:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار توافقی ارز 30300 تومان معامله شد، قیمت سکه به 14 میلیون و 350 هزار تومان رسید

تمدید مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تا پایان آذرماه

هر دلار در بازار آزاد روز یکشنبه، ۲۷ شهریورماه به 31530 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1676 دلار، قیمت سکه به 14 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد. دلار در صرافی‌های بانکی با ۵۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز کاری گذشته ( پنجشنبه ۲۴ شهریورماه) با نرخ ۲۸ هزار و ۸۰۳ تومان به فروش رسید.هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۸۰ قیمت نسبت به روز کاری گذشته (۲۴ شهریورماه) با نرخ ۲۸ هزار و ۸۲۳ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۵۱۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۳۶ تومان اعلام شد.
کد خبر: ۱۹۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علاوه بر این، نرخ اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۳۳۶ تومان و نرخ فروش در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۵۹۰ تومان و همچنین نرخ یورو ۲۸ هزار و ۳۷۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۳۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۷ هزار و ۲ تومان معامله شد.

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۳۰ هزار تومان

معاملات توافقی دلار در بازار ارز  (یکشنبه‌، ۲۷ شهریورماه) با بهای۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد.
از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان،  بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد. این بازار طی ماه‌های اخیر سبب تامین تقاضاهای خُرد مردم شده و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.
در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و با حجم ۳۲ هزار معامله شد. معاملات توافقی دلار در روز گذشته (شنبه، ۲۶ شهریورماه) کار خود را با ۳۱ هزار تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

افزایش ۲۴ هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید

قیمت سکه طرح جدید  (یکشنبه، ۲۷ شهریورماه) با ۲۴ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز کاری گذشته ( پنجشنبه ۲۴ شهریورماه) به نرخ ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۶ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، به نرخ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد
همچنین  نیم سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳ میلیون و ۵۰  هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد.بهای انس جهانی  یک هزار و ۶۷۶ دلار بود.

تمدید مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تا پایان آذرماه

بر اساس مصوبات جدید کمیته اقدام ارزی، مهلت اعمال نشدن محدودیت‌های تجاری تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۱ تمدید شد.
کمیته اقدام ارزی در خصوص رفع محدودیت‌های صادرکنندگان کالا‌های خارج از شمول ایفای تعهدات ارزی و آخرین مهلت رفع تعهد ارزی صادرات از محل ورود موقت تا پایان مهر ماه ۱۴۰۱ مصوبات تازه‌ای ابلاغ کرده است. در این ابلاغیه آمده است:
۱. با توجه به پایان مهلت تعیین شده (پایان شهریور ماه ۱۴۰۱) در مصوبه ۶۹ کمیته اقدام ارزی «در خصوص رفع محدودیت‌های صادرکنندگان کالا‌های خارج از شمول ایفای تعهدات ارزی (به شرح زیر)».
مصوبه ۶۲ کمیته اقدام ارزی: «چنانچه تمام یا بخشی از کالای وارداتی به هر دلیلی از جمله معیوب بودن، فساد، نداشتن استاندارد‌های لازم و یا انصراف از خرید کالا، از طریق رویه صادرات قطعی از کشور خارج شود، معادل ارزش کالای وارداتی (کالای جایگزین از محل بند ۲ ماده ۲۸ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات) با تأیید اصالت پروانه‌های وارداتی توسط گمرک ایران مشمول ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات نمی‌گردد»
- مصوبه ۶۷ کمیته اقدام ارزی: «چنانچه کالایی به منظور تعمیر طی اظهارنامه صدور موقت از کشور خارج شود و به دلیل عدم قابلیت تعمیر و غیر قابل استفاده بودن به کشور بازنگردد و اظهارنامه صادرات موقت تبدیل به صادرات قطعی شود و یا کالایی که اشتباهاً تحت رویه صادرات قطعی به منظور تعمیر از کشور خارج شود، منوط به تأیید مراتب توسط دستگاه تخصصی ذیربط، مشمول ایفای تعهدات ارزی نخواهد بود.»
«مهلت عدم اعمال محدودیت‌های تجاری تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۱ تمدید شد»
۲. «با توجه به ضرورت تعیین تکلیف پروانه‌های صادراتی رفع تعهد نشده سنوات ۱۳۹۷ لغایت ۱۴۰۰ به صادرکنندگان کالا از محل پروانه‌های ورود موقت که صادرات از محل ورود موقت آن‌ها مربوط به بازه زمانی ۲۲ فروردین ماه سال ۹۷ لغایت تا پایان سال ۱۴۰۰ است و تاکنون حسب مصوبه سی و دومین جلسه کمیته اقدام ارزی مورخ ۹ خرداد سال ۱۴۰۰ نسبت به ارائه اطلاعات خود به گمرکات ورود موقت کننده اقدام نکرده اند، تا پایان مهر ماه سال جاری مهلت داده می‌شود وفق مصوبه مذکور اقدام و موضوع را از گمرکات ورود موقت کننده پیگیری کند. بدیهی است پس از مهلت مزبور از پذیرش درخواست‌های مربوط به بازه زمانی یاد شده در گمرکات اجرایی و ارسال اطلاعات به بانک مرکزی خودداری خواهد شد.
صادرکنندگان از محل ورود موقت در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تا پایان سال جاری جهت اقدام وفق مراتب فوق، مهلت خواهند داشت.»