:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
دلار به 31 هزار تومان رسید، قیمت سکه ۱۴ میلیون و 280 هزار تومان شد

صدور مجوز اینترنتی خرید و فروش طلا، بزودی، قیمت یورو در صرافی‌های بانکی باز هم کاهشی شد

قیمت دلار در بازار آزاد روز دوشنبه، ۲۱ شهریورماه 1401، معامله شد و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1731 دلار، قیمت سکه نیز به 14 میلیون و 280 هزار تومان افزایش یافت. هر یورو در صرافی‌های بانکی با ۸۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۶۲ تومان معامله شد.هر دلار نیز در صرافی‌های بانکی با ۱۹ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۶۳۷ تومان به فروش رسید.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۳۵۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۷۷ تومان اعلام شد.
کد خبر: ۱۹۶۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۴۴۶ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۴۹۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۶۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۷ هزار و ۷۱ تومان معامله شد.

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۲۹ هزار تومان

معاملات توافقی دلار در بازار ارز  (دوشنبه‌، ۲۱ شهریورماه) با بهای ۲۹ هزار و ۲۷۰ تومان کار خود را آغاز کرد. در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۲۹ هزار و ۲۷۰ تومان و با حجم ۳۰ هزار دلار معامله شد. معاملات توافقی دلار در روز کاری گذشته (یک شنبه، ۲۰شهریورماه) کار خود را با ۲۹ هزار و ۳۹۰ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۲۹ هزار و ۴۳۰ تومان به کار خود پایان داد. حجم معاملات در این روز ۱۴ میلیون و ۹۰۹ هزار بود.
قیمت سکه طرح جدید  (دوشنبه، ۲۱ شهریورماه) با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم سکه هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۷۱۸ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا نیز به یک‌هزار و ۷۲۵ دلار و ۲۳ سنت رسید.

صدور مجوز اینترنتی خرید و فروش طلا، بزودی

از سوی دیگر، معاون وزیر صمت خبر داد، مجوزهای خرید و فروش طلا در بستر اینترنت با هماهنگی اتحادیه‌ها به زودی فراهم می‌شود.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه معتقدم به جای فروش طلا درشبکه‌های اجتماعی غیرمجوزدار، در بستر سایت‌های اینترنتی مجوز دار این خرید و فروش انجام شود، گفت: با اتحادیه های مربوطه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که به زودی مجوزهای لازم در حوزه خرید و فروش طلا در بستر اینترنتی فراهم شود.
علیرضا شاه‌میرزایی در نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در مود اعلام ممنوعیت فروش طلا در بستر اینترنت، اظهارکرد: اینکه کسانی دلایلی را پیرامون منع خرید و فروش طلا در بستر اینترنت مطرح می‌کنند باید مورد بررسی قرار گیرد و ظاهر و باطن این مباحث سنجیده شود. ظاهر این است که نگران هستند پول مردم ازدست برود ولی باطن ممکن است مسئله دیگری باشد.
اینکه کسب و کارهایی پول مردم را دریافت کردند اما طلا ندادند دلیل نمی‌شود که فروش طلا را در بستر اینترنت لغو کنیم. بلکه راه حل آن، استفاده از رکن ضامن است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت تصریح کرد: اگر تضامینی از طریق نهادهای مالی مانند بیمه، بانک و سایرنهادهای مالی ایجاد شود، اعتماد ما به بسترهای اینترنتی در حوزه فروش طلا فراهم می شود.
شاه‌میرزایی با بیان‌اینکه فروش طلا در بستر اینترنت در همه جای دنیا مرسوم است، خاطرنشان کرد: کسانی هستند که می‌گویند طلا را از اینترنت خریداری نکنید اما خودشان در شبکه‌های اجتماعی بدون مجوز فعالیت می‌کنند و خالی فروشی می کنند. بنابراین بنده معتقدم به جای فروش طلا درشبکه‌های اجتماعی غیرمجوزدار، در بستر سایت‌های اینترنتی مجوز دار این خرید و فروش انجام شود. با اتحادیه های مربوطه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که به زودی مجوزهای لازم در حوزه خرید و فروش طلا در بستر اینترنتی فراهم شود.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه بانک‌ها از خرید و فروش طلا منع شده‌اند و نه از تضمین آن، گفت: درست است که نهادهای مالی نظیر بانک باید در بحث تضمین کمک کننده سایت‌های اینترنتی مجوز دار باشند. در مقابل از همین اوراق طلا، برای توثیق موردنیاز بانک ها نیز می توان استفاده کرد.
شاه‌میرزایی با بیان اینکه مقاومت اتحادیه های طلا در گذشته در خرید و فروش این کالا در بستر اینترنت، نوعی انحصارطلبی صنفی بوده است، اظهار کرد: اتحادیه های طلا و اتحادیه کسب و کار مجازی در حوزه مجوزدهی فروش طلا در بستر اینترنت کوتاهی کردند و این رویه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم به زودی اصلاح خواهد شد.
به‌گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در آستانه انتشار اطلاعات تورم آمریکا در روز سه‌شنبه، تقریباً ثابت مانده‌است. بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا آماده افزایش دوباره نرخ بهره هستند.
اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند روند افزایش نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی برای دومین ماه پیاپی آهسته شده و به 8.1 درصد رسیده باشد. اما مقامات بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته به افزایش دوباره 75 واحدی نرخ بهره در ماه سپتامبر اشاره کردند.
بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را 75 واحد در هفته گذشته بالا برد و آماده‌ یک افزایش دیگر در ماه اکتبر است.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.21 درصد کاهش به 1713 دلار و 30 سنت رسید. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری فلزات گرانبها ازجمله طلا را افزایش داده و تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به آن را پایین می‌آورد.