:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

احیای ۱۰۰۰ واحد با حمایت مالی صندوق کارآفرینی امید

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از بازگشت ۶۰۰۰ واحد راکد، نیمه فعال و نیمه تمام به چرخه تولید در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد صندوق احیای ۱۰۰۰ واحد را تقبل کرده و ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیا اختصاص داده است و تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح با حمایت مالی صندوق احیا شده است.
کد خبر: ۱۹۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
اقتصادگردان- نعمت الله رضایی ـ در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با پنج سکوی تامین مالی جمعی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس گزارشها، تعداد واحدهای راکد، نیمه فعال و فعالی که تاکنون در سه بخش صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی شناسایی شده اند بیش از ۵۰ هزار واحد است. سال گذشته نهضتی به نام نهضت احیا راه اندازی شد و در قالب این نهضت، ۵۰ هزار واحد راکد و نیمه فعال شناسایی و مقرر شد که آنهایی که قابلیت احیا دارند به چرخه تولید برگردند.

وی افزود: بر این اساس قرار است تا در سال جاری ۶۰۰۰ واحد به چرخه تولید برگردند و از این تعداد ۱۰۰۰ واحد را صندوق کارآفرینی امید تقبل کرده که بررسی و عارضه سنجی کند و متناسب با عارضه یابی صورت گرفته مورد حمایت مالی قرار دهد.

رضایی از پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیای ۱۰۰۰ واحد مذکور خبر داد و گفت: این واحدها بر اساس آنچه که احیاگران تشخیص دهند برای دریافت تسهیلات به صندوق معرفی می‌شوند و تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح با حمایت مالی صندوق احیا شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه در پاسخ به سوال درباره میزان تسهیلات پرداختی صندوق به طرح‌های اشتغال، گفت: با توجه به آن که حوزه فعالیت صندوق، طرح‌های خرد و کوچک و متوسط است، عمدتا طرح‌ها زیر ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند. البته تسهیلاتی که صندوق پرداخت می کند تسهیلات ارزان قیمت است که اگر از محل تبصره هایی باشد که بانک مرکزی نرخ سودشان را مشخص کرده زیر ۱۰ درصد و اگر منابع صندوق باشد که ۴ درصد است.

رضایی گفت: امسال ۱۰۰ هزار طرح اشتغال را در برنامه داریم که حمایت کنیم. این طرح ها ویژگی‌های مختلفی دارند که می تواند یک طرح قالیبافی باشد یا یک واحد اقتصادی با دونفر کارکن یا ۱۰ نفر کارکن باشد، یک واحد غیرفعال باشد که به چرخه تولید برگردد یا یک واحد با ظرفیت زیر ۵۰ درصد باشد که کمک کنیم ظرفیت تولیدش بالای ۵۰ درصد برود و می تواند یک واحد نیمه تمام شد که تمام این صدهزار واحد با اولویت مناطق محروم و روستاها خواهد بود.

وی درباره تامین مالی واحدهای مدکور گفت: برای اینکه بخواهیم ۱۰۰ هزار واحد را تامین مالی کنیم، روشهای مختلفی وجود دارد. یک زمان هست که با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه می بندیم و منابع ما و آنها در کنار هم قرار می گیرد و به شکل روال معمول تسهیلات پرداخت می شود. یک زمان به جای آنکه صرفا از منابع نظام بانکی یا دستگاههای اجرایی استفاده کنیم از منابع مردمی استفاده می شود یعنی از ظرفیت بازار سرمایه بهره برداری می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: برای این ۱۰۰ هزار طرح، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی کرده ایم که اختصاص یابد و بسته به نوع طرح‌ ها و اندازه آن میزان تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم از ۱۰۰ میلیون تومان تا ۱۵ میلیارد تومان را شامل می شود و مورد حمایت قرار می گیرند.

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی صندوق در سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط صندوق پرداخت شده است که از محل پرداخت نزدیک به ۷۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم به وجود آمده است.

به گفته وی، طرح های مورد حمایت صندوق شامل طرح‌های خرد و کوچک و متوسط در بخشهای صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات می شود که با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار و مناطق ر وستایی دنبال می شود و سهم طرح های بخش کشاورزی و خدمات سهم بالایی است.