:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

طرح پیشران منتظر تمدید مجوزهای دولتی

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب، اقداماتی را که در دولت جدید در منطقه صورت گرفته، غیرقابل مقایسه با دولت قبل دانست و گفت: اکنون حداقل ۱۶ پیمانکار فعال در حال آماده سازی زیرساخت‌ها هستند و با فعالیت سرمایه‌گذاران و تمدید موافقت اصولی برای ساخت طرح پتروشیمی سروش انرژی پایدار، شاهد رونق بیشتر و حل محرومیت در منطقه پارسیان خواهیم بود.
کد خبر: ۱۹۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
اقتصادگردان- سیدعلی اصغر علامه امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حجم فعالیت‌های انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در دولت جدید قابل مقایسه با دولت گذشته نیست، اظهار کرد: منطقه ویژه پارسیان، با مجاورت منطقه ویژه عسلویه به لحاظ جغرافیایی یکی از پرظرفیت‌ترین مناطق با دسترسی به منابع سرشار گاز طبیعی به منظور سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است.

وی ادامه داد: این منطقه حدود ۱۰ هزار هکتار زمین در اختیار دارد که از سال گذشته، شرکت ملی نفت ایران و سازمان ایمیدرو براساس موافقتنامه‌های اصولی صادر شده توسط دولت نسبت به تامین زیرساختها اقدام کرده‌اند که در پی آن ساخت پروژه های پتروشیمی در منطقه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب، اظهار کرد: یکی از این مجتمع‌های پتروشیمی، پروژه پتروشیمی سروش انرژی پایدار است که مجتمع پلی الفین مشتمل بر یک واحد تولید متانول از گاز طبیعی، واحد تبدیل متانول به الفین و واحدهای تبدیل الفین به پلی الفین‌ها بوده و بهره‌برداری از آن می تواند صنایع پایین دستی منطقه را فعال کند و نرخ بیکاری منطقه محروم پارسیان را به صفر برساند.

علامه با بیان اینکه اتمام این مجتمع پتروشیمی با ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی فعلی، می تواند به بیکاری در منطقه محروم پارسیان پایان دهد، گفت: سال گذشته در سفر استانی ریاست جمهوری و با حضور مقامات استانی کلنگ زنی طرح رسما انجام شد و تاکنون حدود ١١ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرساختهای آن از جمله آب و برق دوران ساخت فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه بعنوان طرحی پیشران یکی از مهمترین پروژه های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان محسوب می‌شود که در صورت هموار شدن اعطای مجوزهای دولتی، پیاده سازی طرح تسریع خواهد شد و مشوق سایر سرمایه گذاران خواهد بود، گفت: اجرای نخستین طرح‌ها در هر منطقه عموما با دشواری‌های بسیای مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب، خواستار حمایت وزارت نفت از چنین طرح هایی شد و گفت: بهره برداری از این طرح می تواند زمینه ساز ایجاد بسیاری از پروژه های پایین دستی شود که متقاضیان زیادی در منطقه برای آن وجود دارد. صرفا اجرای این طرح کمک شایانی به اشتغال شهرستان پارسیان می کند و منطقه محروم پارسیان را به شهرستانی با پایین‌ترین نرخ بیکاری تبدیل خواهد کرد؛ بنابراین امیدواریم با توجه به تامین مالی پروژه و تامین زیرساختهای لازم و آمادگی کامل سرمایه‌گذار جهت اجرای طرح در صورت مساعدت مقامات دولتی، شاهد تسهیل و تسریع در اجرای طرح باشیم.

علامه با بیان اینکه با توجه به پیشرفت های حاصل شده امیدواریم مجوز موافقت اصولی آن هم تمدید شود و اطمینان داریم با توجه به تاثیرات مثبتی که این پروژه در منطقه خواهد داشت، هم وزارت نفت و هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی که همسو با دولت خواستار رفع محرومیت از منطقه هستند، مصمم به اجرای این پروژه هستند، گفت: البته در گذشته ناهماهنگی بین برخی دستگاهها وجود داشت که با ایجاد کمیته راهبری و هماهنگی، اکنون مشکلات برطرف شده و قطعا با حمایت وزارت نفت، موافقت اصولی هم تمدید می شود و ما شاهد بهره بردای طرح خواهیم بود.

وی با بیان اینکه از مقامات وزارت نفت می خواهیم که این فرصت طلایی را از مردم منطقه پارسیان دریغ نکنند، گفت:‌ ما ۱۶ پروژه عمرانی را در منطقه شروع کردیم، بندر را با امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت ۷۰ هزار تنی تکمیل کردیم، مجوز نیروگاه ١٠٠٠ مگاواتی را اخذ کردیم و همه این اقدامات به عنوان مقدمه ایجاد واحدهای پتروشیمی انجام شده و اگر مجوز احداث واحدهای پتروشیمی تمدید نشود، این اقدامات و تامین زیرساخت‌ها که با صرف هزینه‌های هنگفت میلیارد دلاری انجام شده، بیهوده بوده و موجب خسران به منافع ملی و عدم توسعه صنعت کشور در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین خواهد شد.