:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

وثایق دریافت تسهیلات با کارت رفاهی متنوع می‌شود

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی برنامه امسال این است که حدود و گستره استفاده از کارت رفاهی را افزایش می‌دهیم و پیش‌بینی می‌شود وقتی خانوار کارت رفاهی را دریافت کند با طیف متنوع‌تری از وثیقه‌ها تسهیلات را دریافت کند.
کد خبر: ۱۹۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
اقتصادگردان- حمید آذرمند ، مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در حاشیه مراسم رونمایی از تامین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی با تاکید بر کشاورزی قراردادی اظهار کرد: بانک مرکزی از سال گذشته بحث ارتقای تامین مالی را در دستور کار خود قرار داد و زنجیره‌های صنعتی از سال گذشته شروع کردیم و طرح‌های آزمایشی را پیش بردیم.

وی درباره جزئیات این طرح گفت: در ادامه مسیر بحث ارتقای تامین مالی بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و شیوه‌نامه تامین مالی کشاورزی قراردادی را به‌عنوان یکی از روش‌های اصلی تامین مالی بخش کشاورزی هفته گذشته به بانک‌ها ابلاغ کردیم و امروز با حضور مدیران ارشد شبکه‌های بانکی و دستگاه‌های اجرایی این شیوه‌نامه رونمایی شد.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی ادامه داد: پس از این رونمایی بحث عملیاتی کردن تامین مالی کشاورزی قراردادی به‌عنوان گام مهم در ارتقای سیاست‌های اعتباری در پیش خواهیم گرفت.

ریسک بانک کم می‌شود

آذرمند با بیان اینکه در بحث تامین مالی کشاورزی قراردادی بحث وثیقه را مدنظر قراردادیم، بیان کرد: شیوه‌نامه اجازه خواهد داد که شرکت‌های مجری قراردادی که با کشاورزان منعقد کردند بازپرداخت آن توسط یک صندوق تضمین کنند و این قرارداد‌ها به عنوان وثیقه تسهیلات به بانک‌ها ارائه شود و جریان مالی به پشتوانه قرارداد بین کشاورز و مجری اتفاق بیفتد و چالش وثیقه و توان توثیق بنگاه‌ها را حل می‌کند.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین مزیت این طرح برای بانک این است که با مشتری طرف قرارداد است که قراردادی با طیفی از مشتریان دارد و صندوق‌های تضمین قرارداد‌ها را تضمین کردند که یک رابطه پایدار بین اجزای زنجیره وجود دارد؛ بنابراین ریسک بانک تا حد زیادی کم می‌شود علاوه بر این در شیوه‌های سنتی بانک هم بنگاه‌ها را تامین مالی می‌کرد هم کشاورزان را، اما در کشاورزی قراردادی عملاً یک جریان مالی پیوسته شکل می‌گیرد که بنگاه‌ها و کشاورزان هم‌زمان تامین مالی می‌شود.

آذرمند با بیان اینکه این طرح برای کشاورزان نیز مزایای متعددی دارد، افزود: اول اینکه در ازای فروش محصول که قراردادی دارد خدمات مهندسی، آموزشی و مشاوره‌ای را دریافت می‌کنند، همچنین قرارداد اطمینان خاطر برای آن‌ها فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: چنانچه کشاورزی قراردادی را در کشور جاری و ساری کنیم می‌توانیم اتکای تامین مالی کشاورزی را به روش‌های تورمی و روش‌های مبتنی بر پایه پولی کاهش دهیم و به ثبات مالی اقتصاد هم کمک می‌کند.

این مقام مسوول بیان کرد: در روش تامین مالی زنجیره‌ای سامانه توثیق را گسترش می‌دهیم و قرارداد واقعی که در سامانه وزارت جهاد ثبت شده بین کشاورزی و مجری وثیقه پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرد؛ بنابراین به میزان قرارداد، تولید واقعی عملاً تامین مال با شیوه کم ریسک محقق می‌شود، زیرا صندوق‌های تخصصی نیز بازپرداخت تسهیلات را تضمین می‌کند.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی ادامه داد: روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای در بخش‌های دیگر صنعتی و کشاورزی به طور جدی پیگیری می‌کنیم و برای هر کدام هم ابزار‌ها و روش‌های خاص خود را ارائه می‌کنیم.

شیوه‌نامه کارت رفاهی به بانک‌ها ابلاغ شد

آذرمند درباره وثیقه‌گذاری سهام عدالت توضیح داد: وثیقه گذاری مربوط به انتهای زنجیره تامین مالی و مربوط به مصرف‌کننده است و در این زمینه شیوه‌نامه کارت رفاهی را به بانک‌ها ابلاغ کردیم. برنامه امسال این است که این حدود و گستره آن را افزایش می‌دهیم و پیش‌بینی می‌شود وقتی خانوار کارت رفاهی را دریافت کند با طیف متنوع‌تری از وثیقه‌ها تسهیلات را دریافت کند.

وی درباره پیوند شیوه تامین مالی زنجیره‌ای و کشاورزی سنتی گفت: بحث تامین مالی کشاورزی قراردادی زمانی اجرایی می‌شود که زنجیره‌های کشاورزی و زنجیره‌های یکپارچه شکل بگیرد و این نیازمند همکاری ارکان به خصوص وزارت جهاد کشاورزی، شبکه بانکی و وزارت صنعت است و خوشبختانه این همگرایی وجود دارد.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی گفت: روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای بنا ندارد، اعتبار جدیدی را خلق کند صرفاً روش‌ها و شیوه‌ها را کارا، شفاف و مناسب می‌کنیم و همان نظام اعتباری با همان قدرت خلق اعتبار، اما با هدفمندی و کارایی بیشتر و حذف تامین مالی موازی شیوه‌های سنتی و منابع موجود با قدرت بیشتر و کارایی بیشتر تولید را تامین مالی کنند بنابراین نگران خلق پول و نقدینگی نیستیم و کمک می‌کند ثبات مالی دست یابیم.