:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
میانجی‌گر میان ایران و آمریکا در سال 98، ایران و عراق در سال 66 توسط عضو سابق نیروی دریایی ژاپن به قتل رسید

حذف یک لیبرال دموکرات در ژاپن به دنبال استعفای بوریس جانسون از ریاست حزب محافظه کار بریتانیا / کینه عامل ترور از وابستگی شینزو آبه به یک سازمان خاص مذهبی /100 کیسه خون تزریق شد

بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب شینزو آبه یعنی لیبرال دمکرات LDP پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌ گیرانه‌ ترین قوانین حمل سلاح در جهان و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است
کد خبر: ۱۹۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
خبراقتصادی –  پلیس ژاپن هویت فرد ۴۱ ساله‌ای را که روز جمعه (۸ ژوئیه/ ۱۸ تیر) با یک سلاح دست‌ساز «شینزو آبه»، نخست‌وزیر سابق ژاپن را ترور کرد «تتسویا یاماگامی» معرفی کرده است. یاماگامی در بازجویی‌ها به پلیس انگیزه‌اش از این ترور را اینطور شرح داده که شینزو آبه ارتباطاتی با یک «سازمان خاص» داشته که او از آن کینه به دل داشته است. یاماگامی گفته که کینه‌اش منشأ سیاسی نداشته.

رسانه‌های ژاپنی و رسانه‌های بین‌المللی اشاره‌ای به نام این «سازمان خاص» نکرده‌اند. روزنامه نیویورک‌پست نوشته که پلیس اسمی از این سازمان یا عقایدش به میان نیاورده و مشخص نیست که چنین سازمانی وجود خارجی دارد یا خیر. برخی از رسانه‌های ژاپن گفته‌اند که سازمان مورد اشاره یاماگامی یک سازمان مذهبی بوده است.
این نخستین حادثه قتل یک نخست‌وزیر مستقر یا نخست‌وزیر سابق از زمان کودتای ۱۹۳۶ است. در آن حادثه چندین شخصیت از جمله دو نخست‌وزیر سابق ترور شدند.
مسئولان هنوز نگفته‌اند چه مجازاتی در انتظار یاماگامی است. ژاپن یکی از کشورهایی است که در آن مجازات اعدام اعمال می‌شود. طی سه سال گذشته شش نفر در این کشور با آویخته شدن به دار اعدام شده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته قانون اجازه اعدام برای قتل را می‌دهد اما این مجازات به ندرت برای کسی که یک نفر را کشته در نظر گرفته می‌شود.
یاماگامی دقایقی بعد از شلیک به نخست‌وزیر ژاپن در حین یک سخنرانی تبلیغاتی در شهر «نارا» توسط نیروهای امنیتی به روی زمین انداخته شده و دستگیر شد. او بعد از انجام عملیات ترور هیچ تلاشی برای فرار انجام نداد.
شبکه خبری الجزیره به نقل از پلیس ژاپن گزارش داده یاماگامی در حین بازجویی‌ها با آرامش به سوالات پاسخ داده و پلیس در تلاش است مشخص کند که آیا او عملیات را به تنهایی انجام داده است یا خیر. یاماگامی به پلیس گفته از طریق اینترنت از آمدن آبه به شهر نارا مطلع شده است.

پایگاه فوربس، یاماگامی را ساکن شهر نارا معرفی کرده و نوشته او به مدت ۳ سال در «نیروهای دفاع دریایی ژاپن» شاغل بوده. یاماگامی قبل از انجام حمله بیکار بوده است.
پایگاه «آساهی» نوشته پلیس منزل یاماگامی را جستجو کرده و از آنجا مقادیر زیادی مواد منفجره کشف کرده است. او در دوران خدمتش در نیروی دریایی آموزش‌هایی در زمینه استفاده از سلاح و مواد منفجره دیده است.

میانجی گر ایران - آمریکا و ایران - عراق
سال ۱۳۹۸ آبه در سفر به تهران تلاش داشت با میانجی‌گری از تنش ها میان ایران و آمریکا بکاهد. سال ۱۳۶۲ «شینزو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن و پدر شینزو آبه با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود. آبه پدر برای پایان جنگ با مسافرت به منطقه در سال ۱۳۶۶ طرح معروف خودش را دایر بر جداسازی آتش جنگ از خلیج فارس اعلام کرد که با استقبال ایران و عدم تمایل عراق رو به رو شد. این کشور همچنین ۱۰ میلیون دلار از بودجه مالی سالانه خود را در اختیار ناظران نظامی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۸ تشکیل شده بود، قرار داد تا بر آتش بس میان ایران و عراق نظارت کنند.
آبه در آخرین اظهار نظرهای خود از جمله معدود افرادی بود که زلنسکی را مقصر جنگ اوکراین عنوان کرد.

100 کیسه خون تزریق شد

طبق گزارش پایگاه آساهی شلیک به شینزو آبه ساعت ۱۱:۳۰ صبح جمعه به وقت محلی صورت گرفت و بیمارستان ساعت ۱۷ مرگ او را اعلام کرد. بیمارستان گفته به نخست‌وزیر سابق ژاپن  بیش از ۱۰۰ واحد کیسه خون تزریق شده است. مسئولان اعلام کردند او به دلیل جراحت عمیق وارد شده به قلب و سمت راست گردنش جانش را از دست داد.
«ماکاتو ایچیکاوا» تاجری که هنگام تیراندازی در صحنه حاضر بوده به شبکه خبری الجزیره گفت: «اول صدای یک شلیک آمد و بعد دود بلند شد. هنگام شلیک اول هیچ‌کس متوجه نشد چه خبر است اما بعد از شلیک دوم، افرادی که ظاهراً نیروهای ویژه پلیس بودند ضارب را دستگیر کردند.»
مردم ساعاتی بعد از مرگ نخست‌وزیر سابق به محل حادثه رفته و صحنه حادثه را گلباران کردند. تلویزیون آساهی اعلام کرد جسد شینزو آبه روز شنبه برای دفن به زادگاهش در توکیو منتقل خواهد شد.

طولانی ترین مدت نخست وزیری

هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد از سمت خود به دلیل برخی مشکلات جسمانی استعفا می کند. آبه رکورد طولانی ترین مدت زمان رهبری در تاریخ ژاپن را دارد. او حدود هشت سال به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و در این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحران‌های مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته ای بوده است.
آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبه رو شد و نارضایتی از او در میان ژاپنی ها به بالاترین حد در طی دومین دور نخست وزیری اش رسیده بود.
شینزو آبه در سال ۲۰۰۶ به این سمت برگزیده شده بود. آبه جانشین «جونیچیرو کویزومی» شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود.
در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، آبه وزیر دفاع سابق را در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات شکست داد و سپس با یک پیروزی قاطع در انتخابات سرتاسری سال ۲۰۱۲ بار دیگر به نخست‌وزیری رسید.
در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد. به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن و تشکیل پارلمان جدید، مجلس سفلای این کشور آبه را در سال ۲۰۱۵ مجددا به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.
رسانه‌های ژاپنی از مرگ شینزو آبه، نخست وزیر پیشین این کشورـ که صبح امروز (جمعه) مورد سوء قصد قرار گرفت ـ خبر دادند. تلویزیون ژاپن به نقل از بیمارستان شهر نارا اعلام کرد که مرگ شینزو آبه بر اثر اصابت مستقیم گلوله به قلب او رخ داده است. رسانه‌های ژاپنی از مرگ شینزو آبه، نخست وزیر پیشین این کشورـ که صبح امروز (جمعه) مورد سوء قصد قرار گرفت ـ خبر دادند.
 رسانه های ژاپنی خبر دادند که شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن که هدف شلیک گلوله در یک کارزار انتخاباتی قرار گرفت، جان خود را از دست داد.تلویزیون ژاپن به نقل از بیمارستان شهر نارا اعلام کرد که مرگ شینزو آبه بر اثر اصابت مستقیم گلوله به قلب او رخ داده است.بیمارستان در بیانیه ای اعلام کرد که کادر پزشکی با وجود تلاش ها، نتوانست خونریزی ناشی از اصابت گلوله ها را متوقف کند، چون یکی از گلوله ها قلب او را سوراخ کرده بود.
شینزو آبه در حال سخنرانی در شهر نارا که برای انتخابات پارلمانی در آخر هفته تبلیغات می‌کرد از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت.
باسابقه‌ترین رهبر ژاپن، حوالی ساعت ۱۱:۳۰ در حالی که در مقابل ایستگاه راه‌آهن «کینتتسو» سخنرانی می‌کرد از پشت هدف گلوله قرار گرفت و پس از شنیده شدن دو گلوله به زمین افتاد.
«تتسویا یاماگامی - Tetsuya Yamagami» عامل تیراندازی فردی ۴۱ ساله که عضو سابق نیروی دریایی این کشور است، توسط نیروهای امنیتی ژاپن دستگیر شد.


 روایت یک شاهد عینی

یورونیوز نوشت: زنی که در محل حادثه حضور داشت گفت که آبه پس از شلیک دومین گلوله به زمین افتاد. او اضافه کرد مردی را دید که از پشت سر به آبه که در حال سخنرانی بود نزدیک می‌شد. وی تصریح کرد که بعد از شلیک گلوله نخست کسی را ندیده که زمین بخورد اما آبه به محض شلیک گلوله دوم به زمین افتاد.
رئیس انجمن شکارچیان ژاپن این احتمال را داد، اسلحه‌ای که در تیراندازی استفاده شد ممکن است یک اسلحه دست ساز بوده باشد اما پلیس گفته که احتمالا در این حمله از تفنگ ساچمه‌ای استفاده شده است.
اما ساساکی یوهی معتقد است که یک تفنگ ساچمه‌ای آن صدای خشک و کوبنده را که شاهدان توصیف کرده‌اند تولید نمی‌کند.
او افزود: ویدئویی که از انتشار دود پس از شلیک گلوله دیده، یک تفنگ معمولی است که هرگز به این میزان دود تولید نمی‌کند.
انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در ژاپن برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات LDP پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است.
خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور ژاپن اعلام کرد که ترور شینزو آبه باعث تعویق یا تغییر زمان انتخابات روز یکشنبه نخواهد شد .



واکنش ایران به ترور آبه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریزم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.
سفارت ایران در ژاپن در پیامی توییتری نوشت: ترور ناجوانمردانه شینزو آبه را محکوم و آرزو می کنیم خداوند سلامتی و بهبودی عاجل به ایشان عطا فرماید.

واکنش وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این حمله گفت که ایالات متحده از تیراندازی به شینزو آبه عمیقا نگران است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در رسانه اجتماعی خود گفت: «آبه یک دوست واقعی برای من و مهمتر از آن آمریکا بود. این ضربه بزرگی به مردم فوق‌العاده ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند و تحسین می‌کردند. همه ما برای شینزو و خانواده عزیزش دعا می‌کنیم.»

«رام امانوئل - Rahm Emanuel» سفیر ایالات متحده در ژاپن گفته که از این تیراندازی ناراحت و شوکه است.

عامل ترور چه کسی است؟

روسیاالیوم نوشت: رسانه‌های ژاپنی، اطلاعات و جزئیاتی از عامل تیراندازی به شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن منتشر کردند.
بر اساس این گزارش، فردی که به سوی آبه تیراندازی کرده است، ملوان سابق نیروهای دفاع از خود (ارتش ژاپن)، چهل ساله و از ساکنان شهر نارا است. هنوز علت و انگیزه وی از به چنین اقدامی (هدف قرار دادن آبه) مشخص نشده است.