:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در خرداد ماه

۱۲۷۳ دستگاه خودروی ایران‌خودرو تجاری‌سازی نشد

بررسی آمار تولید ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در سومین ماه از سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مجموع قریب به ۱۰۴ هزار دستگاه تولید داشته‌اند؛ این در حالیست که این خودروسازان با تکمیل بخشی از تولیدهای ماه‌های گذشته خود، بالغ بر ۱۱۱ هزار دستگاه خودرو را تجاری‌سازی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۹۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
اقتصادگردان- گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور در خرداد ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مجموع ۱۰۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو تولید و برای ۱۱۱ هزار و ۲۴۵ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

تناقض آمار تجاری‌سازی ایران‌خودرو برخلاف ادعاهای مطرح شده

ایران‌خودرو: در حالیکه ایران‌خودرو از پیش از خرداد ماه اعلام کرد از ابتدای سومین ماه سال جاری تمام خودروها را عبور مستقیم و بصورت کامل تولید خواهد کرد و مدعی است که هیچ خودروی ناقصی طی یک ماه اخیر تولید نکرده، آمار فروش این گروه صنعتی نشان می‌دهد در محصولاتی همچون محصولات خانواده پژو، دنا، هایما و البته تارا، نتوانسته است، تمام تولید خرداد ماه را تجاری‌سازی کند؛ لذا این سوال مطرح است که علیرغم ادعا و وعده تولید خودرو عبور مستقیم، چرا ۱۲۷۳ دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو در خرداد ماه تجاری نشده است؟

به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۳۶ هزار و ۶۸۶ دستگاه خودرو در سومین ماه از سال جدید تولید کرده که ۶۹۲ دستگاه آن تجاری نشده و فی‌الواقع برای ۳۵ هزار و ۸۲۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین به ترتیب ۸۶۱۰ دستگاه دنا و ۶۸۶ دستگاه تارا تولید کرده است که این‌ها نیز عبور مستقیم نبوده و به ترتیب ۲۳۸ دستگاه دنا و ۲۸۴ دستگاه تارا امکان تجاری‌سازی نداشته است. ایران‌خودرو در خرداد ماه ۸۳۷۲ دستگاه دنا و ۴۰۲ دستگاه تارا فروخته است.

این گروه خودروسازی در سومین ماه از سال ۱۴۰۱ همچنین ۱۶۸۴ دستگاه خودرو هایما فاکتور کرده که ۵۴ دستگاه از آمار تولید آن (۱۷۳۸ دستگاه تولیدی خرداد ماه) کمتر است. ضمن اینکه پنج دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید این ماه ثبت شده که عرضه‌ای نداشته است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو، در خرداد ماه امسال ۷۱۷۲ دستگاه از محصولات خانواده سمند و ۳۳۱۰ دستگاه رانا تولید و در مقابل با تکمیل بخشی از خودروهای ناقص تولیدی ماه‌های گذشته، به ترتیب ۸۳۷۲ دستگاه از محصولات سمند و ۴۰۶۵ دستگاه رانا عرضه کرده است. بدین ترتیب ۱۲۰۰ دستگاه از محصولات ناقص سمند ۷۵۵ دستگاه از محصولات ناقص رانا در خرداد ماه تکمیل و تجاری شده است.

سایپا: دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در سومین ماه از سال جاری در مجموع ۳۳ هزار و ۲۹۳ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۳۹ هزار و ۴۷ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در خرداد ماه ۳۸۴۶ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۳۴۱۵ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۲۷۷۵ دستگاه شاهین تولید و ۲۶۴۲ دستگاه از آن فروخته است.  ۱۳۳ دستگاه شاهین و ۴۳۱ دستگاه پراید وانت تولیدی خرداد ماه سایپا، احتمالا امکان تجاری‌سازی نداشته و فاکتور نشده است.

در یک‌ماهه خرداد ۱۴۰۱ سایپا در مجموع ۲۶ هزار و ۶۷۲ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رسانده است. این خودروساز ۳۲ هزار و ۹۹۸ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است.

پارس‌خودرو: همچنین در زیر مجموعه این گروه خودروسازی (پارس‌خودرو) در یک ماهه خرداد ماه ۱۲ هزار و ۶۳۵ دستگاه خودرو تولید و ۱۳ هزار و ۵۷۴ دستگاه خودرو فروخته شده است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در سومین ماه از سال جاری ۶۳۳۹ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و در آمار فروش نیز تعداد ۷۲۷۸ دستگاهی از این محصولات دیده می‌شود. بدین ترتیب ۹۳۹ دستگاه از محصولات این گروه در خرداد ماه تجاری نشده است.

همچنین در مدت مذکور ۶۱۰۲ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای و ۷۳ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است.

پارس خودرو در خرداد ۱۴۰۱، ۱۲۱ ساینا تولید کرده که برای همه ۱۳۲۱ دستگاه فاکتور فروش ثبت کرده اما در این ماه تولید و فروش کوییک S نداشته است.

سایپا نیز مدعی است که ۹۰ درصد تولیدات آن عبور مستقیم است.