:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
میرزایی:

بند ریال را از ناف دلار بگیریم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بند ریال را از ناف دلار نبریم و پول کشور را به طلا میخکوب نکنیم، اقتصاد ایران همچنان مستعمره دلارهای آمریکایی باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۱۹۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
اقتصادگردان- حجت الاسلام حسین میرزایی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می خواهم درباره تغییر پول ملی سخن بگویم، تغییر پول اعتباری که روزانه هزاران میلیارد تومان مال حرام را به سفره مردم مسلمان وارد می کند.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: در تجربه اخیر اصلاح اقتصادی کشور آیا مزایای جراحی اقتصادی دولتی سیزدهم به ثمر نشست یا باز هم شاهد اثرات سوء آن بر اعتماد مردم بر اثر کاهش ارزش ریال بودیم؟ اما اگر همین کار بر بستر پول باثبات اجرا می شد، می توانستیم از مزایای آن استفاده کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم یادآور شد: سال ۱۳۹۵ حضرت آقا فرمودند اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده اند، اما دود اشکالات ذاتی پول های اعتباری از جمله ریال به چشم چه کسانی رفته و می رود؟ مگر نه این است که حقیقت پول، قدرت خرید آن است؟ در بستر پول اعتباری جهل در ثمن معامله واقع می شود. مگر نه این است که ارزش ریال متاثر از هزاران پارامتر اقتصادی، سیاسی و غیره است به طوری که خبر لغو یک جلسه مذاکراتی و یا تغییر یک بند بودجه، ارزش پول کل مردم ایران را متاثر می کند. مگر نه این است که همه پول های اعتباری دنیا در ذات خود تحت سروری و آقایی دلار هستند؟

میرزایی در ادامه افزود: مگر نه این است که نظام سلطه از طریق پول اعتباری، تورم خود را به دنیا صادر می کند؟ مگر نه این است که واحد پولی ریال در ذات خود یک دور باطل را حمل می کند؟ مگر نه این است که امروز مهمترین مانع سرمایه گذاری در تولید، نوسان ریال است؟ نوسان ارزش ریال از طرفی ورشکستگی های بسیاری را رقم زده و از سوی دیگر ثروت های باد آورده را نصیب عده ای می کند.

وی با بیان اینکه مگر نه این است که واحد ریالی پول موجب محجوریت روزافزون احکام شرعی اقتصادی اسلام شده است؟ گفت: امروز پرداخت دیه، مهریه، مضاربه، خمس و زکات با ریال ممکن نیست و حذف ربا از ذات نظام پول و اعتباری غیر ممکن است. مگر نه این است که ثبات و آرامش اقتصادی به عنوان دستور رهبر معظم انقلاب در سیستم ریالی غیرممکن است؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه عنوان کرد: فعالان اقتصادی کشور هر لحظه باید محاسبه کنند که ارزش ریال بالا رفته یا پایین آمده، مگر نه این است که پول اعتباری زمینه کسب مال باطل را فراهم کرده و موجب گردش ثروت در دست ثروتمندان شده است به گونه ای که هم اکنون ۶۵ درصد از نقدینگی کشور تنها در کمتر از یک درصد حساب ها قرار دارد.

میرزایی با بیان اینکه مگر نه این است که پول اعتباری امکان خلق پول از هیچ را فراهم می کند که عامل اصلی تورم است، گفت: این به معنای امکان سرقت سیستمی ارزش پول است که نظام بانکی هزینه آن را از جیب ملت می دزدد. برای مثال کمرنگ چاپ کردن ۴ صفر بر روی برخی از اسکانس ها به چه معنایی است و آیا برای برون رفت از این بحران، راهکاری هم وجود دارد؟

وی افزود: طلایی کردن پول، تزریق دوباره خون سالم به شریان های اقتصاد ایران است. حضرت امام صادق (ع) فرمودند خداوند متعال، طلا و نقره را برای معاملات و ذخیره ارزش خلق نمود. نظام پولی مبتنی بر طلا و نقره در شرایط مختلف، امتحان خود را پس داده است و نظام پول- طلا می تواند به عنوان یک نظام پولی مستقل از دلار و هر ارز اعتباری، تحریم پولی را غیر ممکن سازد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: اهمیت مطلب تا آنجا است که در دیدار اخیر رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری، معظم له فرمودند دلار را باید به تدریج از معاملات جهانی خارج کرد. نظام پول- طلا به دلیل عدم خلق پول گرفتار تورم و بهره نمی شود و قدرت خرید خود را حفظ می کند و ثروت های باد آورده ناشی از تورم و ورشکستگی های ناشی از رکود بلاموضوع می شود.

میرزایی نظام پول- طلا را متناسب با نظام اقتصادی و احکام مالی اسلام دانست و خاطرنشان کرد: حذف ربا تنها در شرایط ثبات بلندمدت ارزش پول امکان پذیر است. نظام پول- طلا موجب توزیع ثروت و تخصیص عادلانه منابع پولی کشور می شود و رانت نامشروع خلق پول از هیچ را بلاموضوع می کند.

وی با بیان اینکه نظام پول- طلا اقتصاد مقاومتی را معنادار می کند، چراکه اقتصاد مقاومتی بدون پول مقاوم امکان پذیر نیست، عنوان کرد: اگر بند ریال را از ناف دلار نبریدیم و پول کشور را به طلا میخکوب نکردیم، به صراحت می گویم اقتصاد ایران همچنان مستعمره دلارهای آمریکایی باقی خواهد ماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: البته گردش پول طلا توسط ابزارهای نوین خدمات پولی میسر است، اما مهم این است که منابع و مصارف بودجه، حقوق، قیمت ها و محاسبات اقتصادی کشور به پول- طلا منتقل شود و معیار همه آنها طلا باشد.