:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
صالح آبادی: عرضه و تقاضا در بازار ارز به تعادل رسید/ افزایش عرضه بر تقاضای ارز در سامانه نیما

چهار نرخ‌ توافقی، خدماتی، نیما و آزاد در بازار ارز / دلار در کانال 31 هزار، سکه 14 میلیون و 480 هزار تومان / رئیس اتحادیه طلا: مردم از دلال ها سکه نخرند

عصر روز چهارشنبه 8 تیر 1401، قیمت دلار در بازار آزاد به 31050 تا 31200 تومان رسید، و با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1817 دلار، قیمت سکه طرح جدید به 14.4 میلیون تا 14 میلیون و 480 هزار تومان داد و ستد شد. برخی رسانه ها نیز نرخ توافقی 28710، خدماتی مسافرتی 27750، نرخ نیما 27838 تومان، اعلام کردند
کد خبر: ۱۹۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
از سوی دیگر، در ساعات عصر نرخ مسافرتی دلار 27836، توافقی 28783 و نیمایی 27708 تومان اعلام شد.
در ساعات صبح نیز، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 371 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 14 میلیون و 480 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 850 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 950 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
هر مثقال طلا در بازار داخلی، 5 میلیون و 940 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1817 دلار است.
علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 27 هزار و 711 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و‌ 435 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 652 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 367 تومان اعلام شده است.

صالح آبادی: افزایش عرضه بر تقاضای ارز در سامانه نیما

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه عرضه و تقاضای ارز تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است تاکید کرد: در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم.
علی صالح آبادی در پنجمین جلسه هم اندیشی با اقتصادانان با محوریت «سیاستگذاری بهینه ارزی و ارتباط میان متغیرهای پولی و ارزی» که در بانک مرکزی برگزار شد گفت: مدیریت بازار ارز را همواره با جدیت و با مکانیزم ها مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم.
 با نظرات اقتصادانان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید حضور موثری در بازار ارز داشته باشد موافق هستم و این بانک با روش‌های مختلف می‌تواند تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند که این موضوع هم‌اکنون محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در دستور کار بوده و هم‌اکنون نیز برنامه‌هایی برای مدیریت بازار ارز در دست اقدام است افزود: در مدیریت بازار ارز بخشی در زمینه هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت سفارش ها در حال انجام است و در بخش دیگر، بحث مدیریت عرضه ارز مورد تاکید قرار گرفته تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز گردانند و به چرخه تجاری وارد نمایند. در این زمینه نیز  کمیته اقدام ارزی تصمیماتی به فراخور شرایط اتخاذ می‌کند. نتیجه این تصمیمات به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ختم می‌شود.
رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در حوزه حواله ارزی که متولی آن سامانه نیماست هم اکنون به طور نسبی تعادل خوبی در زمینه عرضه و تقاضا داریم. برخی روزها شاهدیم که ارز به اندازه کافی وجود دارد لیکن خریدار و تقاضایی برای ان نیست و در واقع می‌توان گفت در بسیاری از روزها مازاد عرضه ارز بر تقاضا وجود دارد.
در زمینه حواله و اسکناس مشکل خاصی وجود ندارد ضمن آنکه باید تاکید کرد وضعیت اسکناس ارز بانک مرکزی همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ام بسیار خوب است و خوشبختانه صادر‌کنندگان به ویژه بخش غیرنفتی در زمینه قیمت توافقی فروش ارز گام های موثری برداشته‌اند.بانک مرکزی با جدیت موضوع مدیریت انتظارت تورمی را پیگیری می کند و این موضوع نیز در دولت در دستور کار است.
 صالح‌آبادی در خصوص برخورد قاطع بانک مرکزی با اخلاگران  و سفته بازان ارزی در بازار هم گفت: در مدت اخیر با تلاش و همکاری شبانه روزی با دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی و انتظامی ذیربط، با برخی کانال‌های فضای مجازی که با موج سواری بر برخی اخبار و انتظارات کاذب تورمی اقدام به قیمت سازی صوری و شرط بندی بر روی قیمت ارز می کردند برخورد شد.
عرضه ارز غیررسمی که نوعی قاچاق محسوب می‌شود موجب قیمت‌گذاری های کاذب در بازار می‌شد که با این مورد هم برخورد صورت گرفته است.

نرخ‌های دلار را بشناسید

در حال حاضر دلار به نرخ‌های توافقی، خدماتی، نیما و بازار آزاد معامله می‌شود. یکی از نرخ‌هایی که دلار با آن معامله می‌شود، نرخ توافقی است که با اجازه بانک مرکزی به صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز اسکناس صادرکنندگان با نرخ توافقی در اواخر ماه قبل شکل گرفت.
با این تفاسیر، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های رسمی تا سقف ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی بخرند که امروز در صرافی‌ها، دلار توافقی به نرخ ۲۸ هزار و ۳۶۰ تومان خریده و معادل ۲۸ هزار و ۷۱۰ تومان فروخته می‌شود.

نرخ خدماتی نیز نرخ دیگر خرید و فروش دلار است که این نرخ به ارزهای خدماتی چون ارز مسافرتی، دانشجو و ... مربوط می‌شود و به نرخ بازار متشکل ارزی خرید و فروش می‌شوند.
طبق اعلام کانون صرافان، امروز، قیمت خرید و فروش دلار به نرخ خدماتی تا زمان نوشتن این گزارش نیز به ترتیب معادل ۲۷ هزار و ۵۹۶ تومان و ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان است.
نرخ نیمای دلار نیز که به نرخ خرید و فروش ارز برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالا مربوط می‌شود، امروز دلار نیمایی به نرخ ۲۷ هزار و ۸۳۸ تومان خریده و فروخته می‌شود.
فارغ از این، در بازار غیررسمی ارز نیز دلار معامله می‌شود که دلار امروز در این بازار حدودا به نرخ ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان خریده و فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا: مردم از دلال ها سکه نخرند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای خرید و معامله مطمئن سکه نکات مهمی را برای خریداران بیان کرد.
ابراهیم محمدولی به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در خرید سکه طلا موارد مهمی را به خریداران این مسکوکات طلایی مطرح کرد و گفت: خریداران سکه حتماَ از واحدهای کسبی دارای پروانه کسب خرید کنند، و برای فروش هم به واحدهای کسبی دارای جواز کسب مراجعه نمایند.
محمدولی برای خرید سکه مطمئن و آسوده توصیه کرد: جهت خرید سکه حتما از سکه ی دارای وکیوم به نام و نشانی همان واحد کسبی خرید کرده و حتماَ دقت نمایند کارت سکه دارای هولوگرام معتبر باشد. همچنین خریدار برای پرداخت وجه سکه حتما در همان واحد کسبی با توجه به پوزبانکی و یا کارت خوان پرداخت خود را انجام نماید.
همکاران ما این دقت را دارند که کارت ملی خریدار را رؤیت می کنند که با کارت بانکی مشتری مطابقت داشته باشد و این کار برای رفع مشکلات بعدی و تایید اصالت کارت بانکی انجام می گردد.
عده ای از افراد هستند که در مراکز خرید و بازار به صورت سرپایی و دلالی اقدام به فعالیت خرید و فروش سکه می کنند، که از مردم محترم و خریداران گرامی سکه تقاضا داریم به هیچ وجه از این افراد خریداری نکنند و به واحد کسبی دارای جواز کسب مراجعه نمایند، که در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی قابل رصد و پیگیری باشد.
محمدولی در خاتمه از همه شهروندان و خریداران محترم سکه خواست تا با رعایت موارد اعلامی از طرف اتحادیه طلا و جواهر خرید مطمئن و بدون مشکلی داشته باشند.

قیمت طلا در بازار جهانی
قیمت طلا امروز با یک افزایش ناچیز 0.04 درصدی به 1820 دلار و 82 سنت رسید.
قیمت طلا بلافاصله پس‌از انتشار اطلاعات مربوط به اطمینان مصرف‌کننده در آمریکا در ماه ژوئن، کاهش یافت. این اطلاعات نشان می‌داد اطمینان مصرف‌کنندگان در آمریکا به 98.7 رسیده‌است، یعنی پایین‌ترین رقم طی 16 ماه گذشته.
طبق گفته‌ تحلیلگران، تاجران حالا می‌دانند فقط زمان لازم است تا اطلاعات اقتصادی رسماً رکود اقتصاد آمریکا را تایید کند. این واقعیت تمایل برای سرمایه‌های ایمنی مانند طلا را افزایش می‌دهد.
طبق گفته‌ سوکی کوپر، مدیر عامل مؤسسه تحقیقات فلزات گرانبهای استاندارد چارترد:«محدوده قیمت طلا روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود چون این فلز گران‌بها بین خطر افزایش بیشتر نرخ بهره، ادامه تورم بالا و رشد کند اقتصاد مانده‌است».
قیمت جهانی طلا با کاهش سود اوراق قرضه آمریکا افزایش یافت.
بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۸۲۳.۱۰ دلار رسید. روز چهارشنبه، سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده، با کمک به جذابیت شمش بدون سود، پس از سه افزایش متوالی، کاهش یافت.
سیاست گذاران فدرال رزرو ایالات متحده برای کاهش تورم بالا، وعده افزایش سریع نرخ بهره را در روز سه شنبه دادند، اما با ترس سرمایه گذاران و اقتصاددانان از اینکه هزینه های بالاتر وام گیری منجر به رکود شدید خواهد شد، عقب نشینی کردند. مایکل مک کارتی، مدیر استراتژی در استرالیا، گفت: به طور کلی، چشم‌انداز نرخ‌های بهره به این معناست که وقتی ما از این منطقه تجاری که چند ماه است در آن گیر کرده‌ایم خارج می‌شویم، به احتمال زیاد حرکت نزولی خواهد شد.
 اگرچه طلا به عنوان محافظ تورمی در نظر گرفته می شود، اما نرخ های بهره کوتاه مدت بالاتر و سود اوراق قرضه ایالات متحده، هزینه نگهداری شمش را افزایش می دهد که سودی به همراه ندارد. افزایش نرخ‌های بهره و افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر تورم به صورت نیروهای محافظ عمل می‌کند. بنابراین در حال حاضر در بازار طلا تعادل داریم. ارزش بیشتر دلار آمریکا باعث می شود طلا برای خریداران سایر ارزها جذابیت کمتری داشته باشد.
 

آمریکا واردات طلا از روسیه را ممنوع کرد

بر اساس گزارش ها، بریتانیا، کانادا و ژاپن به ممنوعیت واردات طلای روسیه پیوستند.
ایالات متحده واردات جدید طلای روسیه را ممنوع کرد و طبق تعهدات رهبران گروه هفت در این هفته برای مجازات بیشتر روسیه به دلیل حمله به اوکراین عمل کرد. با این حال، این اقدام نمادین بوده، در حالی که صادرات طلا از روسیه به غرب در حال حاضر وجود ندارد.
به گزارش راشاتودی، بر اساس اسناد اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC)، ایالات متحده، واردات طلای روسیه را ممنوع کرده است. در بیانیه ای که در وب سایت وزارت خزانه داری منتشر شده، آمده است: واردات طلا با منشأ فدراسیون روسیه به ایالات متحده ممنوع است، مگر در حدی که توسط قانون پیش بینی شده باشد، یا مگر اینکه مجوزی توسط اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری صادر شده باشد. این سند تصریح می کند که این ممنوعیت در مورد طلای روسیه که قبل از ۲۸ ژوئن به خارج از کشور صادر شده، اعمال نمی شود و بیان می کند که بریتانیا، کانادا و ژاپن به این ممنوعیت ایالات متحده ملحق شده اند.
 در این سند از طلا به عنوان بزرگ ترین صادرات غیر انرژی روسیه نام برده شده که نادرست است. به گفته مسکو، دومین صادرات بزرگ، مواد غذایی است. صادرات محصولات کشاورزی روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۷ میلیارد دلار ارزش داشت، در حالی که صادرات طلا حدود ۱۵ میلیارد دلار گزارش شده است.