:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
سکه 14 میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد

آماده‌باش بانک‌ها برای احیای روابط با بانک‌های خارجی، کشتی‌آرای اعلام کرد: بازار در آرامش است

قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه، ۲۰ شهریورماه1401 به 30710 تومان معامله شد و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1718 قیمت سکه طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. هر دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۶ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۶۱۸ تومان به فروش رسید.
کد خبر: ۱۹۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
اقتصاد گردان


اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه - محسن شمشیری

هریورو نیز در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۶۴۲ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۳33 تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۵۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴23 تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶81 تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و 727 تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و 988 تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و 237 تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و 949 تومان معامله شد.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم سکه هشت میلیون تومان، ربع‌ سکه پنج میلیون تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۶۱۴ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا نیز به یک‌هزار و ۷۱۷ دلار و ۴۷ سنت رسید.

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۲۹ هزار تومان

معاملات توافقی دلار در بازار ارز  (یکشنبه‌، ۲۰ شهریورماه) در کانال قیمتی ۲۹ هزار تومان و با بهای ۲۹ هزار و ۳۹۰ تومان کار خود را آغاز کرد.
از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان،  بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد. این بازار طی ماه‌های اخیر سبب تامین تقاضاهای خُرد مردم شده و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.
در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۲۹ هزار و ۳۹۰ تومان و با حجم ۱۰ هزار دلار معامله شد.
معاملات توافقی دلار در روز کاری گذشته (شنبه، ۱۹ شهریورماه) کار خود را با ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۲۹ هزار و ۵۶۰ تومان به کار خود پایان داد. حجم معاملات در این روز ۱۳ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۳۰۰ بود.

آماده‌باش بانک‌ها برای احیای روابط با بانک‌های خارجی

جلسه معاون ارزی بانک مرکزی با مدیران بین‌الملل بانک‌های کشور به منظور تجهیز و آمادگی برای گسترش و احیای روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی برگزار شد.
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: این نشست که در راستای تعامل سازنده و بهبود عملکرد شبکه بانکی کشور به ویژه در حوزه ارزی برگزار شد، موضوعات مربوط به چگونگی انجام مقدمات فرآیند اتصال به شبکه بانک‌های خارجی، آمادگی کادر ارزی به منظور بهره‌گیری از روش‌های نوین پرداخت بین‌المللی و همچنین  گشایش اعتبار اسنادی مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست با اشاره به اصلاح مجموعه مقررات ارزی بعد از قریب یک دهه از صدور آخرین نسخه آن؛ ارتقاء و بهبود سامانه‌های ارزی به‌عنوان اقدامات بانک مرکزی مطرح شد و توقعات  از شبکه بانکی در مدیریت مسائل ارزی و دغدغه‌های مربوط به آن  به ‌منظور رفع نیازهای کشور مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین در این نشست ضمن  تاکید بر لزوم حضور موثر بانک ها در تامین ارز اربعین ؛ مقرر شد در راستای هم‌اندیشی بیشتر و رفع دغدغه‌های مترتب و پوشش بهینه نیازهای ارزی کشور، این جلسات به‌ صورت ادواری با حضور بخش‌های بین‌الملل بانک‌ها در بانک مرکزی برگزارشود.


کشتی‌آرای اعلام کرد: بازار در آرامش است

کشتی آرای از برقراری آرامش در بازار طلا و ارز و کاهش حباب سکه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود قیمت ها در روزهای آینده نیز در همین سطح باقی بماند.

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای اخیر، اظهار داشت: باتوجه به عدم تغییر چشم گیر قیمت جهانی طلا در دو هفته اخیر و همچنین مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی و وضعیت مطلوب منابع ارزی، قیمت ها در روزهای اخیر با نوسان شدید همراه نبوده است.

وی با بیان اینکه نوسانات فعلی در بازار ارز عادی است، گفت: قیمت دلار در چند روز اخیر ثابت مانده و به همین دلیل نیز هم اکنون قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 300 هزار تومان، سکه طرح جدید 13 میلیون و 950 هزار تومان، نیم سکه 8 میلیون تومان، ربع سکه 5 میلیون تومان و سکه یک گرمی 3 میلیون تومان تعیین شده و مبنای داد و ستد است.

این فعال بازار طلا و جواهر ضمن تأکید براینکه نوسانات روزانه قیمت طلا و سکه طبیعی است، افزود: قیمت هر مثقال طلای آبشده نیز 5 میلیون و 600 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 293 هزار تومان و هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 722 هزار تومان است.

کشتی‌آرای درباره حباب سکه گفت: باتوجه به تعادل نسبی عرضه و تقاضا در بازار حباب سکه هم اکنون یک میلیون و 380 هزار تومان است که نسبت به هفته های قبل کاهش یافته است، حباب سکه در هفته های قبل یک میلیون و 500 هزار تومان بود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بازار طلا و ارز با آرامش همراه است؛ عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد و نوسانات قیمتی در بازار طبیعی است.

او همچنین درباره وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: پیش بینی می شود قیمت ها در روزهای آینده نیز در همین سطح باقی بماند و تا تعیین تکلیف نهایی مذاکرات نوسانات بازار طلا و ارز به مانند روزهای گذشته باشد.

مردم تمایلی به سرمایه‌گذاری دلاری ندارند

طبق اعلام دبیرکل کانون صرافان، در هفته‌های گذشته مردم در خرید سرمایه‌ای دلار محتاط عمل می‌کنند و دیگر بازار ارز مانند گذشته شاهد رفتارهای هیجانی نیست.
کامران سلطانی‌زاده درباره وضعیت بازار ارز در روز‌های اخیر، اظهار داشت: علی رغم صحبت‌های منفی در مورد توافق و ایام تعطیلی اربعین و همچنین حجم بالای سفر‌های آخر شهریور، شاهد نوسانات غیر طبیعی و‌هیجانی در‌بازار ارز نیستیم.