:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
عرضه سنگین دلار در بازار توافقی بدون مشتری ماند

لیر، دینار و درهم‌ در راه بازار متشکل ارزی، سکه ۱۱۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت فروش دلار روز یکشنبه، دوم مرداد ۱۴۰۱ در بازار آزاد به 32040 تومان رسید و با اعلام هر اونس به قیمت 1728 دلار، سکه نیز به قیمت 14 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد. دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۷۸۵ تومان است.نرخ فروش هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی با ۲۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ، ۲۸ هزار و ۸۱۹ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۵۰۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۳۲ تومان اعلام شد.
کد خبر: ۱۹۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۱۱۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۳۶۶ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌ هزار و ۷۱۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۹۷۶ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات  ، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۵۴ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۳۸۷ تومان معامله شد.
قیمت سکه طرح جدید   (یکشنبه، دوم مردادماه) با ۱۱۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز  ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۸۶۵ هزار تومان شد.قیمت اُنس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بدون تغییر قیمت به یک‌هزار و ۷۲۸ دلار و ۱۵ سنت باقی ماند.
از سوی دیگر،  برخی رسانه ها از افزایش تعداد فروشندگان در بازار ارز گزارش کرده اند  که فروشندگان دلار در میدان فردوسی تهران، مقابل صرافی های مجاز صف بسته و مشغول فروش ارز هستند.
این گزارش حاکی از آن است که دلالان ارز نیز در میدان فردوسی حضور دارند اما کمتر فروشنده‌ای به سمت دلالان متمایل می‌شود.
براساس این گزارش، عرضه دلار در بازار توافقی به شدت افزایش یافته به طوری که رصد بازار نشان می‌دهد   عرضه‌های میلیونی دلار وجود داشته اما خریداری برای آن نیست و این مساله نشان دهنده آن است که در روزهای آینده احتمال کاهش نرخ ارز وجود دارد.

سیر نزولی قیمت دلار در تیرماه ۱۴۰۱ با بازدهی منفی

قیمت دلار در تیرماه امسال پس از ماه‌ها افزایش در مدار نزولی قرار گرفت و شاخص بازدهی آن منفی ۰.۳۱ درصد را ثبت کرد.
نرخ دلار که در ماه‌های گذشته سیر صعودی در پیش گرفته بود و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کرد، اما تیرماه امسال تغییر مسیر داده و در جهت مخالف خود حرکت داشت. بازدهی نرخ دلار در ماه گذشته در بازار آزاد رشد منفی ۰.۳۱ درصد را ثبت کرد و در محدوده قیمتی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان در نوسان بود.
معاملات در تیرماه سال جاری در چهار بازه کاهشی، ثبات، افزایش و کاهشی قابل بررسی است. در پنج روز نخست تیرماه دلار از ۳۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افت قیمت داشت و در این شرایط بسیاری از دلالان که همواره از نوسانات بازار ارز برای کسب سود بیشتر بهره‌ می‌بردند، ناکام ماندند. هجوم فروشندگان دلار به خریداران در بازار پیشی گرفت.
براساس این گزارش، ۱۰ تیرماه دوباره دلار به قیمت ۳۲ هزار تومان بازگشت، اما در اواسط تیرماه در محدوده ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان تقریباً ثابت ماند. نرخ دلار در بازار آزاد در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۳ تیرماه در قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت.
اگرچه نرخ دلار در بازار آزاد دوباره افزایش میانگین ۵۰۰ تومانی در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۷ تیرماه داشت، اما باز هم در روزهای پایانی تیرماه روند نزولی را در پیش گرفت. در نهایت دلار در آخرین روز تیرماه ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد دادوستد شد و بازدهی آن در تیرماه ۱۴۰۱ برابر منفی ۰.۳۱ درصد شد.


کارشناسان بازار ارز روند نزولی نرخ دلار در تیرماه را متاثر از سیاست‌های بانک مرکزی در دولت می‌دانند.
بانک مرکزی در آخرین اقدام خود خریدوفروش دلار با نرخ توافقی در صرافی‌های معتبر اجرایی کرد. براین اساس افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های مجاز دارایی خود را به نرخ توافقی به متقاضیان بفروشند.
سیاست گشایش معاملات روبل ریال که از سیاست‌های بانک مرکزی برای افزایش ارزش ریال در برابر دلار و معامله با همسایگان بر اساس ارزهای ملی است و به گفته رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک سامانه معاملاتی برای ارزهای ملی دیگر همچون لیر، درهم، ‌دینار وغیره افتتاح می‌شود.
مشاهدات خبرنگاران حاکی از این است که قیمت دلار توافقی به میزان ۳۰ هزار و ۲۴۶ تومان است و قیمت دلار آزاد نیز حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.
بازار توافقی، بیش از ۸۶ میلیون دلار در بازار توافقی با قیمت ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان عرضه شد، درحالیکه تنها برای حدود ۴۵ هزار دلار مشتری وجود داشت و بقیه دلارهای عرضه شده، بدون مشتری ماند.
فعالان بازار می گویند: تقاضا برای دلار طی روزهای اخیر کاهش یافته و دیگر خبری از خرید و فروش های هیجانی در بازار ارز نیست.
در روزهای گذشته، با ایجاد نماد معاملاتی  ریال- روبل در بازار متشکل ارزی، امکان تامین ارز روبل در این بازار برای دانشجویان شاغل به تحصیل در روسیه فراهم شده است. در این باره کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان کشور در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار داشت: با نزدیک شدن به راه اندازی ارزهای متفرقه در بازار متشکل ارزی، پیش بینی می‌شود طبق تجربه معاملات ارز در بازار توافقی، حجم بیشتری از معاملات بین فروشنده و مصرف کنندگان ارز از بازار غیررسمی به سمت بازارهای رسمی تحت نظر بانک‌ مرکزی در چرخه صرافی ها منتقل شود. وی افزود: با اضافه شدن ارزهای دیگر در بازار متشکل ارزی، تمرکز بر روی مصرف دلار کاهش پیدا خواهد کرد و ارزهای متفرقه پرمصرف همانند لیر ترکیه، دینار عراق و درهم‌ امارت به هموطنان ارایه خدمات خواهد شد که می تواند به تعدیل نرخ ارز در بازار کمک کند.
سلطانی زاده در خصوص وضعیت بازار ارز در روزهای ابتدایی مردادماه نیز گفت: خوشبختانه با توجه به ابلاغیه های بانک مرکزی به صرافی ها، شاهد تداوم روند عرضه ارز صادرکنندگان و تامین نیاز ارزی متقاضیان هستیم. به گونه ای که در حال حاضر نرخ دلار توافقی در کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومان در نوسان محدود است و خبری از جهش قیمتی ارز نیست. این در حالی است که فضای معاملات غیررسمی نیز نسبت به گذشته بسیار محدودتر شده و امکان ایجاد نوسان از سوی دلالان وجود ندارد؛ زیرا جهت گیری شاخص ارزی، تحت تاثیر معاملات در شبکه صرافی های مجاز سطح کشور قرار داد. وی تاکید کرد: بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می کند و پیش بینی می شود در ادامه این روند با توجه به سیاست های ارزی بانک مرکزی و امکان عرضه اسکناس به شبکه صرافی ها، تداوم داشته باشد.
بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می کند و پیش بینی می شود در ادامه این روند با توجه به سیاست های ارزی بانک مرکزی و امکان عرضه اسکناس به شبکه صرافی‌ها، تداوم داشته باشد.
در هفته های اخیر هم زمان با اقدام مهم و اثرگذار بانک مرکزی در جهت امکان عرضه ارز اسکناس صادرکنندگان و همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به شبکه صرافی های سراسر کشور، تعدیل شاخص ارزی تقویت شد. تا جایی که با عقب نشینی چند کاناله دلار، بسیاری از سفته بازان و دلالان در سمت عرضه قرار گرفتند و برای کاهش ضرر و زیان، ارزهای خود را به فروش رساندند. این در حالی است که مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان از کاهش تقاضا و افزایش عرضه دارد.
از سوی دیگر در روزهای گذشته، با ایجاد نماد معاملاتی  ریال- روبل در بازار متشکل ارزی، امکان تامین ارز روبل در این بازار برای دانشجویان شاغل به تحصیل در روسیه فراهم شده است.
در این باره کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان کشور اظهار داشت: با نزدیک شدن به راه اندازی ارزهای متفرقه در بازار متشکل ارزی، پیش بینی می‌شود طبق تجربه معاملات ارز در بازار توافقی، حجم بیشتری از معاملات بین فروشنده و مصرف کنندگان ارز از بازار غیررسمی به سمت بازارهای رسمی تحت نظر بانک‌ مرکزی در چرخه صرافی ها منتقل شود. با اضافه شدن ارزهای دیگر در بازار متشکل ارزی، تمرکز بر روی مصرف دلار کاهش پیدا خواهد کرد و ارزهای متفرقه پرمصرف همانند لیر ترکیه، دینار عراق و درهم‌ امارت به هموطنان ارایه خدمات خواهد شد که می تواند به تعدیل نرخ ارز در بازار کمک کند.
سلطانی زاده در خصوص وضعیت بازار ارز در روزهای ابتدایی مردادماه نیز گفت: خوشبختانه با توجه به ابلاغیه های بانک مرکزی به صرافی ها، شاهد تداوم روند عرضه ارز صادرکنندگان و تامین نیاز ارزی متقاضیان هستیم. به گونه ای که در حال حاضر نرخ دلار توافقی در کانال 29 و 30 هزار تومان در نوسان محدود است و خبری از جهش قیمتی ارز نیست. این در حالی است که فضای معاملات غیررسمی نیز نسبت به گذشته بسیار محدودتر شده و امکان ایجاد نوسان از سوی دلالان وجود ندارد؛ زیرا جهت گیری شاخص ارزی، تحت تاثیر معاملات در شبکه صرافی های مجاز سطح کشور قرار داد. وی تاکید کرد: بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می کند و پیش بینی می شود در ادامه این روند با توجه به سیاست های ارزی بانک مرکزی و امکان عرضه اسکناس به شبکه صرافی ها، تداوم داشته باشد.

دبیر کل کانون صرافان کشور درباره وضعیت بازار به مرکز پژوهش‌های بانک مرکزی گفت: با نزدیک شدن به راه‌اندازی ارزهای متفرقه در بازار متشکل ارزی، پیش‌بینی می‌شود طبق تجربه معاملات ارز در بازار توافقی، حجم بیشتری از معاملات بین فروشنده و مصرف‌کنندگان ارز از بازار غیررسمی به سمت بازارهای رسمی تحت‌نظر بانک‌ مرکزی در چرخه صرافی‌ها منتقل شود.