرفته است.

رجبی افزود: از ابتدای امسال مزایده برای بیش از 200 محدوده اکتشافی یا بهره برداری معدنی در خراسان رضوی انجام گرفته است که 80 متقاضی مربوط به شرکتهای بخش خصوصی برنده این مزایده شدند و در حال تکمیل مدارک خود برای بهره برداری یا مسایل اکتشافی هستند که از جمله این محدوده های معدنی، معدن سنگ آهن "ققنوس" در خواف بود که مزایده آن انجام گرفت.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حذف امضاهای طلایی، دستورالعمل های حوزه های صنعت، معدن و سرمایه گذاری را سالم سازی و شفاف سازی کرده و شرایط را به گونه ای تغییر داده است تا همه کسانی که می خواهند از این بخش بهره مند شوند از این فرصت استفاده کنند، به عنوان مثال در حوزه واردات ماشین آلات معدنی قبلا دستورالعمل سه یا چهار صفحه ای و پیچیده ای وجود داشت که با همت وزارتخانه این دستورالعمل شفاف شده و به نصف صفحه رسیده، امضاهایی طلایی حذف شده و فرصت بهره مندی را برای همه شرکتها فراهم کرده است.

نقش مهم راه اندازی سامانه جامع تجارت در سالم سازی اقتصاد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ورود این وزارتخانه به تقویت حوزه زیرساختها گفت: سامانه جامع تجارت یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد بستر سالم در حوزه اقتصاد است که در دولت سیزدهم راه اندازی شد، همه اعداد و ارکان در حوزه های تولید، توزیع و عرضه کالا در سامانه جامع "تجارت کد" نقش گرفت و جریان کالا کاملا شفاف شد که این مهم باعث جلوگیری از رانت و انحراف منابع مالی می شود.

رجبی افزود: سامانه جامع تجارت، کار نظارت بر روند تولید تا توزیع و عرضه کالا را آسان کرده است و به جای اینکه برای هر بخش از چرخه کالا یک بازرس قرار گیرد، نظارت سامانه ای برای هر بخش مهیا شده و این مهم، فشار کاری را کاهش داده و یک اقتصاد شفاف را برای بخشهای تولید تا عرضه کالا به وجود آورده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اینکه همه کالاهای موجود در بازار کد شناسه و کد رهگیری داشته باشند، از قاچاق جلوگیری می کند که این طرح در دولت سیزدهم اجرا شده است و کالاها دسته بندی شده اند و عمده کالاهایی که مردم با آن سر و کار دارند کد شناسه دریافت کرده اند و از این طریق مردم می توانند با مراجعه به سامانه و استعلام از آن به کد شناسه کالا دست یابند و از نوع آن اعم از ساخت داخل، وارداتی یا قاچاق بودن آن مطلع شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال و دوره مسوولیت فاطمی امین در وزارت صنعت معدن و تجارت با ایجاد زیرساختهای لازم، رشد بخش صنعت در خراسان رضوی بیش از 5.3 درصد بوده که از متوسط رشد اقتصادی کشور بالاتر است، همچنین امسال تولیدات معدنی استان بیش از 50 درصد بوده و اکنون با سرمایه گذاریهای انجام گرفته در بخش معدن، هیچ ماده معدنی خام از خراسان رضوی صادر نمی شود و همه در داخل کارخانه ها فرآوری می شود.

رجبی افزود:در مجموع با توسعه و شفاف سازی زیرساختهای حوزه های صنعت و معدن و تجارت، بستر اعتمادی به وجود آمده است که منجر به رشد می شود اما اگر با تغییر وزیر و تغییر برنامه ها، این روال رو به رشد تغییر کند، شرایط دشوار خواهد شد.

استیضاح وزیر صمت منطقی نیست
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

روح الله ایزدخواه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا،با تاکید بر اینکه سؤال استیضاح کنندگان از وزیر صمت کارشناسی شده نیست، گفت: استیضاح وزیر صمت با این استدلال که خودروهای تولید داخل کیفیت ندارد، منطقی نیست؛ چراکه خودرو محصول 50 سال مدیریت در این کشور است و نمی توان توقع حل یک شبه مسائل انباشته شده را داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقاداتی که از عملکرد وزیر صمت وجود دارد با گفت وگو و برنامه ریزی مشترک بین مجلس و دولت قابل حل است، تصریح کرد: این استیضاح می تواند چرخ دولت سیزدهم را پنچر کند.

فاطمی امین پرکارترین وزیر دولت سیزدهم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: طی یک سال گذشته عملکرد برخی وزرا متوسط و ضعیف بوده اما باید گفت فاطمی امین در این دولت جزء پرکارتر وزرا بوده است هرچند ما هم به برخی تصمیم گیری های ایشان انتقاد داریم اما ایرادات با گفتگو و اعمال قانون قابل حل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این استیضاح اگر جنبه های سیاسی نداشته باشد، محتوای چندانی ندارد و سؤال موجهی طرح نشده است، اظهار داشت: انجام این استیضاح به ضرر دولت و کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت پیشانی حرکت و پیشرفت کشور در مقابل تحریم هاست، اظهار داشت: استیضاح وزیر صمت در مقابل تحریم ها دست دولت را می بندد و آسیب جدی به اقتصاد کشور در فضای بین المللی وارد می کند.

وزارت صمت که پیشران و موتور محرکه اقتصاد کشور است/تقابل با دولت آیت الله رئیسی در عرصه اجرای کشور مصلحت نیست

ایزدخواه با بیان اینکه عمر این دولت یکساله است و در حال رفع کج کاری ها و ترک فعل های دولت گذشته است،گفت: باید به وزارت صمت که پیشران و موتور محرکه اقتصاد کشور است و دست دولت را در مقابل تحریم ها پر می کند، زمان داد، در غیر این صورت تقابل با دولت آیت الله رئیسی در عرصه اجرای کشور مصلحت نیست.

وی با اعلام این موضوع که با استیضاح وزیر صمت در شرایط حساس کنونی کشور مخالفم، اظهار داشت: با استیضاح وزیر صمت کشور دچار چالش اساسی خواهد شد، زیرا این استیضاح فقط آسیب به یک وزارتخانه نیست بلکه آسیب جدی به بدنه دولت است.

طرح مداوم موضوع استیضاح موجب از دست رفتن فرصت ها در وزارت صمت می شود
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

محمد حسن آصفری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره موضوع استیضاح وزیر صمت و ارزیابی عملکرد وی اظهار داشت: معتقدم فاطمی امین یکی از وزرای توانمند و کارآمد دولت است و وعده ها، کارها و برنامه هایی که مطرح کرده را انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه در برخی کمبودهای وزارت صمت فاطمی امین مقصر نیست که بخواهد تاوان استیضاح را بدهد ، افزود: زمانی که فاطمی امین مدیریت وزارت صمت را برعهده گرفت شرایط خاصی در کشور حاکم بود، باید اجازه دهیم تا برای اجرای امور فرصت داشته باشد، البته وی خوشبختانه اصلاحاتی را نیز در این باره انجام داده است.

آصفری با اشاره به پیامدهای منفی استیضاح و برکناری فاطمی امین برای وزارت صمت بیان داشت: به نظر من با استیضاح کردن وزیر صمت کاری حل نخواهد شد و اتفاقی شکل نخواهد گرفت و هر کسی بخواهد در جایگاه وزیر صمت بنشیند عملکرد بهتر از وی را نخواهد داشت.

اشتغالزایی معادن کرمان در دیگر استان ها
وی گفت: ما از آن دسته استان هایی هستیم که از نظر ثروت وضعیت خوبی داریم اما مشکل ما در نبود سیاست گذاری صحیح به صورت عام و در عدالت اجتماعی به صورت خاص است.
زاهدی یادآور شد: کرمان بالاترین معادن مس و سنگ آهن را دارد اما دیگر استان ها روی فولاد سرمایه گذاری کرده اند؛ حتی استان هایی که آب نداشتند.
وی افزود: معادن فولاد و زغال سنگ کرمان برای دیگر استان ها اشتغالزایی می کنند که در این زمینه مقصر اصلی کشور و سپس استان است زیرا سیاست گذاری کلان در مرکز اتفاق می افتد، نه استان ها.
سرمایه گذاری با اولویت مس صورت گیرد
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: درآمدهای استان کرمان از معادن مس در صورت توسعه می تواند صدسال نیاز داخلی و صادرات کشور را تامین کند؛ سنگ آهن ممکن است 30 سال دیگر تمام شود اما اندازه 200 سال مس داریم لذا باید سرمایه گذاری با اولویت روی مس صورت می گرفت.
وی افزود: وزارت صمت باید همه هم و غم خود را برای توسعه صنایع جنبی و پایین دستی مس بگذارد که بهترین جا برای این کار استان کرمان و سپس مقداری استان آذربایجان است.
زاهدی بیان کرد: کار ما عمدتا خام فروشی است حتی فروش محصول کنستانتره از نگاه ما نوعی خام فروشی محسوب می شود؛ اکنون دنیا به سمتی می رود که اساس خودروهای هیبریدی و برقی، صنعت مس است که باید از آن ظرفیت در استان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه از وزیر صمت خواستم که سیاست های معادن کشور را تغییر دهد عنوان کرد: رسانه برای تاسیس صنایع پایین دستی مس مطالبه گری کند زیرا اکتشافات نشان می دهد که در عمده مناطق استان کرمان مس وجود دارد.

فاطمی امین سیاست گذار خوبی است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که موضع خودتان را در خصوص استیضاح وزیر صمت مشخص کنید گفت: سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت سیاست گذار خوبی در حزوه صنعت و معدن است و در واقع کار اصلی او نیز سیاست گذاری است.
وی اظهار داشت: نظرمن نسبت به ایشان مطلقا منفی نیست اما انتظار می رود که ایشان برنامه عملیاتی برای اجرای سیاست های خود بدهد.

استیضاح فاطمی امین مشکلی را حل نمی کند/باید برای مقابله با تحریم ها به وزارت صمت کمک کنیم
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

فدا حسین مالکی در گفت و گوی، وزیر صمت را فردی دارای انگیزه کاری توصیف کرد و گفت: طرح استیضاح فاطمی امین کمکی به حل مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت نمی کند، همه باید در این شرایط به وزرات صمت کمک کنیم تا بتواند مشکلات و مسائل حوزه صنعت و معدن در کشور را حل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسست خارجی مجلس وزرات صمت را از وزراتخانه ای مهم خواند و گفت: تدوین برنامه های اقتصادی برای مقابله با تحریم ها باید در اولویت وزرات صمت قرار گیرد و این وزراتخانه با انگیزه اهداف خود را دنبال کند.

هیات رئیسه مجلس چهارشنبه 27 مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ 10 مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت 10 روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت،معدن، تجارت هفته دوم آبان و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه برگزار می شود.

برنامه وزارت صمت برای گسترش صادرات خودرو و قطعات تا پایان 1404
با توجه به ضرورت ساماندهی اوضاع نابسامان صنعت خودرو وزارت صمت در دولت سیزدهم و با همت سیدرضا فاطمی امین برنامه تحول صنعت خودرو را تدوین کرد.

برنامه تحول این صنعت در چهار سال و طی سه مرحله طراحی شده است که مرحله اول آن آماده سازی و احیای ظرفیت های موجود تا پایان سال 1401 با تمرکز بر حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه ها، فعال سازی ظرفیت های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف پروژه های سرمایه گذاری است.

 صادرات خودرو تا پایان سال 1402

مرحله دوم برنامه تحولی صنعت خودرو به ارتقای محسوس کیفیت، عرضه محصولات جدید و گسترش صادرات تا پایان سال 1402 با تمرکز بر تولید محصولات منطبق با همه استانداردهای روز و دستیابی به کیفیت رقابتی تاکید دارد و در مرحله سوم برنامه تحول خودرو بر گسترش صادرات خودرو و قطعات تا پایان سال 1404 تاکید شده است.

در مرحله اول از برنامه تحول صنعت خودرو تاکنون دستاوردهای مهمی حاصل شده است که حاکی از تثبیت تولید خودرو و فعال سازی ظرفیت های داخلی است. در حوزه کیفیت اقدامات مهمی شروع شده که نتایج آن به تدریج آشکار خواهد شد و در سال آینده کاملا محسوس خواهد شد.

 جزئیات رشد تولید خودرو در 6 ماهه نخست امسال

به گزارش فارس رشد تولید انواع خودرو در 6 ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته شامل وانت 48 درصد، انواع ون 585 درصد، انواع اتوبوس 51 درصد، انواع کامیونت، کامیون و کشنده 183 درصد و انواع موتورسیکلت 50 درصد از جمله اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه تحولات خودرو است.

تعداد خودرو های ناقص کف پارکینگ خودروسازها از 170 هزار دستگاه به صفر رسید

باوجود محدودیت های بین المللی کشورهای تولید کننده خودرو برای تامین قطعات که ناشی از محدودیت های کرونا شکل گرفته بود و منجر به کاهش تولید خودرو در دنیا و افزایش خودروهای کف پارکینگ شده بود، با برنامه ریزی عملیاتی برای تامین قطعات حساس و وارداتی مهم، تعداد خودرو ناقص کف پارکینگ از 170 هزار دستگاه در آذرماه سال گذشته به صفر در مهرماه رسید است که نشان دهنده مدیریت و تثبیت جریان تولید است.

کاهش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازها یکی از موضوعات مورد اهمیت دولت بود و رئیس جمهور در بازدیدی که در اسفند سال گذشته از خودروسازی ها داشت نسب به این موضوع تاکید کرد و بنابراین سیدرضا فاطمی امین این مهم را در دستور کار قرار داد و طی مدت زمان 6 ماه از دستور رئیس جمهور، تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازها به صفر رسید.

براساس اقدامات صورت گرفته در حوزه خودرو تعهدات معوق شرکت های خودروساز به میزان 13 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.

قرعه کشی در محصولات شرکت سایپا (شاهین، کوییک span ، کوییک R و ساینا ) حذف شد که ناشی از افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا در بازار است.

 رفع ممنوعیت واردات خودرو و آغاز فرآیند واردات

یکی از مهمترین اقدامات وزارت صمت رفع ممنوع واردات خودرو است که با توجه به نیاز بازار بالاخره ممنوعیت واردات خودرو در سال 1401 رفع شد و فرآیند واردات آغاز شده است.

همچنین از اقدامات مهم دیگر وزارت صمت توقف تولید خودروهای با کیفیت پایین بود و براین اساس تولید خودروهای مانند تیبا ، سمند و پژو 405 در سال جاری متوقف شد.

 برنامه ریزی برای تولید خودروی ال نود با قطعات بومی

خودروهای جدید از جمله تارا برقی، ری را و تی اف 21 در ایران خودرو رونمایی شده است و برنامه ریزی برای تولید انبوه 9 خودرو جدید انجام شده است یکی از 9 خودرو تولید خودروی ال نود با قطعات کاملا بومی است.

به گزارش فارس بنابر اقدامات انجام شده سهم خودروسازان کوچک از 7 درصد در سال 1400 به 15 درصد در سال 1401 افزایش یافته است.

 امضا 700 میلیون دلار تفاهمنامه بین ایران و روسیه در حوزه تجارت قطعات خودرویی

آغاز فعالیت های بین المللی از جمله برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو در روسیه نیز از جمله اقدامات وزارت صمت است که از جمله دستاوردهای شرکت در این نمایشگاه امضا 700 میلیون دلار تفاهمنامه است در حال که کل صادرات ایران به روسیه در سال گذشته کمتر از 600 میلیون دلار بوده است.

تعریف و اجرای پروژه های فناوری در صنعت خودرو نظیر خودروهای خودران و متصل، تولید بن سازه های خودرو برقی، تولید اتوبوس برقی، تولید گیربکس اتوماتیک و خودروهای کوچک دو نفر نیز آغاز شده است.

همچنین از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه صنعت خودرو افزایش گارانتی خودروسازان به سه سال یا شصت هزار کیلومتر است.

تعریف 300 پروژه جدید برای ارتقا و بهبود کیفیت خودرو در کوتاه مدت و برای بهبود نسبت بن سازه های فعلی که بخشی از آن در شرکت های خودروسازی تکمیل و بخشی دیگر تا پایان سال به اتمام می رسد، راهبرد اساسی تعیین شده برای بهبود کیفیت، تغییر بن سازه های قدیمی و ایجاد بن سازه هیا جدید و به روز است.

تشکیل کنسرسیوم برای راه اندازی مرکز آزمون تصادف، ایجاد سامانه پیگیری به منظور پایش کیفیت توسط شرکت بازرسی کیفیت، ایجاد سامانه پایش مصرف سوخت خودروسازان از دیگر اقدامات برای ارتقای کیفیت خودرو است.

جزئیات واگذاری سهام خودروسازان

از موارد مهمی که در بازدید رئیس جمهور در اسفند سال گذشته مورد تاکید قرار گرفت و در فرمان 8 ماده ای رئیس جمهور نیز ذکر شد، واگذاری سهام خودروسازان است که در این مورد نیاز فرآیند واگذاری خودروسازان (سایپا و ایران خودرو) از اسفند سال گذشته با انعقاد قراردادهای ارزش گذاری سهام آغاز شد.

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش گذاری دارایی های شرکت های گروه های سایپا و ایران خودرو در مرداد ماه پایان یافته و آگهی اولیه فروش منتشر شده است و درخواست مجوز فروش به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.

توسعه روابط تجاری از دستاوردهای قابل توجه وزارت صمت در دولت سیزدهم است
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

امین مالکی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران با عضویت در توافق نامه تجارت اوراسیا و پیمان شانگهای ورود خود با بازارهای جهانی را تقویت کرد که به طور قطع تداوم این روند موجب حضور گسترده و بیش از پیش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی خواهد شد.

وی ادامه داد: رشد 5.1 درصدی تولیدات صنعتی و اقتصاد کشور نیز یکی دیگر از دستاوردهای ارزشمند وزارت صمت در یکسال اخیر است که نشان می دهد که برنامه ها و سیاست های اعمال شده نقش قابل توجهی در تحقق اهداف برای توسعه اقتصادی کشور دارد.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی، مدیریت بر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت را بسیار سخت و پیچیده دانست و گفت: گستردگی ماموریت ها و وظایف وزارت صمت در سه حوزه مهم اقتصادی کشور، کارکرد این وزارتخانه را بسیار حساس و حیاتی کرده است که دراین زمینه حمایت از وزیر برای ایجاد بستر مناسب پیگیری و تحقق اهداف و برنامه ها بسیار مهم و ضروری است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته شاهد نوعی بی توجهی به سه حوزه مهم صنعت، معدت و تجارت کشور بودیم، گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت توجه ویژه ای به وزارت صمت به عنوان متولی اصلی حوزه تولید و صنعت داشت و در همین ارتباط فاطمی امین به عنوان سکاندار این وزارتخانه اقدامات موثری را در راستای اصلاح ساختارهای شکل گرفته برای رفع مشکلات و ساماندهی ماموریت ها و وظایف مجموعه وزارت انجام دادند که قابل تقدیر است.

مالکی با بیان اینکه نباید در ارزیابی عملکرد وزارتخانه های تخصصی مانند صمت معیارهای سیاسی دخالت داده شود، خاطرنشان کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس در ارزیابی عملکرد فاطمی امین، مباحث را به صورت تخصصی و کارشناسی مورد بررسی قرار دهند.

تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی روز چهارشنبه -27 مهر- از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، با اعلام سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه یکشنبه هشتم آبان برگزار می شود.

نقش فاطمی امین در مقابله با رانت و رفع موانع تولید از زبان تولیدکننده کرمانی
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

علی شریفی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وزیر کنونی صمت در مسایل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات و صدور مجوزها موفق عمل کرده است گفت: از زمان فعالیت فاطمی امین فرایند صدور مجوزها همراه با تمامی استعلامات از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی افزود: این در حالیست که تمامی فرایندها به صورت برخط و بدون حضور فیزیکی متقاضی صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: شاهد بوده ام در شرایطی که صدور مجوزها مشکل استعلامات سایر دستگاه ها را نداشته، وزارت صمت مجوز فعالیت های اقتصادی را طی یک روز صادر کرده که صدور این مجوزها بر کسب و کار داخلی بسیار اثرگذار است.

شریفی نژاد گفت: توسعه صنایع تبدیلی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی فعالیت ها و رویکرد خوبی در این دوره داشته و ضمن آنکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز اختیارات خوبی گرفته و جلسات این ستاد با نظم برگزار می شود.

وی بیان کرد: به عنوان فعال اقتصادی که با بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها در ارتباطم، وزارت صمت نظم بیشتری از دیگر وزارتخانه ها پیدا کرده که آقای فاطمی امین باعث بهبود نظم بیشتر در این وزارتخانه شده است.

نقش فاطمی امین در توقف رانتخواری شرکت های خاص

این فعال اقتصادی استان کرمان همچنین عنوان کرد: شخص فاطمی امین انسانی بسیار سالم است و دوره ای که وزارت صمت را تحویل گرفت، رانت بازی شرکت های خاص متوقف شد.

وی ادامه داد: اکنون شرکت های مردمی فعال تر از گذشته شده اند و اکثر این شرکت ها طی این دوره آغاز به کار کرده اند.

فاطمی امین از سیاست بازی ها آسیب دید

شریفی نژاد ابراز داشت: وزیر صمت همیشه حرف حق می زد و انسانی بی حاشیه بود؛ او به دنبال سیاست بازی نیست و به عقیده بنده از همین حوزه آسیب دیده است.

وی افزود: مکاتبات و بخشنامه های صادراتی بین گمرک و وزارت صمت در گذشته روندی بسیار زمان بر بود اما از زمان فعالیت فاطمی امین در وزارت صمت این وضعیت بهبود یافته است.

صادرکننده نمونه استان کرمان یادآور شد: اکنون فرایند صادرات به روز، فعال و با سرعت بیشتری انجام می گیرد و دشواری های گذشته را ندارد که نشان می دهد حمایت خوبی شده است.

سیاست انقباضی بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد کرد

وی همچنین گفت: بانک مرکزی در حمایت از صادرات حرکتی انقباضی گرفته و حاضر نیست وام به این حوزه تزریق کند؛ این روند انقباضی وزارت صمت را در چالش قرار داده است.

شریفی نژاد بیان کرد: این سیاستگذاری مربوط به بانک مرکزی است اما بیشترین اثر را بر حوزه صنعت، معدن و تجارت می گذارد؛ در شرایطی که فعالان اقتصادی نیاز به سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دارند، این سیاست بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد می کند و عملکرد فاطمی امین را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: کشور در سال 1400 رشد صادرات خوبی داشت اما گمان می کنم در سال 1401 صادرات ما ضربه بخورد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: فاطمی امین در مقابل این مشکل در پرداخت وام کارگروه هایی را تشکیل داده و بسته حمایت از صادرات، تسهیل رونق تولید، تبصره 18 و وام هایی برای حمایت از تولید پرداخت کرد که برای حمایت این حوزه بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت بسته حمایت از صادرات سال 1401 را باید اردیبهشت ماه امسال آماده می کرد اما تا این لحظه انجام نشده است.

شریفی نژاد افزود: کشاورزی استان کرمان و کشور نیز به واسطه سیل و سرمازدگی در سال های اخیر آسیب دید و صادرات این حوزه کاهش یافت اما وزارت صمت در حوزه صادرات مواد معدنی عملکرد خوبی ارئه کرده و حجم صادرات این حوزه افزایشی بوده است.

به گزارش ایرنا، سیدنظام الدین موسوی روز دوشنبه در گفت وگویی اظهار داشت: جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی دولت و مجلس روز سه شنبه 10 آبان برگزار می شود.

هیات رئیسه مجلس چهارشنبه 27 مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ 10 مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت 10 روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

پیش از این قرار بود استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی یکشنبه، 8 آبان ماه برگزار شود.

تغییر رویه ها را جایگزین تغییر افراد کنیم/ صنعت خودرو با تغییر وزیر بهبود نخواهد یافت
واقعیت آن است که نه تنها دولت سیزدهم و نه فقط نظام اقتصادی بلکه کل کشور، بیش از همیشه به عقلانیت، انتخاب درست اولویت ها و تمرکز منابع (از جمله توجه سیاستگزاران) به نقاط بحرانی نیاز دارد.

سیاهچاله صنعت خودروی کشور که اکنون زیرپای وزیر صمت دهان گشوده و منشا انتقادات بسیار تا مرز استیضاح شده است، می تواند یک نشانه غلط، برای انحراف اذهان از اولویت هایی نظیر فقدان راهبردهای اصولی در تصمیمات کلان اقتصادی باشد.

خودروسازان داخلی، بیش ازچهار دهه بلای جان مردم و حکمرانان بوده و ایده رهایی از چنین وضعیت نکبت باری نیز در همه ادوار مجلس طرح شده و البته که هیچگاه رای نیاورده است. همچنان که هیچ دولتی حاضر نشد به یک جراحی سخت برای درمان تومور بدخیم انحصار خودروسازان داخلی تن بدهد و این اصل ساده اقتصادی را بپذیرد که کیفیت تنها و تنها زاده رقابت است و هیچ انحصاری و هیچ حمایتی، در هیچ کجا به کیفیت ختم نشده است.

در واقع انگشت اتهامی که اکنون به سوی وزیر صمت نشانه رفته است را باید متوجه حامیان انحصار در هر جا و هر بخش از اقتصاد کشور کرد که سال هاست همچون موریانه پایه های تولید در ایران را تضعیف کرده است.

در فقدان یک استراتژی روشن برای برون رفت از شرایط کنونی، شاخصی برای یک انتخاب بهتر وجود نخواهد داشت و تضمینی برای عملکرد بهتر دولت نیز به دست نمی آید. نه فاطمی امین، بدترین وزیر کابینه است و نه صنعت خودرو با تغییر وزیر بهبود خواهد یافت و به دلیل مخالفت دولت با این تغییر، نتیجه استیضاح هر چه باشد به تضعیف بیشتر دو حوزه کلیدی تولید و تجارت خواهد انجامید.

به نظر می رسد که همگرایی میان مجلس، دولت و بخش خصوصی برای احصای مسایل کلیدی، جست و جوی راه حل های واقع گرایانه و بالاخره تدوین و اجرای یک تقسیم کار ملی، اتخاذ راهبرد اصولی تری باشد و به استناد یک نقشه راه روشن، بتوان به ابزار بهتری برای ارزیابی یا انتخاب افراد دست یافت.

بخش خصوصی آماده تسهیل گری در شکل گیری چنین گفت وگویی است.

رشد بخش صنعت مثبت شده است
نظر نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی و صنعتی در رابطه با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

حسین حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به بررسی عملکرد وزیر صمت پرداخت و گفت: اگرچه وزیر صمت از ابتدای آغاز به کار مورد نقد نمایندگان مجلس قرار داشت اما طی یک سال و اندی که از وزارت وی می گذرد منشاء خدماتی نیز بوده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد مثلا نمی توان وضعیت اسفناک فولاد و سیمان را در کشور فراموش کرد که خوشبختانه اکنون این دو صنعت شرایط بهتری دارند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چالش های در حوزه خودرو وجود داشت اما اکنون سرو سامان نسبی پیدا کرده است، افزود: همچنین در زمینه واردات خودرو نقدهای جدی وجود داشت که خوشبختانه این واردات وارد فاز نهایی شده و امید به تحقق آن بسیار است.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از وزارت آقای فاطمی امین رشد صنعت منفی بود اما اکنون به اندک رشد مثبتی رسیده است، ادامه داد: در حوزه معادن نیز قدم های بسیار خوبی برداشته شده است و به نظر می رسد این مسیر همچنان ادامه داشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است مشکل اصلی در حوزه حکمرانی و بروکراسی اداری موجود مانند وضعیت نابسامان ارائه مجوزها است لذا به نظر نمی رسد تغییر وزیر تاثیر چندانی بر اصلاح اوضاع داشته باشد.