:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد

تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نیازمند همه جانبه بین دستگاهی است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به عدم انسجام دستگاه‌ها دولتی برای اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن تحقق شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت ۴ سال در هاله ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۱۹۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸

اقتصادگردان- عبدالجلال ایری ضمن تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه روز گذشته کمیسیون  وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه بودجه حضور یافتند. در این جلسه  آخرین وضعیت تامین منابع مالی اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. معاون شهرسازی وزیر راه، گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن ارائه کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس این گزارش میزان تملک اراضی توسط وزارت راه و شهرسازی از میزان ۷۱۶۰ هکتاری که تحت تملک دستگاه‌های دولتی بوده و باید به این وزارت خانه واگذار می‌‎شد، کمتر از ۵۰۰ هکتار است که طی جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس جمهور مقرر شد تا پایان شهریور تمامی اراضی مذکور در اختیار وزارت راه قرار گیرند.

براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، به زودی ۲۳۰۰ میلیارد تومان توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مساکن مهر به صندوق ملی مسکن تزریق خواهد شد که اولین واریزی به این صندوق خواهد بود. از طرفی مالیات های حوزه زمین و مسکن نیز پس از اخذ به این صندوق واریز خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور به وزیر صمت و وزارت راه مهلت یک هفته ای داده تا برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی به منظور کاهش بهای تمام شده ساختمان‌ها تدابیری اتخاذ کنند.مسئولان وزارت راه در این نشست تاکید داشتند که ساخت واحدهای مسکونی بدون پرداخت تسهیلات و تامین منابع مالی امکان پذیر نیست و از طرفی امکان برآورد هزینه تمام شده تمامی واحدهای ساخته شده طرح نهضت ملی مسکن نیز وجود ندارد که این امر موجب بر هم خوردن تمامی معادلات خواهد شد و باید برای این امر مهم تدبیری صورت بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه بودجه نیز گزارشی از وضعیت بودجه کشور و برخی منابع و مصارف‌ها ارائه کرد. همچنین در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور نیز تاکید داشتند که در این سفرها هزینه جدیدی برای دولت ایجاد نمی‌شود بلکه مصوبات سفر اولویت بندی پرداخت اعتبارات به پروژه‌های ضروری استان ها بوده که عموم آنها هم پروژه های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد است.وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از تامین زمین برای ساخت مساکن طرح نهضت ملی ارائه کرد. که بر اساس آن تاکنون یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شده و آماده عملیات ساخت بوده که در برخی از مناطق نیز انجام شده است.

وی افزود: بر اساس این گزارش زمین برای ساخت حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد نیز شناسایی شده که هم اکنون در مراحل تغییر کاربری است و تا پایان شهریور زمین برای ساخت ۳ میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری آماده بهره برداری خواهد بود. در این نشست به وضعیت پرداخت آورده متقاضیان برای دریافت واحدهای مسکونی اشاره شد که با لحاظ میزان تسهیلات برای تسویه قیمت مسکن فاصله بسیار زیادی داشته و عموم متقاضیان هدف این طرح امکان پرداخت آن را ندارند. لذا باید برای این موضوع نیز تدابیری صورت بگیرد.

وی در پایان بیان کرد: در این نشست وزیر راه و شهرسازی نسبت به عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به میزان ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی خودشان ابراز گلایه کرده وتاکید داشت بانک‌ها به دنبال راه گریزی برای پرداخت تسهیلات با میزان تعیین شده در قانون جهش تولید مسکن هستند. با توجه به عدم انسجام دستگاه‌ها دولتی برای اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن، تحقق شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال در هاله ای از ابهام قرار داشته و دستیابی به این رقم نیازمند همکاری همه جانبه تمامی دستگاه‌های دولتی با نظارت دقیق رئیس جمهور است.