:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سقوط نفت به پایین‌ترین رکورد هشت ماهه

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر صعود ارزش دلار آمریکا و نگرانی از وقوع رکود در اقتصادهای بزرگ جهان، حدود پنج درصد ریزش کرد و به پایین‌ترین حد هشت ماه گذشته سقوط کرد.
کد خبر: ۱۹۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
اقتصادگردان- بهای معاملات نفت برنت ۴ دلار و ۳۱ سنت معادل ۴.۸ درصد کاهش یافت و در ۸۶ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود شش درصد کاهش داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴ دلار و ۷۵ سنت معادل ۵.۷ درصد کاهش یافت و در ۷۸ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه بسته شد و حدود ۷ درصد کاهش هفتگی به ثبت رساند.

این چهارمین کاهش متوالی هر دو شاخص بود که برای نخستین بار از دسامبر روی داد. هر دو شاخص از نظر فنی در وضعیت بیش فروش قرار گرفته‌اند.

بهای معاملات بنزین و دیزل آمریکا هم بیش از پنج درصد کاهش پیدا کرد.

پس از این که بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه گذشته افزایش نرخ‌های بهره به میزان ۷۵ واحد را اعلام کرد، بانک‌های مرکزی سراسر جهان با تصویب افزایش نرخ‌های بهره، اقدام مشابهی را دنبال کردند و ریسک رکود اقتصادی بالا رفت.

تحلیلگران شرکت مشاوره انرژی "ریتربوش اند آسوشیتس" در این باره گفتند: بازار نفت تحت فشار فروش سنگینی قرار دارد زیرا دلار آمریکا روند صعودی خود را در بحبوحه کاهش ریسک پذیری، حفظ کرده است.

دلار آمریکا در مسیر صعود به بالاترین رکورد خود از ماه مه سال ۲۰۰۲ در برابر سبدی از ارزهای رقیب قرار دارد. دلار قویتر، نفت را برای بسیاری خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند، گرانتر کرده و تقاضا برای خرید را کمتر می کند.

یک نظرسنجی نشان داد رکود فعالیت کسب و کار در سراسر منطقه یورو، در سپتامبر شدت گرفت و نشان داد با کاهش هزینه مصرف کنندگان برای تحمل قیمت‌های بالاتر انرژی و درخواست دولت‌ها برای صرفه جویی در مصرف پس از اقدام روسیه در کاهش عرضه انرژی به اروپا، رکود نمایان شده است.

بازارهای سهام جهان روز جمعه به پایین‌ترین رکورد دو ساله سقوط کردند و همزمان شاخص دلار به بالاترین حد در دو دهه گذشته رسید و نفت را تحت فشار کاهشی قرار داد. بازده اوراق قرضه دولت انگلیس در واکنش به طرح‌های دولت برای کاهش مالیات، افزایش یافت و ارزش پوند به پایین‌ترین رکورد ۳۷ ساله در برابر دلار رسید و باعث فروش ارزهای دیگر شد.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی، به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ سپتامبر، یک حلقه افزایش یافت و به ۷۶۴ حلقه رسید. شمار دکل‌های حفاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۴۳ حلقه معادل ۴۷ درصد افزایش داشته است. شمار دکل‌های حفاری پس از این که به مدت ۲۴ ماه متوالی رشد کرد، در اوت کاهش داشت و در سپتامبر هم با کاهش روبروست.