:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کاهش قیمت سکه، دلار و اونس جهانی طلا

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۲۹ هزار تومان / حمل یا نگهداری ارز فاقد صورتحساب معتبر، قاچاق است

روز دوشنبه‌، ۲۰ تیرماه 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 31380 تومان و اونس جهانی طلا به 1736 دلار کاهش یافت و به دنبال سکه به 15 میلیون و 170 هزار تومان رسید. همچنین معاملات توافقی دلار دوشنبه‌، ۲۰ تیرماه در کانال ۲۹ هزار تومان شروع شد. اواخر خردادماه که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد
کد خبر: ۱۹۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
خبراقتصادی – محسن شمشیری
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی هشدار داده است: عرضه، حمل یا نگهداری ارزِ فاقد صورتحساب خرید معتبر یا فاقد مجوز ورود توسط اشخاصی غیر از صرافی، بانک یا موسسه مالی اعتباریِ دارای مجوز از بانک مرکزی، قاچاق ارز محسوب می‌شود.

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۲۹ هزار تومان
روز دوشنبه‌، ۲۰ تیرماه 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 31380 تومان و اونس جهانی طلا به 1736 دلار کاهش یافت و به دنبال سکه به 15 میلیون و 170 هزار تومان رسید.
همچنین معاملات توافقی دلار دوشنبه‌، ۲۰ تیرماه در کانال ۲۹ هزار تومان شروع شد. اواخر خردادماه که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.

در نخستین ساعت‌های شروع فعالیت بازار توافقی بازار ارز، نرخ دلار با قیمت ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان و با حجم ۳۰ هزار معامله شد. در صرافی‌های بانکی نیز دلار ۳۱هزار و ۴۵۰ تومان و یورو ۲ هزار و ۱۳۵ تومان داد و ستد می‌شود

نوسان دلار در قیمت ۲۷ هزار تومان در صرافی‌های بانکی

قیمت فروش دلار دوشنبه، ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ در صرافی‌های بانکی با ۱۷ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (شنبه، ۱۸ تیرماه) به قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۹ تومان معامله شد. نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی با ۲۱ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته ۲۸ هزار و ۸۰۳ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۶۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۱۶ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای فروش دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۹۲۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۱۷۷ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۴۶۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۷۱۹ تومان اعلام شد.
همچنین، در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۸ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۲۰۴ تومان معامله شد.

افت ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۵ میلیون و ۱۵۰ تومان داد و ستد شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز  ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۴۵ هزار تومان شد.قیمت اُنس جهانی طلا با پنج دلار کاهش  یک‌هزار و ۷۳۷ دلار و ۴۳ سنت بود.

دلار دربرابر ین رکورد ۲۴ ساله را شکست

پس از اینکه انتخابات قدرتمند ائتلاف محافظه‌کار حاکم ژاپن نشان داد که هیچ تغییری در سیاست‌های پولی ضعیف رخ نمی‌دهد، دلار به بالاترین سطح ۲۴ سال اخیر در برابر ین صعود کرد و ترس از رشد جهانی به افزایش ارزش ارز امن ایالات‌متحده کمک کرد.
به گزارش بیزنس، دلار در معاملات صبحگاهی تا ۱۳۷.۲۸ ین صعود کرد که قوی‌ترین رقم از اواخر سال ۱۹۹۸ بود سپس اندکی کاهش یافت و آخرین بار با ۰.۶درصد  افزایش به ۱۳۶.۹۳ رسید.
دلار در برابر یورو همچنان قدرت خود را حفظ کرد و یورو با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۱.۰۱۵۱ دلار رسید یعنی به پایین‌ترین سطح ۲۰ ساله خود بازگشت و شاخص دلار ۰.۳۶ درصد رشد کرد.
رودریگو کاتریل، استراتژیست ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: «دلار در سراسر جهان در حال تقویت است و اختلاف دلار در برابر ین این حرکت را رهبری می‌کند».
وی گفت که دور شدن سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک‌تر به‌طور کلی از دلار حمایت می‌کند، در حالی که ین به‌ویژه به دو دلیل بازدهی بالای معیار ایالات‌متحده و نتایج انتخابات یکشنبه که نشان می‌دهد هیچ تغییری در سیاست اقتصادی انبساطی ژاپن وجود نخواهد داشت، تحت فشار قرار گرفته است.
سیاست بانک مرکزی ژاپن مبنی بر ثابت نگه داشتن بازدهی شاخص ژاپن برای حمایت از اقتصاد، در کنار نرخ‌های بهره بالای ایالات‌متحده، عامل اصلی ضعف اخیر ین بوده و افزایش قیمت‌ها باعث خشم مصرف‌کنندگان شده است.
با این حال، ائتلاف به رهبری حزب لیبرال دموکرات (LDP) و نخست‌وزیر، فومیو کیشیدا، کرسی‌های مجلس نمایندگان خود را در انتخابات روز یکشنبه افزایش داد و کاتریل گفت که این می‌تواند مقداری از فشار برای تغییر مسیر را کاهش دهد.غیر از ژاپن، ترس‌ در مورد چشم‌انداز رشد جهانی، به ویژه زمانی که بانک‌های مرکزی به دنبال مهار تورم سرسام‌آور هستند، جریان‌ها را به سمت پناهگاه‌های امن سوق داد.
تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی به مشتریان گفتند: «ارزش دلار می‌تواند همچنان بالا بماند تا زمانی که ریسک‌های مربوط به افزایش تورم جهانی، امنیت انرژی اروپا و چشم‌انداز رشد چین برطرف شود».
شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) ایالات‌متحده در این هفته بخش مهمی از پازل خواهد بود زیرا فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره بین ۵۰ تا ۷۵ واحد پایه قبل از نشست جولای تصمیم می‌گیرد.
داده‌های CPI ایالات‌متحده در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و بازارها احتمالا بالا بودن نرخ را به‌عنوان نشانه‌ای تعبیر می‌کنند که فدرال رزرو ایالات‌متحده برای مبارزه با تورم به افزایش شدیدتر نرخ‌ها نیاز دارد.
شایان‌ذکر است، بازدهی ۱۰ ساله ایالات‌متحده با حفظ سود خود نسبت به هفته گذشته آخرین بار در ۳.۰۸۷ درصد بود.
با توجه به افزایش تورم در بسیاری از نقاط جهان، افزایش نرخ بهره طی این هفته از سوی بانک مرکزی نیوزیلند در روز سه‌شنبه و بانک مرکزی کانادا در روز پنجشنبه انتظار می‌رود.
نگرانی‌های انرژی باعث شد که یورو در مقایسه با دلار بیش از دلار با مشکل مواجه شود و روز دوشنبه با ۰.۸۵ پنس بریتانیا و ۱۳۹ ین معامله می‌شد، درست بالاتر از سطح روز جمعه گذشته که به پایین‌ترین حد خود از اواخر ماه مه در برابر هر دو ارز رسید.
در جدیدترین نگرانی برای اقتصاد اروپا، بزرگترین خط لوله گاز روسیه به آلمان تعمیر و نگهداری سالانه را از دوشنبه آغاز می‌کند. انتظار می‌رود جریان‌ها به مدت ۱۰ روز متوقف شود اما دولت‌ها، بازارها و شرکت‌ها نگران تمدید تعطیلی به دلیل جنگ در اوکراین هستند.
رویداد اصلی اقتصادی دیگر این هفته، داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم چین در روز جمعه است و سرمایه‌گذاران به دنبال نشانه‌هایی هستند که بیان می‌کند اقتصاد چین به چه میزان تحت تاثیر قرنطینه‌های کووید قرار گرفته است.
بریتانیا داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم خود را روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد اما توجه بیشتر به انتخاب  نخست‌وزیر بعدی حزب محافظه کار متمرکز شده است.

دلار خریداران خارجی را از طلا دور کرد

قیمت جهانی طلا  دوشنبه ثابت بود زیرا ارزش دلار آمریکا بر تقاضا برای شمش با قیمت دلار فشار آورد و آن را نزدیک به پایین‌ترین سطح ۹ ماهه هفته گذشته نگه داشت.
بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ صبح به وقت شرقی با ۱.۱ درصد کاهش به ۱۷۴۱ دلار و ۵۰ سنت رسید و طلای آمریکا نیز با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۷۴۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.
ارزش دلار در روز جمعه به بالاترین سطح خود در حدود ۲۰ سال گذشته رسید و خریداران خارجی را از طلا دور نگه داشت.
مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد بازار در سیتی ایندکس گفت: در حالی که قیمت طلا زیر ۱۷۵۳ دلار در هر اونس باقی می‌ماند، به نظر می‌رسد که به سمت ۱۷۲۰ دلار در حال حرکت است. اگرچه با توجه به روند نزولی کلی، مقداری حمایت در حدود ۱۷۳۰ دلار وجود دارد، هر صعودی در بهترین حالت احتمالا یک اصلاح است.
طلا در روز جمعه چهارمین افت هفتگی متوالی را ثبت کرد که چند جلسه قبل به پایین‌ترین حد خود از اواخر سپتامبر رسیده بود زیرا تحت تاثیر صعود دلار و شرط‌بندی برای افزایش شدید نرخ بهره که پس از داده‌های شغلی در ایالات‌متحده بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.سیمپسون گفته است که طلا حرکت بزرگی به پایین‌تر داشته است و به نقطه‌ای می‌رسد که بازار نیاز به توقف دارد و این همان چیزی است که ما در حال حاضر روی طلا می‌بینیم. رافائل بوستیک، رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا گفت که از افزایش سه چهارم درصدی دیگر نرخ بهره در نشست سیاست گذاری بعدی فدرال رزرو در اواخر این ماه کاملا حمایت می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده نزدیک به بالاترین سطح یک هفته گذشته جلسه قبل ثابت ماند و بر طلا تاثیر گذاشت. نرخ بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش غیر بازده را افزایش می‌دهد.