:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
سامان حبیب اللهی، کارشناس اقتصادی و مدیر عامل شرکت دانش بنیان آقای لجستیک

نامناسب بودن فضای کسب وکار دانش بنیان ها و عدم اجرای معافیت حق بیمه قرارداد

عدم اجرای معافیت حق بیمه قرارداد؛ هزینه‌های بالایی به شرکت‌ها تحمیل کرده است؛ و در این زمینه باید از تامین اجتماعی به خود سازمان تامین اجتماعی شکایت کرد!
کد خبر: ۱۹۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
اقتصاد گرداناقتصادگردان- در حال حاضر، ارتباط معیوبی بین شرکت های دانش بنیان و سازمان تأمین اجتماعی برقرار است. مثلاً، اگر شرکتی شکایتی از سازمان داشته باشد، دوباره سازمان تأمین اجتماعی خودش به موضوع رسیدگی می کند. از طرف دیگر طبق تفاهمی که بین معاونت علمی و تامین اجتماعی شکل گرفته از پرداخت حق بیمه قرارداد معاف هستند ولی این موضوع اجرایی نمی‌شود و هزینه‌های بالایی به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.
شرکت های دانش بنیان امکانات جدیدی هستند که امروزه به عنوان بازوهای اقتصادی کشورها به شمار می روند و نمی توان در مسیر توسعه ی صنعتی آن ها را نادیده گرفت. مشخصه ی این مجموعه های نوآور و خلاق، چابکی و سرعت کارشان است. اما به نظر می رسد، عدم هماهنگی قوانین جامعه با جنس کار آنها باعث شده است که مشکلات عدیده ای برایشان به وجود بیاید. به طور مثال، اگرچه در مجلس قانونی در خصوص تسهیل فضای کسب و کار مصوب شده است، اما در عمل هنوز صاحبان کسب و کارهای دانش بنیان اعلام می کنند که برای آغاز کارشان با چالش های متفاوتی روبرو هستند و باید از سازمان های متعددی مجوزهای گوناگون دریافت کنند.
به نظر می رسد، اگر نتوانیم خودمان را با نیازهای شرکت های دانش بنیان وفق دهیم، باید منتظر عواقب خطرناکی همچون از دست رفتن فرصت های موجود باشیم. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای فناور و خلاق نسبت به این موضوع هشدار می دهند که شرایط موجود به از دست رفتن انرژی و وقت شرکت های دانش بنیان منجر می شود و این موضوع به نفع اقتصاد کشور نیست.
پروسه های فعلی کشور با روندهایی که قبلاً وجود داشته تفاوتی نکرده و با توجه به الزامات روز جامعه پیش نرفته است، متاسفانه در حال حاضر ما با همان رویه هایی روبرو هستیم که در گذشته وجود داشت. در حالی که شرکت های دانش بنیان روندها و قوانین جدیدی را می طلبند. شرکت های مورد بحث با آیین نامه های متعددی روبرو هستند و هنوز سازمان ها و نهادهای دولتی با روال کاری شرکت های خلاق و نوآور آشنایی کافی ندارند. به همین دلیل برخوردهای مناسبی با آن ها نمی شود. نیروهای سازمان ها آموزش های لازم را ندیده اند که چه طور با شرکت های دانش بنیان تعامل داشته باشند. هر مصوبه ی کوچکی که تأیید نشده باشد می تواند مبنایی برای سنگ اندازی بر سر راه ما باشد و کارمان را معطل کند.
 شرکت های دانش بنیان مدام با این اظهارات از سمت سازمان های مختلف روبرو می شوند که این دستورالعمل هنوز به ما ابلاغ نشده است، شما شامل این مصوبه نمی شوید، لیست شرکت های دانش بنیان در این زمینه تعریف شده است و شامل شما نمی شود و مسائل اینچنینی. به طور کلی، مسائل مربوط به شرکت های دانش بنیان به حدی پیچیده است که نمی توان به سمت تولید خلاق و نوآورانه رفت.
شرکت های دانش بنیان در زمینه ی مسائل مالیاتی هم مشکلات عدیده ای دارند. مأموران مالیاتی آشنایی ای با شرکت ها و روال کاری ما ندارند. آن ها هنوز تفکرات قدیمی دارند و توجیه نشده اند که شرکت های دانش بنیان دستورالعمل های مخصوص به خودشان را دارند. شاید این موارد به آنها ابلاغ شده باشد اما به خوبی توجیه نیستند و به همین دلیل به لحاظ اجرای این مصوبات ضعیف عمل می کنند.
بحث ارتباط شرکت ها با بیمه ی تأمین اجتماعی تاریخچه ی طولانی ای دارد و شرکت های دانش بنیان نیز مشکلات عدیده ای با این سازمان دارند. این طور به نظر می رسد که مشکلات شرکت ها با سازمان تأمین اجتماعی حل شدنی نیست و تا ابد ادامه خواهد داشت. متاسفانه دستورالعمل های شفافی در خصوص ارتباط سازمان تأمین اجتماعی با شرکت های دانش بنیان وجود ندارد. ما به عنوان واحدهای نوآور واقعاً نمی دانیم که سازمان چه رویکردی نسبت به ما دارد و می خواهد بر اساس چه مصوبات و آیین نامه هایی عمل کند. شرایط گنگ و مبهمی در ارتباط ما با سازمان وجود دارد. ما با توده ای از تبصره ها و توجیهات روبرو هستیم. البته در دولت جدید ساده سازی بیشتری در روابط شرکت های دانش بنیان با سازمان تأمین اجتماعی به وجود آمده است. اما به طور کلی سلیقه ای عمل کردن سازمان تأمین اجتماعی مشکل ساز شده است. متاسفانه هر کدام از شعبات تأمین اجتماعی بر اساس برداشت های خودشان از مصوبات و آیین نامه ها عمل می کنند. حتی برخی شعبات اعلام می کنند که هنوز آیین نامه ها به آن ها ابلاغ نشده اند. این ناهماهنگی ها به هدررفت انرژی و وقت شرکت های دانش بنیان منجر می شود.
به طور کلی، ارتباط معیوبی بین شرکت های دانش بنیان و سازمان تأمین اجتماعی برقرار است. مثلاً، اگر شرکتی شکایتی از سازمان داشته باشد، دوباره سازمان تأمین اجتماعی خودش به موضوع رسیدگی می کند. این یک دور باطل به شمار می رود و در نهایت به ضرر شرکت های دانش بنیان است. از طرف دیگر در رابطه با حق بیمه قرارداد، طبق تفاهمی که بین معاونت علمی و تامین اجتماعی شکل گرفته از پرداخت حق بیمه قرارداد معاف هستند ولی این موضوع اجرایی نمی‌شود و هزینه‌های بالایی به شرکت‌ها تحمیل می‌کند. از سوی دیگر، شرکت های نوپا و نوآور به لحاظ مالی و حقوقی شرایطش را ندارند که از سازمان شکایت کنند. به همین دلیل معمولاً شرکت های دانش بنیان در چالش هایشان با سازمان از قبل شکست خورده اند.
اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم در ارتباط با شرکت های دانش بنیان رخ داده است، حمایت از شرکت های دانش بنیان به آن ها کمک می کند که تا انرژی خود را بر تولید متمرکز کنند و این در نهایت به نفع جامعه است.