:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت:

جایگزینی بیمه قرارداد‌های تجاری با اعتبار اسنادی در پیمان شانگهای

تلاش می‌کنیم در کشور‌های عضو شانگهای مساله بیمه قرارداد‌های تجاری را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار جایگزین اعتبار اسناد بانکی LC جای بیندازیم.
کد خبر: ۱۹۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- با توجه به ابعاد اقتصادی سفر رئیس جمهور به ازبکستان، برای تسهیل مراودات و مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای چه برنامه‌ریزی‌هایی در این اجلاس شده، جلسات متعددی را با سران کشور‌های عضو شانگهای و ناظر شانگهای داشتند. همچنین نشست مفصلی را با رئیس جمهور ازبکستان، وزرا و کارگروه‌های تخصصی برگزار و مسائلی که پیشروی توسعه تجارت با این کشور بود، مورد بحث قرار گرفت.

مسائلی از جمله بحث تعرفه، مسائل مربوط به لجیتسک، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ایجاد زمینه‌های بیشتر آشنایی با ظرفیت‌هایی صادراتی و تجاری طرفین، مسائل مربوط به بحث‌های بیمه و بانکی و موضوعات دیگر در این نشست مطرح شد، رئیس جمهور در این سفر، دیداری با تجار و فعالان ایرانی حاضر در ازبکستان برگزار کردند. همین برنامه با کشور‌ها و اعضای دیگر برگزار شد که در تمام این نشست‌ها بخش عمده مذاکرات و مباحث مطرح شده، مرتبط با حوزه‌های تجاری و اقتصادی است.

ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای، ظرفیتی است که باید یکسری ابزار‌های تسهیل تجارت را هم به صورت دو یا چند جانبه با این کشور‌ها تعریف کنیم، در هر حوزه یکسری نقاط قوت و ضعف داریم، در هر بخش و هر کشور ما این‌ها را احصا و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که با برخی از کشور‌ها پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم، برخی از کشور‌ها که هنوز به آن بلوغ مدنظر نرسیده، در بحث عدم سرعت یا کندی توسعه روابط تجاری به‌عبارتی آسیب‌شناسی شد و موضوعات مورد طراحی و راه حل‌ها و چاره اندیشی‌های تخصصی قرار گرفت و سازکار‌های توسعه تجارت در آن مطرح شد.

این موافقتنامه‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای زمانی فعال می‌شود که ما از ظرفیت تجار و بازرگانان ایران و چه کشور‌هایی که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند، استفاده کنیم و آن‌ها نقش مهم و پررنگی را ایفا کنند، ما برای پررنگ شدن چه کرده‌ایم؟ هر هفته اعزام یا پذیرش هیات‌های تجاری را داریم، هیات‌های تجاری که تخصصی برنامه‌ریزی می‌شود که این هیات‌ها نه تنها به آن حوزه‌های تجاری مرتبط خودش و آن صنایع، بلکه ما این‌ها را به استان‌ها اعزام می‌کنیم. در استان‌ها به نوعی مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهند که این یک شیوه فعالیت است.

شیوه دیگر حضور فعال در پاویون‌های و نمایشگاه‌های تخصصی کشور‌های عضو است که حضور در نمایشگاه اتوموبیلیتی و ساختمان در روسیه و نمایشگاه تخصصی ایران در لاهور و اسلام‌آباد، جزو این اقدامات است. همچنین گام جدیدی که در دولت برداشتیم، ارتباط پلتفرم‌های بازاریابی B2B ارتباط رودرروی دو جانبه شرکت‌ها با یکدیگر و B2C ارتباط رودرروی شرکت با شخص حقیقی در حوزه استارتاپ‌ها با پلتفرم‌های این کشورهاست. از تمام ابزار‌های چه قدیمی، نوآورانه و جدید حوزه تجاری و توسعه بازار استفاده می‌کنیم تا یک تصویر مناسب از توانمندی‌های صنعتی، تولیدی و صادراتی ایران را ایجاد کنیم.

پیچیدگی‌های حقوقی هم در تجارت ایران و اعضای شانگهای وجود دارد، یکی از موضوعات مهمی که روی آن تمرکز کرده‌ایم، بحث مسائل حقوقی و بحث‌های ضمانتی است. در این راستا بیمه‌های خودمان را فعال کردیم و هفته گذشته بزرگترین قرارداد بیمه تجاری را بین صندوق ضمانت صادرات ایران و بیمه‌های روسیه امضا کردیم و در حال مذاکره با برخی از کشور‌های دیگر هستیم.

دوماه قبل نیز قراردادی با قزاقستان برای جایگزینی بیمه قراداد‌های تجاری به جای اعتبار اسناد بانکی امضا شد و درحال مذاکره با پاکستان و ارمنستان برای امضای قرارداد همکاری مشترک هستیم.

با حمایت سازمان توسعه تجارت از تجار و بازرگانان ایران، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، می‌خواهیم سیستم‌ها و کانال‌های خاص بانکی را برای بازرگانان ایجاد کنیم.

نکته دیگر اینکه، بتوانیم اتاق‌های داوری را به‌عنوان مجاری حل اختلاف بازرگانان تعریف کنیم. این ابزار حرفه‌ای باعث می‌شود تجار با مشکل حقوقی و مسائل قانونی روبرو نشده تا نیازمند پیگیری قضایی باشند.

در مورد روند‌ها برای ایجاد فضای همکاری میان اعضای سازمان همکاری شانگهای، در وهله اول انعقاد قرارداد است کشور‌های عضو شانگهای عمدتا در مسیر یا صنعتی هستند یا در مسیر صنعتی شدن حرکت می‌کنند و نکته‌ای هم که به آن اشاره شد در شانگهای وجود معادن بسیار غنی است در منطقه و در کشور‌های عضو. شانگهای که بسیاری از این معادن هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و ارتباط معدن با صنعت بسیار دقیق است و باتوجه به این مساله سرمایه گذاری‌ها در معادن و بعد تبدیل مواد خام به محصول و فرآورده برای صادرات این‌ها اقداماتی است که به نوعی ارتباط ایجاد می‌کند بین صنعت و معدن و ظرفیت بسیار خوبی را می‌تواند ایجاد بکند برای همکاری ها. در وهله دوم انعقاد قرار است به صورت دوجانبه و چندجانبه باتوجه به شناختی که کشور‌های از صنعت و معدن کشور‌های متقابل دارند و از خصوصیات اقتصادی این کشور‌ها می‌توانند که قرارداد‌هایی را منعقد بکنند و با تبادل هیات‌ها تقویت ارتباط این‌ها را به نتیجه برسانند. نکته مهم این است که ما نباید قناعت بکنیم به عضویت رسمی در شانگهای و بعد از این اجلاس تازه کار‌های ما شروع می‌شود، ولی کار‌های تمام اعضای شانگهای شروع می‌شود و باید شروع کنیم به تقویت ارتباطات، سفر وزرا، سفر مقامات مختلف با یکدیگر و به ویژه فعال سازی کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و به نتیجه رساندن تمام این توافقاتی که فعلا دارد انجام می‌شود و در آن کمیسیون هم مطرح می‌شود تا به نتیجه برسد.

رئیس جمهور جلسات متعددی را با سران کشور‌های عضو شانگهای و ناظر شانگهای داشتند، یک نشست مفصلی را با رئیس جمهور ازبکستان، وزرا و کارگروه‌های تخصصی صورت گرفت، مسائلی که پیشروی توسعه تجارت با این کشور بود، مورد بحث قرار گرفت، ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای یک ظرفیتی است که باید یکسری ابزار‌های تسهیل تجارت را هم به صورت دو یا چند جانبه با این کشور‌ها تعریف کنیم، در هر حوزه یکسری نقاط قوت و ضعف داریم، در هر بخش و هر کشور ما این‌ها را احصا و برنامه ریزی کرده ایم که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که با برخی از کشور‌ها پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم، برخی از کشور‌ها که هنوز به آن بلوغ مدنظر نرسیده در بحث عدم سرعت یا کندی توسعه روابط تجاری به عبارتی آسیب شناسی شد و موضوعات مورد طراحی و راه حل‌های تخصصی و چاره اندیشی‌های تخصصی قرار گرفت.

ما هر هفته اعزام یا پذیرش هیات‌های تجاری را داریم، هیات‌های تجاری که تخصصی برنامه ریزی می‌شود این هیات‌ها نه تنها به آن حوزه‌های تجاری مرتبط خودش و آن صنایع، بلکه ما اینها را به استان‌ها اعزام می‌کنیم، در استان‌ها به نوعی مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهند. شیوه دیگر حضور فعال در پاویون‌های و نمایشگاه‌های تخصصی کشور‌های عضو است. همچنین گام جدیدی که در دولت برداشتیم، ارتباط پلتفرم‌های بازار یابی بی تو بی و بی تو سی است. از تمام ابزار‌های چه قدیمی، نوآورانه و جدید حوزه تجاری و توسعه بازار استفاده می‌کنیم تا یک تصویر مناسب از توانمندی‌های صنعتی، تولیدی و صادراتی ایران را ایجاد کنیم.

ما الان یکی از موضوعات مهمی که بر روی آن تمرکز کرده ایم، بحث مسائل حقوقی و بحث‌های ضمانتی است ما بیمه‌های خودمان را فعال کردیم، هفته گذشته بزرگترین قرارداد بیمه تجاری را بین صندوق ضمانت صادرات ایران و بیمه‌های روسیه امضا کردیم، در حال مذاکره با برخی از کشور‌های دیگر هستیم. سعی میکنیم در تک تک کشور‌ها مسئله بیمه قرارداد‌ها را به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار جایگزین ال سی جای بیندازیم. نکته دیگر اینکه، بتوانیم اتاق‌های داوری را به عنوان مجاری حل اختلاف بازرگانان تعریف کنیم.