:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کاهش قیمت اونس جهانی طلا به 1753 دلار

کاهش قیمت دلار و سکه در بازار، ریزش 900 هزار تومانی قیمت سکه در هفته گذشته، دلار در کف قیمت ۳ ماهه؛ همه تماشاچی بازار ارز شدند

به دنبال انتشار اخبار مذاکرات هسته ای و نزدیک شدن به زمان توافق احیای برجام، و اظهار نظر برخی ناظران سیاسی در مورد احیای برجام در اوایل سپتامبر، بازار ارز و طلا واکنش نشان داده و با اعلام قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت 30 هزار تومان، و همچنین کاهش قیمت اونس جهانی طلا به 1753 دلار در روز جمعه، قیمت سکه به 13 میلیون و 700 هزار تومان رسیده و پیش بینی می شود که در هفته جاری کاهش بیشتری داشته باشد.
کد خبر: ۱۹۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
اقتصاد گردان


اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه - محسن شمشیری

کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان گفت: جو بازار بسیار آرام‌ است و عموما حساسیت نسبت به معاملات دربازار ارز کاهش یافته است.در بازار ارز دیگر خبری از رفتارهای هیجانی نیست و اصطلاحاً دیگر کسی از بازار ارز سراغ نمی‌گیرد.
به گفته او در بازار نه خریداری هست و نه فروشنده؛ همه نسبت به بازار ارز بی‌تفاوت شدند. می‌توان گفت که این روزها اکثرا تماشاچی بازار شدند.قیمت دلار در بازار غیررسمی در محدوده ۲۹۷۰۰ تومان و در بازار توافقی در کانال ۲۸ هزار تومان در نوسان است.
دبیرکل کانون صرافان با تاکید بر این که این روزها همه نسبت به بازار ارز بی‌تفاوت شدند، گفت:
وی همچنین گفت:  در بازار نه خریداری هست و نه فروشنده؛ همه نسبت به بازار ارز بی‌تفاوت شدند. می‌توان گفت که این روزها اکثرا تماشاچی بازار شدند.
قیمت دلار بعد از سه ماه به کف خود رسید و همچنان در کانال ۲۹ هزار تومان معامله می‌شود؛ دبیرکانون صرافان از فضای آرام در این بازار می گوید و تأکید دارد که این روزها همه تماشاچی شده‌اند و خرید و فروشی دیگر در بازار نداریم.
بازار ارز که از ابتدای هفته جوی آرام را سپری کرده و شاهد کاهش قیمت‌ها بوده است در آخرین روز هفته نیز در فضایی با ثبات چشم‌انتظار خبرهای جدید سیاسی است.
قیمت دلار در روز گذشته به میانه کانال 29 هزار تومان رسید و عملاً رکورد کف قیمت دلار طی 3 ماه گذشته ثبت شد؛ در 90 روز گذشته دلار در قیمت‌های بالای 30 هزار تومان در نوسان بود ولی طی روزهای اخیر با کاهش قیمت ها در بازار ارز، دلار توانست به کانال 29 هزار تومانی بازگردد.
خبرهای جدید از مذاکرات و فضای آرام بازار ارز به همراه افزایش عرضه توانست زمینه کاهش قیمت ارز را هموار کند تا جایی که طبق اعلام دبیر کانون صرافان می توانیم در صورت ادامه همین روند، بزودی شاهد سقوط قیمت دلار در کانال 28 هزار تومان هم باشیم.
کارشناسان ارزی می گویند: شرایط فشار فروش قابل توجهی در بازار حکم‌فرما است و تلاش‌های معامله‌گران افزایشی در جهت تقویت سیگنال‌های سیاسی منفی و در نتیجه آن جلوگیری از کاهش قیمت ارز بی‌نتیجه مانده است.

افت یک میلیون تومانی قیمت سکه

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش یک میلیون تومانی قیمت سکه در هفته‌ای که گذشت، خبر داد و گفت: هفته گذشته کاهش قیمت انواع سکه و طلا رکورد جدیدی را در سال جاری ثبت کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی ادامه خواهد داشت.
محمد کشتی آرای اظهار داشت: در آخرین معاملات روز گذشته بهای انس جهانی به یک هزار و ۷۶۳ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته ۴۲ دلار کاهش داشت. نرخ ارز نیز از ابتدای هفته به دلیل روند مثبت مذاکرات برجام سیر نزولی به خود گرفت و روز گذشته به کانال ۲۹ هزار تومان نزول یافت. این دو عامل (افت نرخ ارز و انس جهانی طلا) باعث شد قیمت سکه و طلا نیز سیر نزولی داشته باشد.
سکه طرح قدیم یک میلیون تومان، سکه طرح جدید ۹۰۰ هزار تومان کاهش، نیم سکه و ربع سکه ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی را ثبت کردند.
هر مثقال طلای آب شده ۲۹۵ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۷ هزار تومان و طلای ۲۴ عیار هم گرمی ۹۰ هزار تومان کاهش هفتگی قیمت داشتند.
به گفته این مقام صنفی، حباب سکه این روزها به دلیل کاهش تقاضا و اینکه افراد فروشنده هستند و تقاضای خرید در بازار نیست، ۲۰۰ هزار تومان در هفته جاری کاهش یافت ولی همچنان حباب سکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.کاهش ۸۱۰ تومانی نرخ ارز و افت ۴۲ دلاری بهای جهانی طلا موجب شد قیمت انواع سکه و طلا در بازار سیر نزولی داشته باشد.
وی اظهار داشت: شرایط موجود به‌گونه‌ای است که با توجه به سیر نزولی قیمت‌ها خریدار در بازار به شدت کاهش یافته است و معاملات کم شده و تقاضا بسیار پایین آمده اما عرضه زیاد شده و این امر به کاهش بیشتر قیمت‌ها کمک کرده است.پیش‌بینی می‌شود هفته آینده با توجه به روند مثبت مذاکرات برجام در یکی دو رو آینده کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
قیمت سکه پنجشنبه، ۲۷ مردادماه با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به‌روز گذشته، ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۷۷ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۵۳۵ هزار تومان شد.
در صرافی‌های بانکی با ۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۲۸ هزار و ۵۳ تومان به فروش رسید.هر یورو نیز  در صرافی‌های بانکی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۹ هزار و ۲۴ تومان معامله شد.
قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۷۷۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۷۳۵ تومان اعلام شد.
علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۹۱۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۱۹۴تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۸۸۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۱۶۸ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۹۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۵۷ تومان معامله شد.

سقوط طلا به پایین‌ترین قیمت سه‌ هفته اخیر

قیمت طلا روز جمعه به پایین‌ترین حد سه هفته اخیر سقوط کرد و در اولین افت هفتگی خود در پنج هفته اخیر قرار گرفت، زیرا دلار قوی‌تر شد و چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ‌ها توسط فدرال رزرو آمریکا جذابیت طلا را کاهش داد.
بهای هر اونس طلا با ۵.۶ درصد کاهش به ۱۷۵۳ دلار و ۱۰ سنت رسید و این در حالی است که در اوایل جلسه به کمترین میزان خود از ۲۸ جولای تاکنون و به ۱۷۵۱ دلار و یک سنت رسید. البته این فلز گرانبها در طول هفته ۲.۷ درصد کاهش یافت. قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۳۲ درصد کاهش به ۱۷۵۴ دلار و ۱۰ سنت رسید.
برایان لان، مدیر عامل GoldSilver Central گفت: بازار‌ها انتظار دارند که نرخ‌های بهره بیشتر افزایش یابد و البته دلار قوی قطعا بر قیمت طلا در حال حاضر تاثیر گذاشته است.
دلار در برابر رقبای خود به بالاترین حد یک ماه اخیر رسید و طلا را برای خریدارانی که دارای ارز‌های دیگر هستند گرانتر کرد.
تعدادی از مقامات بانک مرکزی ایالات‌متحده روز پنجشنبه گفتند که فدرال رزرو باید به افزایش هزینه‌های استقراض ادامه دهد تا تورم بالا را تحت کنترل درآورد.
مقامات فدرال رزرو در صورتجلسه جولای منتشر شده در روز چهارشنبه گفتند که سرعت افزایش نرخ بهره در آینده به داده‌های اقتصادی دریافتی بستگی دارد. داده‌های روز پنج‌شنبه نشان داد که تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کرده‌اند، هفته گذشته کاهش یافته است که نشان می‌دهد با وجود کاهش سرعت به دلیل نرخ‌های بهره بالاتر، شرایط بازار کار همچنان خوب است.