:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

بزرگترین رویداد بین‌المللی صنعت شیشه کشور آغاز بکار کرد

پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت شیشه، بلور،کریستال و ماشین آلات این صنعت با حضور و مشارکت ده ها شرکت داخلی و خارجی امروز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت،نمایشگاهی که در آن نوین ترین صنایع و تولیدات این صنعت ارائه شده شده است.
کد خبر: ۱۹۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه؛ در این رویداد بین المللی؛ انواع صنایع، دستگاه‌ها، تجهیزات و خطوط تولید، معادن و فرآوری مواد اولیه، انواع شیشه‌های ساختمانی، شیشه‌های نما، در و پنجره، شیشه‌های اداری، شیشه‌های اتومبیل، شیشه‌های ضدگلوله، مواد اولیه و دیگر صنایع مرتبط ارائه و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شیشه و صنایع وابسته علاوه بر شرکت‌های داخلی و حضور سازمان انرژی‌های نو، مرکز تحقیقات زمین و مسکن و ستاد فناوری‌های نانو ریاست جمهوری؛ نمایندگانی از کشورهای خارجی حضور دارند.
برگزاری چندین کارگاه آموزشی مرتبط با موضوع نمایشگاه با حضور مسئولان، صنعتگران، استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران از دیگر برنامه‌های جانبی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شیشه و صنایع وابسته است.
آشنایی با نوین‌ترین تولیدات و پیشرفت‌های این حوزه، تبادل اطلاعات، دانش فنی و فناوری روز بین مشارکت‌کنندگان، آشنایی بازدیدکنندگان با آخرین دست‌آوردهای عرضه‌شده در بخش‌های مختلف صنعت شیشه، ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زائی و بازاریابی و توسعه صادرات؛ مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
در همین زمینه دبیر انجمن صنعت شیشه ایران با بیان اینکه بیشترین کاربرد شیشه در ایران در حوزه صنعت ساختمان است، گفت: شیشه یکی از صنایع مهم و بااهمیت کشورمان است که تولید صنعتی آن 75 سال پیش آغاز شد.
حسین زجاجی بر توجیه اقتصادی بالای صنعت شیشه در کشورمان تاکید کرد و افزود: صد در صد مواد اولیه صنعت شیشه در داخل کشور وجود دارد و این اهمیت توجه و توسعه این صنعت را چند برابر کرده است.
وی گفت: یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی توانایی‌ها و قابلیت‌های فنی واحدهای تولیدی و خدماتی، حضور در نمایشگاه‌هاست که به‌عنوان یک شاخه مهم بازرگانی بین‌الملل مطرح است و لذا ما بر اساس همین اصل اولین نمایشگاه شیشه و صنایع وابسته را برگزار می‌کنیم.
زجاجی گفت: سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن شیشه در کشور تولید می‌شود که یک میلیون و 600 هزار تن آن را شیشه تخت، 450 هزار تن آن را بطری و بقیه بلور است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 40 درصد تولیدات شیشه تخت کشور صادر می‌شود و مهمترین دستاورد این صنعت شیشه خودرو، همچنین شیشه‌های با شفافیت بالا (سوپر کلیر) است.
این فعال صنفی گفت: 85 تا 90 درصد نیاز کشور به شیشه ساختمان در داخل تولید می‌شود، همچنین در تولید بطری، همه نیاز دارویی و صنایع غذایی در داخل تامین می‌شود.
دبیر انجمن صنعت شیشه ایران تاکید کرد: مصرف‌کنندگان در بخش بلور و کریستال چنانچه بدنبال تنوع‌طلبی نباشند، نیازی به واردات وجود ندارد و از سوی دیگر 100 در صد این صنعت در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.
زجاجی یادآور شد: این صنعت در بخش مواد اولیه، همچنین در بخش حفظ و نگهداری 100 در صد بومی شده است و در بخش مهندسی به خودکفایی 60 تا 70 درصدی دست یافته است.
 در حال حاضر در 10 کارخانه بزرگ شیشه‌سازی فعال کشور روزانه ۴۵۰ هزار مترمربع شیشه جام تولید می‌شود که از این میزان حدود ۴۰ درصد به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیای میانه و حتی اروپا صادر می‌شود.۶۰ درصد تولید شیشه کشور، نیاز بازار داخل را به‌خوبی تامین می‌کند (شیشه جام برای مصرف در ساختمان‌ها، پنجره کاربرد دارد)
در ۷ کارخانه شیشه‌سازی کشور شیشه فلوت تولید می‌شود. شیشه فلوت، آخرین روش تولید صنعت شیشه به شمار می‌رود که جایگزین شیشه‌های سنتی شده و موارد استفاده آن بیشتر در تولید شیشه‌های اتومبیل است. البته شیشه ضدگلوله که شامل چهار لایه ۶ میلی‌متری و دولایه طلق ضخیم است در داخل تولید می‌شود.
پنجمین  نمایشگاه بین‌المللی شیشه و صنایع وابسته از امروز هشتم تیرماه هر روز از ساعت 9 تا 16 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است.