بانک مرکزی بخشنامهای به بانکها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است. مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد: پیرو انتشار برخی گزارش ها درخصوص بخشنامه بانک مرکزی به بانکها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع میرساند بانک مرکزی هیچگونه بخشنامهای در این خصوص نداشته است.
اقتصادگردان- لازم به ذکر است آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.
در حالی که کاربران شبکه های بانکی و دارندگان کارت های الکترونیکی، بابت اعلام هزینه 90 تومانی بابت پیامک بانک ها، انتقادهایی را در شبکه های اجتماعی مطرح کرده اند، اما پیگیری برخی رسانه ها نشان می دهد که بانک مرکزی بخشنامه ای در این زمینه نداشته و مشخص نیست که برخی بانک ها بر چه اساس چنین تصمیمی را اعلام کرده اند. زیرا در سال های قبل، هزینه پیامک به تدریج افزایش یافت و به 5 هزار تومان و 10 هزار تومان برای کل سال رسید. اکنون اگر قرار باشد هر دارنده حساب و کارت بانکی، هر روز بابت هر خریدی 90 تومان بپردازد، روزانه باید رقم قابل توجهی را بابت هزینه پیامک پرداخت کند.
با توجه به وجود 130 میلیون کارت بانکی تراکنش دار که البته حدود 40 میلیون کارت فعال و با تراکنش بیشتر داریم و همچنین روزانه 400 میلیون تراکنش، می توان دریافت که میانگین تراکنش فعال هر شخص نان آور خانواده یا مسوول خرید خانواده تقریبا10 تراکنش در روز است که می تواند هزینه ای معادل 1000 تومان برای یک خانواده یا شخص فعال در خانواده داشته باشد و ماهانه 30 هزار تومان و سالانه 300 هزار تومان خواهد بود و دامنه این پرداخت ها می تواند بین 100 تا 300 هزار تومان باشد.
این در حالیست که در سال های قبل، هزینه پیامک سالانه 10 هزار تومان بوده و با توجه به تورم و هزینه های سیستم مخابرات، سیستم پرداخت و اجاره دستگاه ها و کارتخوان ها و... انتظار می رود که مثلا این هزینه ها دو برابر شود و به 20 هزار تومان افزایش یابد.
البته شایسته است که سیستم بانکی هزینه مخابرات و ارسال پیامک، و کارمزد هر تراکنش برای هر بانک را به طور جداگانه بابت اجاره کارتخوان ها و دستگاه ها و هزینه مخابرات و... اعلام کند تا مشخص شود که میانگین هزینه و کارمزد هر تراکنش و هر پیامک برای هر بانک چقدر است و براساس آن هزینه پیامک مشخص شود.
رسانه ها نیز براین اساس گزارش داده اند: درحالی برخی بانکها به بهانه بخشنامه بانک مرکزی از افزایش هزینه سرویس پیامکی خود خبر دادهاند که پیگیری رسانه ها از بانک مرکزی نشان میدهد این بانک هیچ بخشنامهای برای افزایش هزینه پیامک بانکها صادر نکرده است.
افزایش هزینه سرویس پیامکی بانکها خبری است که در شبکه های اجتماعی اعلام شده و ماجرا برمیگردد به ارسال پیامک برخی بانکها به مشتریانخود؛ در پیامک ارسالی این بانکها آمده است: «مشتری گرامی: از ابتدای سال 1401 باتوجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک براساس تعداد پیامک واریز و برداشت کلیه حساب های شما نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک 900 ریال اخذ خواهد شد.»
این اقدام بانکها درحالی اجرایی می شود که قیمت هر پیامک فارسی در سال 1401 برای سیم کارت دائمی / اعتباری همراه اول: 8.9 / 10.6 تومان و سیم کارت دائمی / اعتباری ایرانسل: 9.9 / 11.6 تومان تعیین شده است.
محاسبات نشان میدهد در صورتی که یک مشتری بانک در سال بهطور میانگین 365پیامک واریز یا برداشت از حساب دریافت کند، با احتساب هر پیامک 90تومان، باید سالانه 32هزار و 850تومان هزینه استفاده از پیامک به بانک بدهد؛ درحالیکه هماکنون آبونمان سالانه اشتراک پیامک بانکی 20هزار تومان است که به این ترتیب هزینه خدمات پیامک بانکی با شیوه جدید حداقل 64درصد افزایش مییابد.
پیگیری از کانون بانکهای خصوصی نشان میدهد که افزایش سرویس پیامکی بانکها تنها از سوی یک بانک انجام شده و بدون هماهنگی و مصوبه رسمی از کانون یا بانک مرکزی است.
یک مقام مسئول در همین ارتباط تأکید کرد که کانون بانکهای خصوصی هیچ مصوبه ای برای افزایش هزینه سرویس پیامکی بانکها نداشته است؛ بانک مرکزی نیز بخشنامه ای به بانک ها ابلاغ نکرده است.
ضمن اینکه مصطفی قمری وفا سخنگوی بانک مرکزی هم اعلام کرده است: بانک مرکزی بخشنامهای به بانکها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است.
او گفت: پیرو انتشار برخی گزارش ها درخصوص بخشنامه بانک مرکزی به بانکها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع میرساند بانک مرکزی هیچگونه بخشنامهای در این خصوص نداشته است.
لازم به ذکر است آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر 1399 صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.