:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
فرصت 9 ماهه دولت به صادرکنندگان محصولات کشاورزی برای بازگشت ارز

تقاضای مردم برای خرید طلا و سکه کم شد

قیمت فروش دلار دوشنبه، سوم مرداد در بازار آزاد به 31840 تومان رسید و با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1727 دلار، سکه به 14 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد. دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۷۶۵ تومان است.هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی با ۳۴ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۷۸۵ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۴۸۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۹۸ تومان اعلام شد.
کد خبر: ۱۹۴۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه - محسن شمشیری

علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۱۷۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۴۳۳ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌ هزار و ۷۶۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۲۷ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۴۵۲ تومان معامله شد.
در سومین روز هفته هر قطعه سکه تمام طرح جدید  ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است. محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه در سومین روز هفته اظهار داشت: روند بازار طلا و سکه به دلایلی همچون کاهش نسبی نرخ ارز و نوسان محدود طلای جهانی و همچنین کاهش تقاضا، با کاهش قیمت ها همراه بوده است. کشتی آرای افزود: هر اونس طلا در بازار جهانی در اوایل صبح با ۳ دلار کاهش همراه بود و در اواسط روز به ۱۷۳۰ دلار رسید. قیمت هر اونس نقره ۱۸ دلار و ۷۷ سنت و قیمت هر اونس پلاتین نیز ۸۶۳ دلار است.
بر این اساس در معاملات (دوشنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۱) بازار طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز  ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
نیم سکه به رقم ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز به ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز ۳ میلیون و ۸۰ هزار تومان دادوستد شد.
همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز به ۵ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار به عنوان مبنای معاملات طلا، در معاملات   به رقم یک میلیون و ۳۴۹ هزار تومان رسید. بر این اساس هر گرم طلای ۲۰ عیار، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۱ عیار یک میلیون و ۵۷۵ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۲ عیار یک میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و یک گرم طلای ۲۴ عیار نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد.حباب سکه با توجه به نزدیک شدن با ایام ماه محرم در حال کاهش است؛ زیرا کاهش تقاضا را در بازار شاهد هستیم.  در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که نسبت به روز قبل، با کمی کاهش همراه است.

فرصت ۹ ماهه دولت به صادرکنندگان محصولات کشاورزی برای بازگشت ارز

صادرکنندگان محصولات کشاورزی ۹ ماه برای بازگشت ارز صادراتی فرصت گرفتند.محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: به صادرکنندگان محصولات کشاورزی که تحریم مانع بازگشت ارز حاصل از صادرات آن‌ها شده، مشروط به ارائه مدارک قضائی معتبر، 9 ماه فرصت داده شده است.

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

با ثبات دلار و افزایش ادامه دار نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت طلای جهانی کاهش یافت.به گزارش سی ان بی سی، به دنبال افزایش ارزش دلار و پیش بینی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده در این هفته که تقاضای شمش را کاهش داد، قیمت طلا در روز دوشنبه کاهش یافت. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۴۰ صبح به وقت تهران، با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۷۲۲.۸۴ دلار رسید، پس از اینکه جمعه به بالاترین مقدار طی بیش از یک هفته گذشته رسید.
بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۷۱۸.۷۰ دلار در هر اونس رسید. دلار در برابر همتایان خود ۰.۱ درصد افزایش یافت. بانک مرکزی ایالات متحده جلسه دو روزه اش را در روز چهارشنبه به پایان می‌رساند و برای مقابله با تورم رو به رشد، نرخ بهره ۷۵ واحد افزایش می یابد. اگرچه طلا حفاظی در برابر تورم تلقی می شود، اما افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری شمش را افزایش می دهد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه گفت که رشد اقتصادی آمریکا در حال کاهش است و خطر رکود اقتصادی را تایید کرد، اما گفت که رکود اجتناب ناپذیر نیست. هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا به همتایان جهانی خود در مقابله با تورم روبه رشد پیوست و نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه افزایش داد. کریستین لاگارد در مصاحبه ای، گفت: بانک مرکزی اروپا تا زمانی که تورم به هدف ۲ درصدی خود بازگردد، نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد.