:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شرایط جوی کشور در هفته جاری؛ از گرد و غبار تا طوفان شن

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، آخرین وضعیت جوی کشور طی هفته آتی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۹۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
اقتصادگردان- صادق ضیائیان درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: امروز، شنبه (۱۱تیرماه) در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب گیلان افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی انتظار می رود؛ همچنین در این روز برای برخی از مناطق غرب و جنوب غرب پدیده گردوغبار پیش بینی می شود. امروز برای برخی مناطق استان‌های تهران و البرز گردوغبار محلی و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

وی افزود: روز یکشنبه (۱۲تیرماه)علاوه بر شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی نیز ابرناکی و رگبارباران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می شود که در مناطق مستعد شمال غرب کشور احتمال رخداد تگرگ نیز وجود دارد، همچنین در نوار شمالی کشور وزش باد و کاهش نسبی دما رخ می دهد و دریای خزر مواج است. در بعداز ظهر نیز رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق پراکنده در جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی همچنین روز دوشنبه(۱۳ تیرماه) در سواحل شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده رخ می دهد و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ارتفاعات جنوب کرمان نیز در ساعات بعداز ظهر افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ ‌می‌دهد.

ضیائیان در ادامه به شرایط جوی روز سه شنبه(۱۴ تیرماه) اشاره کرد و افزود: سه شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان در ساعات بعدازظهر رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ می دهد و در سایر مناطق کشور آسمان صاف و آرام است و در نوار شمالی کشور افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

به گفته ضیائیان، چهارشنبه(۱۵ تیرماه) در غالب مناطق کشور جوی پایدار پیش بینی میشود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه وزش باد همراه با کاهش نسبی دما در حدو ۵ تا ۷ درجه در نیمه شمالی کشور پیش بینی می‌شود که از روز سه شنبه در این مناطق دما، روند افزایش نسبی خواهد داشت. تا روز سه‌شنبه در شمال شرق، شرق و دامنه‌های جنوبی البرز در بعضی ساعات وزش باد به نسبت شدید گاهی همراه با گردوخاک رخ می‌دهد که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه وزش باد در منطقه زابل افزایش یافته و سبب خیزش گردوخاک و طوفان شن خواهد شد.

به گفته ضیاییان، در پنج روز آینده خلیج فارس و دریای عمان مواج هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۲ تیرماه) صاف و در بعدازظهر وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۶ و روز دوشنبه (۱۳ تیرماه) آسمان صاف و در بعدازظهر وزش باد شدید و احتمال گردوخاک با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۱ و ۱۲ تیرماه) اهواز با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین، اردبیل و زنجان با دمای ۹ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.