:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک مطرح کرد

عراق، خریدار اصلی کاشی و سرامیک ایران

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران ضمن توضیح جزئیات برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی، گفت: ۷۰ درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران به عراق است، اما برای اینکه این بازار صادرات به سرنوشت سیمان دچار نشود، شیوه‌های صادرات باید تغییر کند.
کد خبر: ۱۹۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
اقتصادگردان- بهنام عزیززاده در نشست خبری از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی از ۱۰ تا ۱۳ مهر در محل شهر آفتاب خبر داد و گفت:  هفت گروه کالایی شامل کاشی، سرامیک، چینی بهداشتی، ماشین الات، مواد اولیه، شیر الات و غیره در این نمایشگاه عرضه می‌شود. همچنین از ۳۸ کشور که بازار هدف صادراتی هستند، دعوت کردیم. نمایندگی سه کشور چین، ترکیه و ایتالیا نیز در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۴۰ واحد تولیدی که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها بخش خصوصی هستند در صنعت کاشی و سرامیک فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در این صنعت ۷۲۰ میلیون متر مربع ظرفیت ایجاد شده که بیش از سه برابر مصرف کشور است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶۰ میلیون متر مربع تولید عملیاتی انجام شده، یعنی حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید فعال است که ۸۲ میلیون متر مربع از آن به ۵۲ کشور جهان صادر شده و ۷۰ درصد صادرات به عراق بوده که این کشور بخشی از آن را صادرات مجدد می‌کند. بخاطر محدودیت‌های مربوط به تحریم، صادرات به کشورهای اروپایی و سایر کشورهای همسایه محدود است.

عزیززاده با اشاره به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۴۵۰ هزار نفر در این صنعت، تصریح کرد: ایران رتبه ششم تولید و رتبه پنجم صادرات کاشی و سرامیک در جهان را دارد. همچنین این صنعت یکی از ۱۵ پیشران صنعتی در کشور است.

هدف گذاری برای صادرات ۲ میلیارد دلاری

به گفته رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، هدفگذاری این صنعت رسیدن به تولید ۷۰۰ میلیون متر مربع و صادرات دو میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ است. در حال حاضر صادرات سالانه کاشی و سرامیک ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است.

عزیززاده با بیان اینکه صنعت کاشی و سرامیک در ایران مزیت نسبی دارد، تصریح کرد:  بیش از ۹۵ درصد مواد اولیه این صنعت در داخل تامین می‌شود.

واردات کاشی ممنوع است

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره واردات کاشی و سرامیک به کشور گفت: واردات این محصول ممنوع است واگر محصولات خارجی در بازار فروخته می‌شود به شکل قاچاق وارد شده است. البته حجم  قاچاق به اندازه‌ای نیست که برای تولید داخل مشکل ساز باشد و محصولات داخلی توان رقابت با آن‌ها را دارند.

نگرانیم بازار عراق را از دست بدهیم

عزیززاده در ادامه نسبت به از دست رفتن بازار عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: بازار سیمان در عراق از دست رفت، چراکه این کشور خود شروع به تولید کرد و تعرفه را بالا برد. این نگرانی وجود دارد که اتفاق مشابهی برای صنعت کاشی و سرامیک بیفتد. راه حل این است که شیوه صادرات تغییر کند؛ برای مثال از شیوه کنسرسیوم صادرات، ایجاد شبکه توزیع و گرفتن شریک تجاری استفاده شود. اما در حال حاضرقدرت چانه زنی تولیدکنندگان ایرانی پایین است و در حالی که کاشی ترکیه ۱۵ دلار خریده می‌شود، ایرانی‌ها مجبورند آن را سه دلار بفروشند.

وی با بیان اینکه پاکستان ۲۵۰ میلیون جمعیت دارد، اما بخاطر مشکلات سیاسی امکان صادرات به این کشور وجود ندارد، تصریح کرد: پاکستان ۱۰۰ میلیون متر مربع واردات کاشی و سرامیک دارد که سال گذشته فقط ۱۲ میلیون مترمربع از ایران وارد کرده است. روسیه نیز ۱۰۰ میلیون مترمربع واردات دارد، اما کمتر از یک میلیون مترمربع کاشی و سرامیک از ایران وارد می‌کند.

مشکلات صنعت کاشی و سرامیک

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان را از جمله مهم‌ترین مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: این مشکل هر سال تکرار می‌شود و خسارت قطعی برق هم عموما قابل وصول نیست. حذف معافیت مالیاتی ماشین الات در سال جاری و نبود رایزن بازرگانی و مشوق صادراتی از جمله دیگر مشکلات این صنعت است. بعد از جنگ اوکراین نیز هزینه‌های تولید اروپا بالا رفته و برای تامین کالاها ترکیه ورود کرده است. این کشور از ایران نیز محصول می‌خرد و صادر می‌کند. اما امیدواریم ذینفع واقعی باشیم.