:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

حضور صنایع ارتباطی آوا در نشست هم اندیشی برگزیدگان صنعت با وزیر صمت

نشست هم اندیشی برگزیدگان صنعت با سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز ، شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.    
کد خبر: ۱۹۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵

به گزارش روابط عمومی صنایع ارتباطی آوا (سهامی عام)،  در مراسمی که روز شنبه 25 تیر 1401 با حضور  وزیر صنعت معدن و تجارت  ، تعدادی از نمایندگان مجلس  ، معاونین و مدیران وزارت صمت ، منتخبین و برگزیدگان برتر صنایع مختلف جشنواره صنعت و معدن 1401 در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد چالش های مربوط به هر حوزه توسط منتخبین برتر، مطرح و به استماع وزیر و حاضرین جلسه رسید  .
 
در این نشست هم اندیشی دکتر سید رضا فاطمی گفت: ما نمی توانیم در اتاقی بنشینیم و تصمیم گیری کنیم. باید حرف های صاحبان کسب و کار را شنید تا بتوان هم آهنگی و هم راستایی ایجاد کرد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: لازم نیست هزینه و وقت زیادی بگذاریم بلکه اولویت‌ها را باید به درستی تشخیص دهیم و به خوبی مسیر را ترسیم کنیم تا از عوامل مشکل زا به دور شویم.
 
وزیر صمت با بیان اینکه تا پیش از این جلسه، ستاد رفع موانع تولید را عمدتا با بنگاههای کوچک برگزار می‌کردیم تصریح کرد: در این جلسه تصمیم گرفتیم تا مشکلات و چالش‌های بنگاههای بزرگ را با حضور نمایندگان این شرکت‌ها برگزار کنیم.


دکتر فاطمی امین در جمع صاحبان صنایع برتر کشور وعده داد که از این پس هر سه ماه یک بار چنین جلساتی برگزار خواهد شد و یادآورشد: "سامانه پایش" و "تعامل با کسب و کارها" با رویکرد مسئله محور دو سازوکار وزارت صمت برای رفع موانع تولید و جلوگیری از روزمرگی در کارهای این وزارتخانه است و از دیگر سازوکارهایی که در وزارتخانه مورد توجه داریم، موضوع رتبه بندی کسب و کار است و تصمیم داریم تا کسب و کارها رتبه بندی شوند و برای بنگاههای برتر بر اساس توانمندی مشوق‌هایی از قبیل همراهی با وزیر در سفرهای خارجی یا تخفیفات در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها ارائه کنیم.


 
فاطمی امین همچنین مطرح نمود که نظام نامه رتبه بندی کسب وکار به زودی اجرایی می‌شود و تمرکز همکاران ما بر اولویت ها و تسهیل گری فعالیت کسب و کارها است.
 
وی  خاطرنشان کرد:هرچند در این نشست نگاهمان به چالش ها و راهکارها است اما لازم است در کنار آن نگاهمان به آینده معطوف باشد.
 
 
دراین نشست 5 کارگروه هم اندیشی متشکل از برگزیدگان  برتر روز صنعت و معدن با میزبانی معاونان وزارت صمت در کارگروه های تخصصی با راهبری مدیران هر گروه صنعت ، گفتگو نموده و  و پس از جمع بندی معاونین وزارت صمت ، 178 راهکاررفع موانع و پیشرفت در رشته فعالیتها از سوی صاحبان صنایع برگزیده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شد.

 
مهمترین چالش هایی که از سوی دکتر داوود ادیب رییس هیات مدیره صنایع ارتباطی آوا، برگزیده رتبه  اول صنعت برق و الکترونیک جشنواره به عنوان نماینده گروه صنعت برق و الکترونیک مطرح گردید شامل موارد ذیل بود که در 7 بند قرایت گردید .
 
1- با توجه به این که صنعت ICT  بالاترین ارزش افزوده را در صنایع مختلف دارد و نگاه حاکمیت به صادرات جزو اولویت های اصلی کشور می باشد ، تدوین برنامه جامع استراتژیک صادرات در حوزه ICT با مشارکت متولیان امر ضروری می باشد.
 
2- به دلیل مشکلات همگانی کلیه صنایع و کارافرینان کشور در خصوص قراردادهای یک طرفه ، پیشنهاد اصلاح و بازنگری متون حثوقی قراردادهای کارفرمایی / پیمانکاری از سوی ستاد تسهیل  به سازمان برنامه و بودجه مورد درخواست بخش بزرگی از فعالان اقتصادی می باشد  لازم به توضیح است که در این خصوص مشکلات مربوطه احصا و آماده ارایه می باشد.
 
3- با توجه به مشکلات مناقصه گران در ارتباط با نحوه عملکرد مناقصه گران در سامانه ستادیران ، اصلاح موانع و رفع مشکلات در سامانه ستادیران و توانیران مورد درخواست می باشد .مشکلات این بخش نیز احصا و آماده ارایه می باشد.
 
4- به جهت لزوم صیانت از قوانین حمایتی و حفظ حقوق تولید کنندگان وضعف هایی که در شکایات مناقصه گران در راستای تضییع حقوق آن ها در مناقصات مشاهده می گردد ، تقویت هیات نظارت بر قانون حداکثر استفاده از توان داخلی ، امری ضروری می باشد .
 
5- با توجه به  اطلاعات مربوط به اشباع حجم تولید و پیش فروش برخی از فراورده های کابلی و فیبر نوری توسط سازنده های مطرح جهان پیش بینی می گردد که تا 3 سال آینده باکمبود قابل توجهی در برخی مواد اولیه در این بخش روبرو گردیم و به این منظور بازسازی و نوسازی خطوط تولیدی سیم و کابل و فیبر در کشور ضروری و حمایت های لازم در این بخش از سوی وزارت صمت مد نظر می باشد .
 
6- با توجه به رویکرد جایگزینی فراورده های نفتی و مشتقات آن با تجهیزات برقی و انرژی های نو و نیاز گسترده باتریهای مختلف در بازارهای جهانی ، توسعه و تقویت خطوط تولید ساخت باتری پیشنهاد می گردد.
 
7- در راستای برنامه های 8 گانه وزارت ارتباطات و وعده وزیر مبنی بر پوشش 20 میلیون پورت FTTH تا پایان سال 1403 پیشنهاد می گردد که  وزارت صمت  بر اساس روال پیشین خود در چند سال گذشته، میزهای تخصصی نهضت ساخت داخل با عنوان " میزهای  تخصصی تعمیق ساخت داخل FTTH را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکل های مرتبط تشکیل و تفاهم نامه های لازم بین اپراتورها و تولید کنندگان محصول و خدمات ، مبادله و پیش از رسیدن زمان پوشش ، تولید کنندگان با داشتن یک برنامه و سهم بازار مشخص  تکالیف خود را دانسته برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.