:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محسن رضایی:

اصلاح نظام بانکی با جدیت آغاز می شود

محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور بر ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکداری کشور تاکید کرد و اظهار داشت: مشکلات فنی و کارکردی بانک ها در کشور از جمله ناترازی و زیان انباشته و همچنین عدم توجه به دستورات اسلامی از مسائل مهمی است که دولت با توجه به آنها برای اصلاح اساسی نظام بانکی در سال جاری برنامه ریزی کرده است. اگر نظام پولی و مالی کشور اصلاح شود قطعا به جهش تولید و بهبود وضعیت معیشتی مردم منجر می شود.
کد خبر: ۱۹۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
اقتصادگردان- وی همچنین با اشاره به اینکه دولت برای اصلاح صندوق های بازنشستگی، اقدامات و برنامه ریزی های بزرگی را آغاز کرده است گفت: اگر اصلاحات در نظام تامین اجتماعی در سه سال آینده انجام نشود در آینده صندوق های بازنشستگی با کسری بسیار بالایی روبرو می شوند و به همین منظور مساله اصلاحات و تحولات عمیق اقتصادی در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با مشکلات انباشته شده از دهه های گذشته در اقتصاد کشور مواجه است، اظهار داشت: نظام پولی و بانکی باید متحول شود و دولت برنامه ریزی جدی در این زمینه را آغاز کرده است.

رضایی ادامه داد: مساله بانکداری در کشور علاوه بر مشکلات فنی و کارکردی نیازمند مطابقت با قوانین شرع و اسلام است که در این زمینه نیز با بهره گیری از نظرات مراجع محترم اصلاح نظام بانکی انجام می شود.
وی همچنین با اشاره برنامه دولت برای اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی گفت: بخش مهمی از یارانه اختصاص یافته به مردم قاچاق می شد و بخش دیگری نیز به دست جامعه هدف نمی رسید بنابراین اصلاح نظام یارانه ای کشور حائز اهمیت اساسی بود و دولت در این راستا برنامه اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی از کالاهای اساسی را برای رفع فقر و کمک به جهش تولید در سال جاری آغاز کرد.
رضایی همچنین به نقدینگی عظیم و فراوان در کشور اشاره و تاکید کرد: این نقدینگی به جای ایجاد آبادانی و افزایش تولید تبدیل به عاملی تورم زا در کشور در دهه های گذشته شده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی و همچنین خلق پول توسط بانک ها به صورت نامتعارف را از دیگر عوامل مهم دامن زدن به تورم در کشور عنوان کرد و گفت: این عوامل باعث شده تا قیمت کالاها در کشور واقعی نباشد و قدرت خرید مردم کاهش یابد و دولت پس از یک آسیب شناسی جدی به این نتیجه رسید که باید هرچه سریعتر اصلاحات اقتصادی و بانکی آغاز شود.
باید مردم در اداره و مدیریت اقتصادی کشور سهیم شوند که از جمله برنامه های دولت در زمینه تسهیل حضور اقتصادی مردم رونق کسب و کار خانگی و شرکت های تولیدی است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در راستای کاهش تورم و با بیان اینکه مدیریت تورم تا پایان سال اولویت دولت است، گفت: در خرداد ماه سال جاری به دلیل طرح اصلاح ارز ترجیحی تورم افزایش داشت اما در ماه های بعد کاهش یافت و در حال حاضر شاهد نرخ کاهشی تورم ماهانه هستیم.

رضایی با تاکید بر اینکه نظام پولی و بانکی هنوز بصورت کامل منطبق بر احکام اسلامی و شرعی و بانکداری اسلامی نیست، افزود: ساختار بانکی کشور از 50 سال گذشته تاکنون تغییری نکرده و بسیاری از استانداردهای نظام مالی و پولی در آن رعایت نشده است.

وی تاکید کرد: در همین راستا دولت سیزدهم برنامه ریزی برای طرح اصلاح نظام بانکی را پس از بررسی و تصویب در شورای عالی سران قوا آغاز کرده است و از سال آینده تمامی بانک ها موظف به اجرای آن هستند و قطعا نظرات معظم له در این زمینه راهگشا است.