:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

دلایل رشد قیمت سکه و طلا در هفته اخیر

یک کارشناس بازار سکه و طلا ضمن اشاره به اینکه همزمان با نوسانات نرخ ارز در بازارهای داخل، قیمت اونس جهانی طلا نیز در روزهای پایانی هفته از سیر نزولی خود خارج شد و افزایش پنج دلاری را رقم زد، از افزایش قیمت سکه و طلا در آخرین معاملات نسبت به ابتدای هفته خبر داد.
کد خبر: ۱۹۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷

اقتصادگردان- محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا تا روز چهارشنبه سیر نزولی داشت اما از روز پنجشنبه قیمت هر اونس جهانی طلا افزایشی شده و در روز پنجشنبه به ۱۶۵۰ دلار رسید که بطور متوسط پنج دلار افزایش هفتگی قیمت طلای جهانی را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد: از سوی دیگر نرخ ارز در داخل نیز طی یک هفته اخیر روند ثابت همراه با نوسانات کاهشی داشت ولی در دو روز پایانی هفته با توجه به توقف مذاکرات برجامی، هر دلار آمریکا دوباره به کانال ۳۲ هزار تومان صعود کرد و همین افزایش نرخ ارز سبب شد که قیمت سکه و طلا که سیر نزولی و تقریبا باثباتی داشت، از روز پنجشنبه با افزایش مواجه شود.

وی در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی سکه و طلا در روز گذشته (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم با ۱۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید در آخرین معاملات روز پنجشبه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت که آن نیز نسبت به ابتدای هفته ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشته است. نیم سکه هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز سه میلیون و ۵۰ هزار تومان در پایان هفته قیمت خورده‌اند که این سه قطعه، هریک افزایش ۵۰ هزار تومانی داشته‌اند.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴۴ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات هفته به پنج میلیون و ۷۳۴ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بطور متوسط در این هفته ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به یک میلیون و ۳۲۳ هزار تومان به‌ازای هر گرم دادوستد شد.

حباب یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

کشتی‌آرای خاطر نشان کرد: در هفته‌ای که گذشت، باتوجه به تعطیلات روزهای پایانی ماه صفر، سطح معاملات و دادوستدها کاهش پیدا کرده بود اما از روز گذشته (پنجشنبه)، تا حدودی تقاضا در بازار ایجاد شد و معاملات به روال عادی خود بازگشت؛ بر همین اساس با افزایش قیمت سکه و طلا در نتیجه افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی طلا، مجددا حباب سکه با افزایش همراه شد. در حالیکه در ابتدای هفته حباب سکه در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت، در آخرین معاملات روز پنجشنبه با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی، حباب آن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. 

وی برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد که حداقل تا روز دوشنبه قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند.