:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
اونس جهانی طلا به 1778 دلار رسید

کاهش ارزش یوان و پوند مصر، تقویت روبل و روپیه در برابر دلار، ثبات قیمت ارز و طلا در بازار

قیمت فروش دلار روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در بازار آزاد به 31720 تومان رسید. همچنین با افزایش قیمت اونس جهانی به 1778 دلار، سکه به 14 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. در صرافی‌های بانکی نیز دلار با ۲۷تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۸۹۴ تومان مبادله می‌شود.هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی با ۵۶ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۸۵۵ تومان معامله شد.
کد خبر: ۱۹۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۶۱۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۶۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۱۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۸۹ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۹۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۴۵۸ تومان اعلام شد.
همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۵۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۴۸ تومان معامله شد.

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۳۰ هزار تومان

معاملات توافقی دلار  در بازار ارز (سه‌شنبه‌، ۱۱ مردادماه) در کانال قیمت ۳۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۳۸۰ تومان و با حجم ۱۸ هزار معامله شد.
معاملات توافقی دلار در روز گذشته (دوشنبه،۱۰ مردادماه) کار خود را با ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان شروع و با نرخ ۳۰ هزار و ۳۹ تومان به پایان رساند. حجم معاملات دلار توافقی در پایان روز گذشته ۱۰ هزار و ۹۴۷ بود.
قیمت سکه طرح جدید  (سه‌شنبه، ۱۱ مردادماه) بدون تغییر قیمت نسبت به سه روز گذشته ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.قیمت هر قطعه سکه طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دادوستد شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.بر اساس این گزارش سکه طرح قدیم نیز برای سومین روز متوالی است که تغییر قیمت نداشت.  همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۹۲۸ هزار تومان شد. قیمت اُنس جهانی طلا با ۲ دلار افزایش بها نسبت به روز کاری گذشته به یک‌هزار و ۷۷۳ دلار و ۶۷ سنت رسید.
قیمت هر اونس طلا  با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۷۷۳ دلار و ۹۱ سنت رسید.قیمت طلا برای پنجمین روز پیاپی در بحبوحه‌ ضعف گسترده دلار آمریکا و تمایل بازار به سرمایه‌گذاری‌های ایمن به‌دنبال نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا افزایش یافت.قیمت هر اونس طلا  با 0.10 درصد افزایش به 1773 دلار و 91 سنت رسید.
شاخص دلار آمریکا در روز دوشنبه به‌خاطر ترس از رکود در آمریکا در بحبوحه اطلاعات ناامیدکننده اقتصادی 0.13 درصد کاهش یافت و به حدود 105.24 رسید. شاخص مدیران خرید در بخش تولید کارخانه‌ای در آمریکا به پایین‌ترین رقم از 2020  یعنی 52.8 رسیده‌است. این رقم در ماه گذشته برابر با 53 بود.
به‌علاوه، آمار ناامیدکننده اقتصادی در منطقه یورو و چین هم بر ارزش دلار و به‌دنبال آن قیمت طلا تاثیر گذاشته‌است.
خرده‌فروشی در آلمان 8.8 درصد نسبت‌به سال قبل کاهش‌یافته است. از طرف دیگر، طبق گزارش منابع آگاه، نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در روز سه‌شنبه از تایوان بازدید کند که نشان دهد آمریکا در برابر تهدید چین ساکت نمی‌نشیند. برخی منابع هم گزارش داده‌اند آمریکا در فکر محدود کردن ارسال تجهیزات ساخت ریزتراشه به تولیدکنندگان چینی است.
دراین‌بین، بازار سهام وال‌استریت افت متوسطی داشته و سود ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا به حدود 2.58 درصد رسیده‌است، یعنی پایین‌ترین رقم طی 4 ماه گذشته. شاخص بورس اس‌پی500 هم 0.25 درصد طی یک روز کاهش‌یافته است.روی‌هم‌رفته، ضعف دلار آمریکا و تمایل بازار به سرمایه‌های ایمن به نفع خریداران طلا خواهد بود.

بالاترین جهش یک ماهه روپیه هند ثبت شد

روپیه هند به بالاترین سطح یک ماهه رسید زیرا کاهش بازدهی خزانه‌داری آمریکا و کاهش پیش‌بینی‌های پولی تهاجمی فدرال رزرو در بحبوحه ترس از رکود، دلار را تحت فشار نگه داشت.
به گزارش کارنسی، روپیه حدود ۷۸.۸۷ در هر دلار معامله شد که به قوی‌ترین سطح خود از اول جولای رسید و روز گذشته (دوشنبه) در ۷۹.۰۲ بسته شده بود.
کونال سودانی، دستیار معاون رئیس‌جمهور در مرکز تجارت جهانی FX  و خزانه‌داری نرخ‌ها در بانک شینهان گفت: کاهش احتمال افزایش شدیدتر نرخ بهره فدرال رزرو همچنان بر دلار تاثیر می‌گذارد.
قیمت نفت خام برنت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه، همراه با بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران نهادی خارجی به روپیه کمک می‌کند.
کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز بر دلار تاثیر گذاشت زیرا سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از اینکه سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس ایالات‌متحده به تایوان، تنش‌ها بین پکن و واشنگتن را تشدید کند، دارایی‌های امن مانند اوراق قرضه را خریداری کردند.
بازارها از قبل نگران اقتصادهای بزرگ چین، ژاپن و ایالات‌متحده بودند که اطلاعات ضعیفی از فعالیت کارخانه‌ها را در ابتدای هفته گزارش کردند.سرمایه‌گذاران اکنون منتظر تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی هند در روز جمعه هستند، جایی که انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ بهره اصلی خود را افزایش دهد.
با این حال، بر اساس نظرسنجی رویترز، با توجه به عدم وجود راهنمای روشن از سوی بانک مرکزی، بین تحلیلگران درباره اندازه این حرکت اتفاق نظر وجود نداشت. پیش‌بینی‌های ۶۳ اقتصاددان مورد نظر رویترز از افزایش ۲۵ تا ۵۰ واحدی نرخ، متغیر بود.

چشم‌انداز غم‌انگیز یوان

یوان ماه آگوست را با کندی آغاز کرد و کاهشی را که در پنج ماه گذشته متحمل شده بود ادامه داد، در حالی که اقتصاد چین همچنان نگران قرنطینه‌های کووید و تشدید تنش‌های بین‌المللی است.
به  گزارش فایننس، آخرین داده‌های اقتصادی، هم از سوی اداره ملی آمار و هم نظرسنجی خصوصی نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها در ماه جولای در بحبوحه نگرانی‌های مداوم در مورد قرنطینه‌های کووید و چشم‌انداز تیره جهانی که تقاضا را تحت فشار قرار داده کاهش یافته است.
آلوین تان، رئیس استراتژی FX آسیا در RBC Capital Markets گفت که خوانش شاخص مدیران خرید (PMI) وضعیت شکننده اقتصاد را برجسته می‌کند.
با نشانه‌های فزاینده مبنی بر اینکه پکن تمایلی به اعمال محرک‌های بزرگ برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی در سال ندارد و در عوض به دنبال بهترین نتیجه است، بانک خلق چین (PBOC) ممکن است مجبور شود برای حمایت از اقتصاد بر کاهش نرخ ارز تکیه کند.
تان افزود: رشد جهانی و تقاضای صادرات در ماه‌های آینده بیشتر ضعیف می‌شود.
یوان فراساحلی در ۶.۷۴۹۹ در هر دلار باز شد و ظهر به ۶.۷۵۱۵  تغییر کرد که ۸۲ پیپ کمتر از اواخر جلسه قبلی بسته شد.
قبل از باز شدن بازار، بانک خلق چین نرخ میانی را ۶.۷۴۶۷ در هر دلار تعیین کرد که ۳۰ پیپ ضعیف‌تر از نرخ قبلی ۶.۷۴۳۷ بود.
معامله‌گران گفتند که بیشتر تمرکز بازار در این هفته بر روی تور آسیایی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و توقف احتمالی در تایوان خواهد بود که می‌تواند باعث سردی روابط بین پکن و واشنگتن شود.
رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ هفته گذشته به همتای آمریکایی خود جو بایدن هشدار داد که واشنگتن باید به اصل چین واحد پایبند باشد.
در اواسط روز، شاخص جهانی دلار نسبت به بسته شدن قبلی ۱۰۵.۹۰۳ کاهش یافت، در حالی که یوان فراساحلی ۶.۷۶۰۸ در هر دلار معامله شد.

روبل بالا رفت

روبل در برابر دلار و یورو از پایین‌ترین سطح بیش از سه هفته اخیر خود برگشت.
به گزارش کارنسی، تقویت روبل تحت تاثیر عوامل بنیادی قوی و در عین حال تحت تاثیر قیمت‌های پایین‌تر نفت و پایان دوره مالیاتی مطلوب آخر ماه قرار گرفته است.تحلیلگران خاطرنشان کردند که پول روسیه پایه‌های قوی را حفظ می‌کند.
قیمت‌های بالای نفت و مازاد حساب جاری قوی باعث کاهش ضرر در هفته گذشته شد اما روبل همچنان حدود هفت درصد نسبت به دلار کاهش یافته است.
دلار در سطح ۶۰.۹۳ روبل (منفی۱.۱۲درصد) بود، در حالی که یورو با ۰.۳۱ درصد کاهش به ۶۲.۲۷ روبل رسید.
در آغاز معاملات بورس مسکو، دلار با ۰.۴۹ درصد کاهش به ۶۱.۳۱ روبل، یورو در سطح ۶۳.۳۷ روبل (مثبت ۱.۴۵درصد) رسید.
تاکنون روبل قوی‌ترین ارز جهان در سال جاری است که با اقداماتی برای محافظت از سیستم مالی روسیه در برابر تحریم‌های غرب اعمال شده پس از اعزام نیروهای مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه تقویت شده است.
موارد تقویت روبل شامل محدودیت‌هایی برای خانوارهای روسی برای برداشت پس‌انداز ارز خارجی است. بانک مرکزی در اقدامی پیش‌بینی شده روز دوشنبه محدودیت‌های برداشت وجه نقد فارکس را ۶ ماه تمدید کرد.

سقوط بی‌سابقه پوند مصر در برابر دلار

پوند مصر روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسید و هر دلار بیش از ۱۹ پوند مصر فروخته شد.

به گزارش الجزیره، بانک مرکزی مصر یک دلار را به قیمت ۱۹.۰۱ پوند خریداری کرد، در حالی که در ماه مارس گذشته میانگین ۱۵.۶ پوند بود. این کاهش ۲۲ درصدی است.

در اواخر ماه مارس، جمهوری عربی مصر به دلیل تورم جهانی مجبور شد ارزش پول خود را حدود ۱۸ درصد کاهش دهد.
بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرد که ذخایر ارزی در ماه‌های اردیبهشت بیش از ۷ میلیارد دلار کاهش یافت و در پایان خرداد ماه قبل به ۳۳.۴ میلیارد دلار رسید که در نتیجه اقدام این بانک تحت عنوان "آرام سازی بازارها" و همچنین «پرداخت بدهی‌های خارجی» صورت گرفت؛ و محمد معیط، وزیر دارایی مصر، بر اساس اظهارات رسمی، تأیید کرده بود که میزان حمایت مورد نیاز از صندوق بین‌المللی پول کمتر از ۱۵ میلیارد دلار است.

در اواخر سال ۲۰۱۶، مصر اجرای یک برنامه ۳ ساله با صندوق بین المللی پول را آغاز کرد که شامل ۱۲ میلیارد دلار وام همزمان با کاهش شدید ارزش پول و کاهش یارانه‌ها بود.

بر اساس اعلان دولت مصر، در سال ۲۰۲۰، بر اساس یک قرارداد اعتباری ۵.۲ میلیارد دلار، علاوه بر ۲.۸ میلیارد دلار تحت ابزار تأمین مالی سریع، از صندوق دریافت کرد که به مقامات کمک کرد تا به تأثیر پیامد‌های کرونا رسیدگی کنند.

مصر همچنین بزرگترین واردکننده گندم در جهان است و بیشتر واردات گندم از روسیه و اوکراین انجام می‌شود، اما عملیات نظامی روسیه در اوکراین از ۲۴ فوریه گذشته منجر به افزایش قیمت بین المللی گندم شده است.

مصر همچنین خرداد گذشته اعلام کرد که با توجه به فشار‌های فزاینده بر امنیت غذایی این کشور، ۵۰۰ میلیون دلار از بانک جهانی کمک مالی دریافت خواهد کرد.

قاهره همچنین از صندوق بین المللی پول درخواست وام جدید کرد و بدهی خارجی مصر، در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در ژوئن گذشته در سفر به قاهره متعهد شد که "یارانه فوری ۱۰۰ میلیون یورویی" برای حمایت از امنیت غذایی در مصر دریافت کند.

عربستان سعودی نیز در پایان ماه مارس گذشته ۵ میلیارد دلار برای کمک به افزایش ذخایر بانک مرکزی مصر سپرده گذاری کرد.

مصر بزرگترین کشور جهان عرب است که نزدیک به یک سوم جمعیت آن زیر خط فقر رسمی زندگی می‌کنند و نرخ تورم - طبق آمار رسمی - حدود ۱۵ درصد است.