:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اولیانوف: تحریم‌های ایران ممکن است به زودی برداشته شود

کاهش قیمت دلار تا 30 هزار تومان و سکه به 14 میلیون تومان، قیمت دلار توافقی به کمتر از ۲۸۵۰۰ تومان رسید، پیش بینی‌ قیمت طلا و سکه در روزهای آینده

یکشنبه،‌ ۲۳ مردادماه 1401 نرخ دلار در بازار آزاد به 3050 تومان کاهش یافت. نرخ توافقی دلار نیز در بازار بین 28200 تا 28500 تومان معامله شد. همچنین با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه به 14 میلیون و 250 هزار تومان رسید. طی روزهای اخیر و همزمان با اعلام برخی اخبار سیاسی و گمانه‌زنی‌ها از نتایج مذاکرات، بازار ارز وارد مدار کاهشی شده است و قیمت دلار در کانال 30 هزار تومان قرار گرفته است. در بازار آزاد نیز که روز شنبه در ساعات نخست معاملات قیمت دلار در کانال 30700 تومان در نوسان بود صبح یکشنبه به 30100 تومان کاهش یافت.فعالان بازار جو موجود در بازار ارز را مثبت اعلام می‌کنند و معتقدند قیمت ارز احتمالاً همین روال را طی خواهد کرد و در کانال‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۹۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه - محسن شمشیری

کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان اعلام کرد: اگر مدیریت بازار براساس عرضه و تقاضا و بدون قیمت‌های دستوری باشد قیمت دلار ارزان‌تر هم خواهد شد و احتمال بازگشت دلار آزاد به کانال 29 هزار تومان هست.

کشتی‌آرای فعال بازار طلا نیز از کاهش ۷۰۰هزارتومانی قیمت سکه نسبت به روز پنج‌شنبه خبر می‌دهد و می‌گوید: با روند فعلی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده نیز قیمت‌ها با کمی کاهش همراه خواهد شد.

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه، ضمن تأکید بر اینکه تحولات سیاسی در جهان باعث افزایش 28 دلاری طلای جهانی در هفته گذشته شده است، گفت: اما خبرهای مثبت سیاسی درباره مذاکرات در داخل کشور باعث افزایش ارزش ریال شده است.کاهش قیمت ارز از روز شنبه در داخل کشور آغاز شده است و همچنان ادامه دارد این درحالی است که در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت ارز در بازار بودیم.

این فعال بازار طلا و سکه ضمن بیان اینکه با کاهش قیمت ارز، قیمت طلا و سکه نیز به‌خلاف طلای جهانی، سیر نزولی پیدا کرده است، گفت: قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 800 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید 14 میلیون و 250 هزار تومان، نیم‌سکه 8 میلیون و 20 هزار تومان، ربع‌سکه 5 میلیون و 50 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون تومان است. قیمت هر مثقال طلا نیز 5 میلیون و 800 هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار نیز یک میلیون و 340 هزار تومان است.

کشتی‌آرای با تأکید بر اینکه قیمت انواع سکه نسبت به روزهای گذشته با کاهش همراه شده است، تصریح کرد: نسبت به روز پنج‌شنبه قیمت سکه حدود 700 هزار تومان کاهش یافته است. باتوجه به کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها حباب سکه نیز در حال کاهش است.

به‌گفته وی، حباب سکه از یک میلیون و 500 هزار تومان به یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش یافته است؛ ضمن اینکه با توجه به کاهش قیمت ارز، در روزهای اخیر فروشنده در بازار بیشتر از خریدار شده است که همین امر می‌تواند منجر به کاهش بیشتر حباب قیمت سکه شود.

این فعال بازار طلا و جواهر تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده نیز قیمت‌ها با کمی کاهش همراه باشد.

معاملات توافقی دلار یکشنبه، ۲۳ مردادماه پس از گذشت دو ساعت از شروع معاملات دو کانال عقبگرد داشت و با بهای ۲۸ هزار و ۳۶۲ تومان معامله می‌شد.

در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، معاملات دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۸۵ تومان شروع شد؛ اما در فاصله زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت داشت. البته برخی معاملات در بازار توافقی تا قیمت ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان هم رسید.

قیمت ارز در ادامه روند کاهشی روز‌های اخیر، با افت قیمت همراه شده و در آغاز معاملات دومین روز هفته، نرخ دلار در بازار توافقی در کانال پایین‌تر قیمت گذاری شده است.سیر نزولی قیمت‌ انواع ارز در بازار آزاد و توافقی نیز ادامه داشت به نحوی که در دقایق ابتدایی معاملات (یکشنبه 23 مرداد 1401) قیمت‌ها در بازار توافقی ارز و همچنین بازار آزاد با کاهش محسوس همراه شده است.

قیمت دلار در بازار توافقی به کانال 28 هزار تومان بازگشته است و قیمت هر اسکناس دلار در بازار توافقی به رقم 28500 تومان رسیده است. همچنین هر اسکناس یورو توافقی در حال حاضر به قیمت 31200 تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، کاهش یافته است.

قیمت دلار توافقی به کمتر از ۲۸۵۰۰ تومان رسید

هر یورو یکشنبه، ۲۳ مردادماه در صرافی‌های بانکی با ۲۸ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۹۶۸ تومان معامله شد.

هر دلار نیز در صرافی‌های بانکی با ۲۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۲۸ هزار و ۷۴ تومان به فروش رسید.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۷۹۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۷۹ تومان اعلام شد.

علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۷۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۷۳۸ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۲۱۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۴۷۹ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۹۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۶۱۱ تومان معامله شد.

سکه طرح جدید ۳۰۰ هزارتومان ارزان شد

قیمت سکه طرح جدید یکشنبه، ۲۳ مردادماه با ۳۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد .سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۲۶ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۷۴۴ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلی بازارهای رسمی بدون تغییر یک‌هزار و ۸۰۴ دلار و پنج سنت بود.

اولیانوف: تحریم‌های ایران ممکن است به زودی برداشته شود

نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به‌زودی برداشته شوند، اما در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود چنین گفت.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به‌زودی برداشته شوند. اما در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود چنین گفت. تنها بخشی از آنها مربوط به اوکراین است. غرب، خط مشی مستقل روسیه را یک چالش راهبردی می‌داند و به سختی اعمال تحریم‌ها را کنار می‌گذارد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، پیش از این نیز در توئیتر نوشت: وزارت خارجه روسیه گفته است که طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین با یک حق انتخاب مواجهند. آن‌ها یا باید متن فعلی را بپذیرند یا باید بپذیرند که مذاکرات شکست خورده است. کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده که چنین اظهاراتی را مطرح کند.

وی در توئیت دیگری هم نوشته بود: روسیه معتقد است که احیای برجام تنها راه موثر و منطقیِ پیش رو است. احیای برجام منجر به رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، تقویت نظام عدم اشاعه هسته‌ای و ایجاد شرایط بهتر برای پیشرفت گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای خواهد شد.