:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
شعیب بهمن، کارشناس مسائل اوراسیا:

ظرفیت‌های بالای سازمان شانگهای برای همکاری منطقه ای

نشست شانگهای اساساً در شرایطی برگزار می‌شود که دنیا در 5 - 6 ماه گذشته شاهد جنگ اوکراین بوده، که تاثیرات خاص خود را بر فضای بین المللی گذاشته و پیامد‌های بسیار جدی را برای آینده نظام بین الملل دارد. وضعیت و شرایط فعلی حاکم بر دنیا کاملا متفاوت است با وضعیت و شرایطی که در نشست‌های پیشین سازمان شانگهای مشاهده کردیم. یک روحیه و فضای جدیدی برای همگرایی بیشتر کشور‌های عضو شانگهای پدید آمده است.
کد خبر: ۱۹۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- در یکسال گذشته می‌توانیم بگوییم یک روند کاملا صعودی و رو به رشدی را چه در حوزه‌های ارتباطات سیاسی و چه در حوزه تعاملات اقتصادی طی کردیم. دیدار‌هایی را بین رئیس جمهور با همتایان خود در ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و همچنین با همتایان روس و چینی شاهد بودیم، که این نشان می‌دهد تعاملات در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند.

ما در واقع یک فرایند منطقه ای، ولی در عین حال جهانی را داریم به خاطر ظرفیت‌های بالایی که سازمان شانگهای دارد، تعداد جمعیت بالا و همچنین تاثیر گذاری بالایی که در اقتصاد بین الملل دارد.

رشد خوبی در قالب بحث تجارت با تمامی اعضای سازمان همکاری شانگهای مانند روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان، پاکستان، هند و چین در یکسال گذشته داشتیم که در اغلب این کشور‌ها سهم افزایش رشد صادرات‌مان بیشتر بوده؛ اتفاقی که ناشی از دیپلماسی فعال اقتصادی ایران با این کشورهاست. از آنجا که ایران پیش قراول ایده استفاده از ارز‌های ملی است، بنابراین عضویت در سازمانی مانند همکاری شانگهای می‌تواند این ایده را عملیاتی‌تر کند. یکی از اقدامات سازمان شانگهای این است که یک سیستمی را ایجاد بکند برا اینکه مبادلات بانکی با پول‌های ملی کشور‌های عضو انجام بشود. همین امروز هم ما بخشی از مبادلاتمان با روسیه به صورت روبل ریال است. اگر این اتفاق بیفتد و تمام کشور‌های عضو شانگهای به این جمع بندی برسند و این را اجرا بکنند که پول‌های ملی مورد استفاده قرار بگیرد قطعا قدم بزرگی برداشته شده برای کاهش وابستگی این کشور‌ها به دلار البته دوجانبه هم می‌توانیم این کار را بکنیم.

مبادلات بانکی به طور طبیعی در شانگهای می‌تواند اتفاق بیفتد. دوجانبه هم هست، ولی اگر به صورت چندجانبه باشد و این اهتمام و اراده سیاسی در همه کشور‌های شانگهای ایجاد بشود و این اتفاق بیفتد قدم بسیار بزرگی خواهد بود. ما که به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها هستیم در این زمینه باید بیشتر فعالیت کنیم بیشتر اصرار بکنیم طرح ارایه بدهیم و تلاش بکنیم که شانگهای به این جمع بندی برسد. ما نباید فراموش کنیم که ما پیش قراول این ایده بودیم. یعنی اولین بار ایران بود که ایده پول ملی را مطرح کرد برای کاهش وابستگی به دلار. بعد که روسیه هم در تحریم قرار گرفت او هم استقبال کرد و لذا بقیه کشور‌ها هم باتوجه به نقش روسیه در شانگهای می‌توانند پیروی بکنند و اگر این اتفاق بیفتد بسیار گام بزرگی خواهد بود.